Wydaje się, że co do zasady w wyniku włączenia gimnazjum do innej szkoły nie powstaną nowe zbiory danych osobowych, gdyż każda szkoła prowadzi analogiczne zbiory (np. związane z rekrutacją), w których cel przetwarzania, zakres danych i podstawa prawna są tożsame. Możliwe jest włączenie danych przetwarzanych w dotychczasowych zbiorach danych prowadzonych przez gimnazja do istniejących już zbiorów danych prowadzonych przez szkołę, do której włączono gimnazjum.1 września 2017 r. wejdzie w życie ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, która zakłada m.in. likwidację gimnazjów. Do Biura GIODO docierają liczne pytania od tych szkół, jakich obowiązków w obliczu nadchodzących zmian powinny one dopełnić w zakresie prowadzonych zbiorów danych osobowych. Przede wszystkim zaś chcą wiedzieć, czy konieczne jest złożenie wniosku o wykreślenie tych zbiorów.
Jak wyjaśnia GIODO, placówki, na które przejdą prawa i obowiązki dotychczasowych gimnazjów, staną się administratorami danych przetwarzanych przez zlikwidowane jednostki.
Od 1 września inny administrator
Wygaszanie gimnazjów ma przebiegać według różnych wariantów. Może polegać na przekształceniu w inną szkołę lub włączeniu do innej szkoły. W art. 129 ust. 1 i 3 ustawy ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe wymieniono podmioty (szkoły), w które można przekształcić lub do których można włączyć gimnazja. W każdym z tych przypadków dojdzie do likwidacji gimnazjum.
Likwidacja szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych następuje z dniem złożenia wniosku, przy czym nie jest możliwe zlikwidowanie szkoły w czasie roku szkolnego. Oznacza to, że szkoła może być zlikwidowana w dniu 31 sierpnia (art. 59 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty).
- Po 1 września 2017 r. szkoły, na które przejdą prawa i obowiązki dotychczasowych gimnazjów, staną się więc administratorami danych przetwarzanych przez zlikwidowane placówki - informuje GIODO.