Reklama

McDonald's a dane osobowe na Allegro

Od ponad czterech lat McDonald's nie może się dowiedzieć, czy mógł domagać się danych osób, które handlowały jego bonami promocyjnymi na Allegro.

Publikacja: 27.10.2014 08:32

McDonald's a dane osobowe na Allegro

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Naczelny Sąd Administracyjny orzekał w sprawie McDonald's już dwukrotnie. Teraz ponownie odesłał firmę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (I OSK 1938/12). Ten zajmie się nią już po raz trzeci.

Sprawa jest ważna. Na rozstrzygnięcie czekają przedsiębiorcy, którzy – stosując różne formy promocji – mają interes w tym, aby były one wykorzystywane zgodnie z ich celem.

W akcji promocyjnej spółka McDonald's wydawała tzw. karty rabatowe na okaziciela. Dostawali je pracownicy biur i restauracji należących do korporacji działający na zasadzie franczyzy oraz partnerzy handlowi. Upoważniały one do nabywania w sieci McDonald's określonych produktów z bonifikatą. Firma zastrzegła, że karty są jej własnością i nie podlegają obrotowi. Uczestnicy akcji promocyjnej zobowiązali się do przestrzegania regulaminu promocji, w szczególności do ich niezbywania.

Mimo to karty znalazły się w serwisie Allegro. Były wystawiane oddzielnie lub jako koperta z dodatkiem darmowego bonu, co pozwalało omijać zakaz sprzedaży.

Od lat na wyrok sądu czekają przedsiębiorcy prowadzący akcje promocyjne

Reklama
Reklama

McDonald's zażądał, by spółka prowadząca Allegro udostępniła dane osób sprzedających. Spółka odmówiła, a generalny inspektor ochrony danych osobowych nie uwzględnił wniosku McDonald's o wydanie nakazu ujawnienia danych.

– GIODO nie ingeruje w sposób działania podmiotów gospodarczych – mówi radca prawny Piotr Wójcik, pełnomocnik GIODO. – Ale nigdzie nie jest powiedziane, że dane osób sprzedających karty rabatowe na Allegro są danymi tych osób, które je otrzymały i oferują na aukcji. Ochrona ich interesów przeważa nad interesem przedsiębiorstwa – wskazuje.

Mimo takiego stanowiska GIODO Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrujący po raz pierwszy sprawę w 2011 r., uwzględnił skargę firmy McDonald's. Stwierdził, że ma ona prawo wiedzieć, kto wbrew woli przedsiębiorcy i niezgodnie z regulaminem promocji sprzedaje karty rabatowe w internecie.

Po tym wyroku sprawa potoczyła się dalej. W 2011 r. NSA rozpatrujący skargę kasacyjną GIODO orzekł, że art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych (zezwalający na przetwarzanie danych, gdy jest to niezbędne do prawnie usprawiedliwionych celów) wymaga wykładni nie tylko w świetle prawa krajowego, ale także z uwzględnieniem dyrektyw europejskich. Okazało się, że indywidualny spór firmy McDonald's z GIODO o to, jak wyważyć potrzebę ochrony interesu przedsiębiorcy i ochrony prywatności osób fizycznych, ma bardziej uniwersalny charakter.

Rok później WSA rozpatrujący powtórnie sprawę przyznał rację GIODO i oddalił skargę McDonald's. Spółka złożyła skargę kasacyjną do NSA.

– GIODO niewłaściwie ocenił sytuację przedsiębiorcy ubiegającego się o ochronę z powodu naruszenia jego interesów w prowadzonej działalności gospodarczej – przekonywał podczas rozprawy przed NSA adwokat Jan Byrski reprezentujący McDonald's. – Nie może być tak, że sprzedający na aukcjach elektronicznych rzeczy należące do przedsiębiorcy i wbrew jego woli pozostają bezkarni.

Reklama
Reklama

NSA uznał jednak, że z ogólnikowego uzasadnienia wyroku WSA trudno się zorientować, jakie jest właściwie stanowisko sądu. NSA wskazał jedynie, ażeby dokonując wykładni art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych, wziąć pod uwagę przepisy polskie i unijne.

– Nie jest tak, że NSA przesądził, iż ważniejsza i przeważająca nad interesem przedsiębiorcy jest ochrona prywatności. Dopiero analizując przepisy i ich zastosowanie do stanu faktycznego, można ocenić obopólny interes – powiedziała sędzia Aleksandra Łaskarzewska.

WSA zajmie się po raz kolejny sprawą dopiero w przyszłym roku. I wcale nie wiadomo, czy będzie to już ostatni wyrok.

Naczelny Sąd Administracyjny orzekał w sprawie McDonald's już dwukrotnie. Teraz ponownie odesłał firmę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (I OSK 1938/12). Ten zajmie się nią już po raz trzeci.

Sprawa jest ważna. Na rozstrzygnięcie czekają przedsiębiorcy, którzy – stosując różne formy promocji – mają interes w tym, aby były one wykorzystywane zgodnie z ich celem.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Tekst Onetu o Grand Hotelu. Są szczegóły procesu Karola Nawrockiego przeciwko portalowi
Prawo w Polsce
Karol Nawrocki chce zmienić ustrój. Są nieoficjalne informacje o nowej konstytucji
Podatki
Od anonimowych donejtów trzeba płacić podatek. Fiskus bez litości dla streamerów
Reklama
Reklama