Ceny szaleją, a Polacy zaczynają oszczędzać

Już 60 proc. badanych planuje mniej wydawać na produkty spożywcze, a ok 70 proc. na produkty w takich kategoriach jak kosmetyka i chemia gospodarcza.

Publikacja: 02.05.2022 10:33

Ceny szaleją, a Polacy zaczynają oszczędzać

Foto: Adobe Stock

Na nastroje Polaków silnie wpływa wojna, ale także sytuacja gospodarcza w kraju, głównie wysoka inflacja. 34 proc. martwi się o rosnące ceny produktów spożywczych, 22 proc. o rosnące koszty mediów - wynika z badania NielsenIQ Shopper Trends 2022. Zdecydowanie wpływa to na zmniejszoną skłonność do wydawania pieniędzy, tylko 26 proc. Polaków deklaruje, że jest to dobry czas na wydawanie pieniędzy.

W efekcie 60 proc. planuje oszczędzać na kategoriach spożywczych, jeszcze więcej, bo ok. 70 proc. na kategoriach kosmetycznych i chemii gospodarczej. - To odsetki najwyższe od lat, znacznie wyższe niż w momencie wybuchu pandemii i w czasie jej trwania. Wyraźnie widać więc, że obecny kryzys silniej niż poprzedni będzie wpływał na decyzje kupujących.

Kupujący w widoczny sposób poszukują promocji, 33 proc. deklaruje, że jest w stanie zmienić sklep pod wpływem promocji. Okresy kryzysowe sprzyjają też przesunięciom sprzedaży między kanałami. Analitycy z Nielsen IQ podają, iż można oczekiwać, że zyskiwać będą te sieci i kanały, które odpowiedzą na potrzeby konsumentów w zakresie niskich cen i promocji. - Z pewnością silną pozycję mają w tym dyskonty, które już w okresie pandemii zwiększyły udziały do 41 proc. w przypadku sprzedaży produktów spożywczych w ostatnich 12 miesiącach. Na pewno istotna okaże się oferta marek własnych, których sprzedaż rosła zarówno w czasie kryzysu w 2012 roku, jak i w czasie pandemii. Po okresie szybszych wzrostów produktów markowych w poprzednim roku od trzeciego kwartału 2021 (czyli od momentu, kiedy inflacja wyraźnie zaczęła rosnąć), obserwujemy też szybszy wzrost marek własnych.

- Natomiast dalecy jesteśmy od wieszczenia absolutnego prymatu cen – mówi Beata Kaczorek, dyrektorka badań konsumenckich w NielsenIQ - Polacy oczekują zakupów sprawnych i wygodnych, oczekują od producentów produktów zdrowych, dbania o ekologię - dodaje.

Najważniejsze w wyborze miejsca zakupów pozostaje – wygoda i przyjemność zakupów. - Czynniki cenowe i promocyjne zyskują na znaczeniu, jednak nadal musimy pamiętać o tym, że dla konsumenta liczy się jakość, oszczędność czasu i wygoda. Jest to dobry czas na promowanie programów lojalnościowych – tak aby pozwolić konsumentom oszczędzać razem z nami (sieciami handlowymi / producentami), jednocześnie podkreślając aspekty jakościowe – dodaje Konrad Wacławik, dyrektor współpracy z sieciami handlowymi w NielsenIQ.

Czytaj więcej

Mimo obniżek PIT i VAT Polak średnio odda 17,2 tys. zł do budżetu państwa

Na nastroje Polaków silnie wpływa wojna, ale także sytuacja gospodarcza w kraju, głównie wysoka inflacja. 34 proc. martwi się o rosnące ceny produktów spożywczych, 22 proc. o rosnące koszty mediów - wynika z badania NielsenIQ Shopper Trends 2022. Zdecydowanie wpływa to na zmniejszoną skłonność do wydawania pieniędzy, tylko 26 proc. Polaków deklaruje, że jest to dobry czas na wydawanie pieniędzy.

W efekcie 60 proc. planuje oszczędzać na kategoriach spożywczych, jeszcze więcej, bo ok. 70 proc. na kategoriach kosmetycznych i chemii gospodarczej. - To odsetki najwyższe od lat, znacznie wyższe niż w momencie wybuchu pandemii i w czasie jej trwania. Wyraźnie widać więc, że obecny kryzys silniej niż poprzedni będzie wpływał na decyzje kupujących.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Dane gospodarcze
Polacy w lepszych nastrojach konsumenckich. Ale plany zakupowe skromne
Dane gospodarcze
Członkini RPP Iwona Duda: Nie widzę szans na obniżki stóp procentowych w tym roku
Dane gospodarcze
Popyt konsumpcyjny w górę, inflacja w dół
Dane gospodarcze
Ludwik Kotecki z RPP: Inflacja może wzrosnąć już w kwietniu-czerwcu
Dane gospodarcze
Węgrzy znów tną stopy procentowe