Reklama

Nie wiemy, co należy robić po wycieku naszych danych

Tylko co czwarty Polak jest w stanie wskazać, kto powinien podjąć działania w razie naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych. Niewielu widzi własną rolę w takich sytuacjach.

Publikacja: 19.06.2023 02:00

Nie wiemy, co należy robić po wycieku naszych danych

Foto: Adobe Stock

Statystyki Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazują, że liczba zgłaszanych naruszeń bezpieczeństwa danych gwałtownie wzrasta. Jeszcze w 2020 r. było ich tylko 7,5 tys., a w roku ubiegłym – niemal 13 tys. Świadczy to z jednej strony o zwiększonej liczbie ataków, z drugiej o rosnącej świadomości administratorów i podmiotów danych.

Jak jednak wskazują wyniki badania „Wiedza na temat bezpieczeństwa ochrony danych osobowych w Polsce” (którego pierwszą część opisaliśmy na łamach „Rz”), co trzeci badany w ciągu ostatniego roku zetknął się z próbą wyłudzenia danych (np. poprzez fałszywy e-mail czy esemes), a jeden na ośmiu padł jego ofiarą. Bardziej niepokojące jest to, że 12 proc. nie wie, czy próba wyłudzenia od nich danych okazała się skuteczna. Nieco więcej, bo ok. 13 proc., ma świadomość, że ich dane wyciekły z instytucji publicznych lub firm prywatnych. Ale znów 22 proc. badanych nie ma pewności, czy trafiły w niepowołane ręce.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Edukacja i wychowanie
Gdzie znikają uczniowie szkół średnich z Ukrainy? Eksperci alarmują
Nieruchomości
Sprzedaż mieszkania ze spadku. Ministerstwo Finansów tłumaczy nowe przepisy
Sądy i trybunały
Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek: Prezydent nie jest królem słońce
Cudzoziemcy
800+ na dziecko z Ukrainy i kary za banderyzm. Co zakłada prezydencki projekt?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama