Na nastroje Polaków silnie wpływa wojna, ale także sytuacja gospodarcza w kraju, głównie wysoka inflacja. 34 proc. martwi się o rosnące ceny produktów spożywczych, 22 proc. o rosnące koszty mediów - wynika z badania NielsenIQ Shopper Trends 2022. Zdecydowanie wpływa to na zmniejszoną skłonność do wydawania pieniędzy, tylko 26 proc. Polaków deklaruje, że jest to dobry czas na wydawanie pieniędzy.
W efekcie 60 proc. planuje oszczędzać na kategoriach spożywczych, jeszcze więcej, bo ok. 70 proc. na kategoriach kosmetycznych i chemii gospodarczej. - To odsetki najwyższe od lat, znacznie wyższe niż w momencie wybuchu pandemii i w czasie jej trwania. Wyraźnie widać więc, że obecny kryzys silniej niż poprzedni będzie wpływał na decyzje kupujących.
Kupujący w widoczny sposób poszukują promocji, 33 proc. deklaruje, że jest w stanie zmienić sklep pod wpływem promocji. Okresy kryzysowe sprzyjają też przesunięciom sprzedaży między kanałami. Analitycy z Nielsen IQ podają, iż można oczekiwać, że zyskiwać będą te sieci i kanały, które odpowiedzą na potrzeby konsumentów w zakresie niskich cen i promocji. - Z pewnością silną pozycję mają w tym dyskonty, które już w okresie pandemii zwiększyły udziały do 41 proc. w przypadku sprzedaży produktów spożywczych w ostatnich 12 miesiącach. Na pewno istotna okaże się oferta marek własnych, których sprzedaż rosła zarówno w czasie kryzysu w 2012 roku, jak i w czasie pandemii. Po okresie szybszych wzrostów produktów markowych w poprzednim roku od trzeciego kwartału 2021 (czyli od momentu, kiedy inflacja wyraźnie zaczęła rosnąć), obserwujemy też szybszy wzrost marek własnych.
- Natomiast dalecy jesteśmy od wieszczenia absolutnego prymatu cen – mówi Beata Kaczorek, dyrektorka badań konsumenckich w NielsenIQ - Polacy oczekują zakupów sprawnych i wygodnych, oczekują od producentów produktów zdrowych, dbania o ekologię - dodaje.
Najważniejsze w wyborze miejsca zakupów pozostaje – wygoda i przyjemność zakupów. - Czynniki cenowe i promocyjne zyskują na znaczeniu, jednak nadal musimy pamiętać o tym, że dla konsumenta liczy się jakość, oszczędność czasu i wygoda. Jest to dobry czas na promowanie programów lojalnościowych – tak aby pozwolić konsumentom oszczędzać razem z nami (sieciami handlowymi / producentami), jednocześnie podkreślając aspekty jakościowe – dodaje Konrad Wacławik, dyrektor współpracy z sieciami handlowymi w NielsenIQ.