Innowacje ograniczą liczbę wypadków

Postępy w tworzeniu zaawansowanych algorytmów zwiększą bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Publikacja: 26.10.2021 01:00

Choć w 2020 roku liczba ofiar wypadków wyniosła 18,8 tys., to jednak jest to o 4 tys. ofiar powyżej celu wyznaczonego przez Komisję Europejską. Liczba ofiar tym bardziej niepokoi, że w ubiegłym roku, z powodu zamrożenia gospodarki, ruch drogowy był znacznie mniejszy od normalnego.

W Polsce w ub.r. liczba ofiar zmalała o 15 proc. w stosunku do 2019 roku, jednak śmiertelność na drogach jest blisko dwa razy większa niż średnia w UE. Rocznie ginie w wypadkach drogowych blisko 3 tys. osób, a ponad dziesięć razy tyle odnosi poważne obrażenia. To duże obciążenie społeczne i ekonomiczne, szacowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na niemal 50 mld zł.

Komisja Europejska domaga się od krajów członkowskich ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych, wskazując na potrzebę inwestycji drogowych i dopracowania systemu egzekucji kar dla kierowców przekraczających przepisy. Blisko współpracuje także z przemysłem nad regulacjami upowszechniającymi rozwiązania techniczne, które poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Autonomiczne samochody

Unijne przepisy wymagają wyposażenie samochodów nie tylko w pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Obowiązkowe są światła do jazdy dziennej, co ułatwia dostrzeżenie nadjeżdżającego pojazdu.

Przepisy chronią także najsłabszych uczestników ruchu drogowego: pieszych. Dla ich ochrony maski aut są miękkie, aby w razie uderzenia w pieszego, miał on większe szanse przeżycia.

W razie wypadku samochody samoczynnie powiadomią służby ratunkowe o zdarzeniu, podając przy tym dokładną lokalizację samochodu. Przemysł spodziewa się, że w niedalekiej przyszłości auta będą komunikować się między sobą oraz z infrastrukturą. Będzie to kolejny krok w kierunku autonomicznych pojazdów.

Według statystyk 85 proc. wypadków spowodowanych jest błędem kierowcy, zatem wyeliminowanie z prowadzenia auta najsłabszego ogniwa (czyli człowieka), zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przemysł testuje autonomiczne pojazdy na terenach zamkniętych jak terminale kontenerowe lub kopalnie.

Dopiero po wypróbowaniu algorytmów w warunkach ograniczonego ruchu, np. na zajezdniach autobusowych, autonomiczne pojazdy trafią na publiczne drogi – w pierwszym rzędzie na autostrady i drogi szybkiego ruchu, na których jazda jest najbardziej uporządkowana.

Koncerny samochodowe wycofały się z podawania prognoz wprowadzenia autonomicznych pojazdów, jednak można przypuszczać, że ten proces będzie stopniowy i w tej dekadzie poczynione zostaną kolejne kroki, także prawne. Politycy muszą rozstrzygnąć, kto odpowiada za skutki wypadków autonomicznych pojazdów.

Elektronika 
dla samochodów dużych i małych

Elektronika umożliwiła niespotykane postępy w stosowaniu rozwiązań zapobiegających wypadkom, jak systemy uniemożliwiające blokowanie hamulców ABS oraz stabilizujące tor jazdy ESP.

Są one podstawą działania dla aktywnych tempomatów, utrzymujących stałą odległość od poprzedzającego samochodu, niezależnie do jego prędkości. Pobierające dane z czujników algorytmy, zatrzymają pojazd w razie nagłego hamowania poprzedników.

Te rozwiązania są stosowane również w ciężarówkach, a ich celem jest wyeliminowanie tragicznych w skutkach najechań na auta stojące na końcu korka. Także dla samochodów ciężarowych konstruktorzy stworzyli systemy nadzorujący martwy kąt widzenia przy skręcie w prawo. Prawodawcy wskazują, że jest on szczególnie potrzebny w miastach, gdzie często dochodzi do najechania na rowerzystów. Ten system trafił również do modeli osobowych, ale w tym wypadku jego pierwszorzędnym zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa zamiany pasa ruchu.

Współczesne samochody wyposażane są w system utrzymania pojazdu w pasie ruchu. Przepisy wymagają, aby prowadzący cały czas trzymał ręce na kierownicy i zajmował się jazdą, jednak najnowsze algorytmy potrafią bezbłędnie prowadzić samochód nawet na ciasnych łukach.

Styl jazdy 
też jest ważny

Szkodowość ma oczywisty wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych. Firmy ubezpieczeniowe nie tylko interesują się liczbą punktów karnych zebranych przez kierowcę. Ideałem byłby bieżący nadzór nad stylem jazdy. Analiza zachowania za kierownicą dotyczy nie tylko kierowców flotowych. Towarzystwa ubezpieczeniowe od kilku lat proponują tego typu rozwiązania klientom indywidulanym. Zachęcają ich do skorzystania z tego typu rozwiązań kilkuprocentowymi zniżkami polis AC.

Wykorzystywane są aplikację na smartfona, działającego zarówno w systemie operacyjnym Android, jak i IOS. Telefon ma m.in. czujnik przeciążeń, z którego korzysta aplikacja. Oceniane jest kilka parametrów jazdy, nie tylko hamowania i przyspieszenia. Istotą jest płynny styl jazdy.

Oprogramowanie nie pozwala na połączenie parametrów stylu jazdy z lokalizacją, zatem systemy zapewniają prywatność. Ich popularność rośnie, a z doświadczeń wynika, że dzięki komunikatorom kierowcy jeżdżą bezpieczniej i z punktu widzenia społeczeństwa to największa korzyść z tego typu polis.

Choć w 2020 roku liczba ofiar wypadków wyniosła 18,8 tys., to jednak jest to o 4 tys. ofiar powyżej celu wyznaczonego przez Komisję Europejską. Liczba ofiar tym bardziej niepokoi, że w ubiegłym roku, z powodu zamrożenia gospodarki, ruch drogowy był znacznie mniejszy od normalnego.

W Polsce w ub.r. liczba ofiar zmalała o 15 proc. w stosunku do 2019 roku, jednak śmiertelność na drogach jest blisko dwa razy większa niż średnia w UE. Rocznie ginie w wypadkach drogowych blisko 3 tys. osób, a ponad dziesięć razy tyle odnosi poważne obrażenia. To duże obciążenie społeczne i ekonomiczne, szacowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na niemal 50 mld zł.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dodatki
Planowanie ścieżki edukacyjnej to ważny krok w budowaniu kariery zawodowej
Dodatki
Lekarze, pielęgniarki, nauczyciele czy inżynierowie należą do zawodów mniej narażonych na zniknięcie
Dodatki
Zetki na rynku pracy
Dodatki
Jeśli nie lekarski, to co?
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Materiał partnera
Skuteczność event marketingu. Trudne i proste zarazem
Materiał partnera
Rola organizatorów kongresów w promowaniu zrównoważonych praktyk