McDonald's a dane osobowe na Allegro

Od ponad czterech lat McDonald's nie może się dowiedzieć, czy mógł domagać się danych osób, które handlowały jego bonami promocyjnymi na Allegro.

Publikacja: 27.10.2014 08:32

McDonald's a dane osobowe na Allegro

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Naczelny Sąd Administracyjny orzekał w sprawie McDonald's już dwukrotnie. Teraz ponownie odesłał firmę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (I OSK 1938/12). Ten zajmie się nią już po raz trzeci.

Sprawa jest ważna. Na rozstrzygnięcie czekają przedsiębiorcy, którzy – stosując różne formy promocji – mają interes w tym, aby były one wykorzystywane zgodnie z ich celem.

W akcji promocyjnej spółka McDonald's wydawała tzw. karty rabatowe na okaziciela. Dostawali je pracownicy biur i restauracji należących do korporacji działający na zasadzie franczyzy oraz partnerzy handlowi. Upoważniały one do nabywania w sieci McDonald's określonych produktów z bonifikatą. Firma zastrzegła, że karty są jej własnością i nie podlegają obrotowi. Uczestnicy akcji promocyjnej zobowiązali się do przestrzegania regulaminu promocji, w szczególności do ich niezbywania.

Mimo to karty znalazły się w serwisie Allegro. Były wystawiane oddzielnie lub jako koperta z dodatkiem darmowego bonu, co pozwalało omijać zakaz sprzedaży.

Od lat na wyrok sądu czekają przedsiębiorcy prowadzący akcje promocyjne

McDonald's zażądał, by spółka prowadząca Allegro udostępniła dane osób sprzedających. Spółka odmówiła, a generalny inspektor ochrony danych osobowych nie uwzględnił wniosku McDonald's o wydanie nakazu ujawnienia danych.

– GIODO nie ingeruje w sposób działania podmiotów gospodarczych – mówi radca prawny Piotr Wójcik, pełnomocnik GIODO. – Ale nigdzie nie jest powiedziane, że dane osób sprzedających karty rabatowe na Allegro są danymi tych osób, które je otrzymały i oferują na aukcji. Ochrona ich interesów przeważa nad interesem przedsiębiorstwa – wskazuje.

Mimo takiego stanowiska GIODO Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrujący po raz pierwszy sprawę w 2011 r., uwzględnił skargę firmy McDonald's. Stwierdził, że ma ona prawo wiedzieć, kto wbrew woli przedsiębiorcy i niezgodnie z regulaminem promocji sprzedaje karty rabatowe w internecie.

Po tym wyroku sprawa potoczyła się dalej. W 2011 r. NSA rozpatrujący skargę kasacyjną GIODO orzekł, że art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych (zezwalający na przetwarzanie danych, gdy jest to niezbędne do prawnie usprawiedliwionych celów) wymaga wykładni nie tylko w świetle prawa krajowego, ale także z uwzględnieniem dyrektyw europejskich. Okazało się, że indywidualny spór firmy McDonald's z GIODO o to, jak wyważyć potrzebę ochrony interesu przedsiębiorcy i ochrony prywatności osób fizycznych, ma bardziej uniwersalny charakter.

Rok później WSA rozpatrujący powtórnie sprawę przyznał rację GIODO i oddalił skargę McDonald's. Spółka złożyła skargę kasacyjną do NSA.

– GIODO niewłaściwie ocenił sytuację przedsiębiorcy ubiegającego się o ochronę z powodu naruszenia jego interesów w prowadzonej działalności gospodarczej – przekonywał podczas rozprawy przed NSA adwokat Jan Byrski reprezentujący McDonald's. – Nie może być tak, że sprzedający na aukcjach elektronicznych rzeczy należące do przedsiębiorcy i wbrew jego woli pozostają bezkarni.

NSA uznał jednak, że z ogólnikowego uzasadnienia wyroku WSA trudno się zorientować, jakie jest właściwie stanowisko sądu. NSA wskazał jedynie, ażeby dokonując wykładni art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych, wziąć pod uwagę przepisy polskie i unijne.

– Nie jest tak, że NSA przesądził, iż ważniejsza i przeważająca nad interesem przedsiębiorcy jest ochrona prywatności. Dopiero analizując przepisy i ich zastosowanie do stanu faktycznego, można ocenić obopólny interes – powiedziała sędzia Aleksandra Łaskarzewska.

WSA zajmie się po raz kolejny sprawą dopiero w przyszłym roku. I wcale nie wiadomo, czy będzie to już ostatni wyrok.

Naczelny Sąd Administracyjny orzekał w sprawie McDonald's już dwukrotnie. Teraz ponownie odesłał firmę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (I OSK 1938/12). Ten zajmie się nią już po raz trzeci.

Sprawa jest ważna. Na rozstrzygnięcie czekają przedsiębiorcy, którzy – stosując różne formy promocji – mają interes w tym, aby były one wykorzystywane zgodnie z ich celem.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem