Rynek paliw nadal będzie uszczelniany

Do lipca 2023 r. powinien zakończyć się pierwszy etap budowy systemu teleinformatycznego, który spełni wymagania wynikające z niektórych regulacji.

Publikacja: 29.09.2021 21:00

Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych tworzy system teleinformatyczny o nazwie Platforma Paliwowa

Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych tworzy system teleinformatyczny o nazwie Platforma Paliwowa

Foto: Bloomberg

Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych (RARS) tworzy system teleinformatyczny o nazwie Platforma Paliwowa, który z jednej strony ma pomóc w uszczelnieniu rynku paliwowego w Polsce, a z drugiej – zmniejszyć obciążenia firm na nim działających.

Dane dostarczać będą przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, przywozem, wywozem, magazynowaniem i przeładunkiem paliw płynnych. – Obecnie mamy przygotowaną analizę funkcjonalną systemu i pracujemy nad jego architekturą. Równolegle prowadzimy rozmowy i intensywne prace w ścisłej współpracy z URE w zakresie planowanych zmian prawnych – mówi Michał Kuczmierowski, prezes RARS. Dodaje, że agencja jest także w trakcie spotkań z resortami finansów oraz klimatu i środowiska. Ich celem jest wypracowanie rozwiązań pozwalających na stworzenie jak najbardziej wszechstronnego i funkcjonalnego systemu.

Mniejsze obciążenia

Konsultacje w sprawie funkcjonalności Platformy Paliwowej prowadzone są także z biznesem. – Zapraszamy na nie wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców. Jesteśmy po pierwszych spotkaniach – informuje Kuczmierowski. Agencja prowadzi rozmowy z takimi organizacjami, jak Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Polska Izba Gazu Płynnego, ale i z samymi firmami, m.in. Lotosem, PERN, Shellem, BP, Unimotem, AMIC, Circle K, Orlenem i Slovnaftem.

Z powstającego systemu teleinformatycznego będą docelowo korzystać wszyscy przedsiębiorcy objęci regulacjami związanymi z polskim rynkiem paliw. Ich liczba będzie się sukcesywnie zwiększać wraz z rozbudową Platformy Paliwowej i podłączaniem do niej kolejnych jednostek administracji publicznej. Oprócz URE, resortów finansów oraz klimatu i środowiska będą to m.in. Główny Urząd Miar, urzędy skarbowe, ABW i policja. Nie będzie to jednak łatwe.

Czytaj więcej

Szara strefa w Polsce. Kurczy się, ale to wciąż 400 mld zł

– Głównym źródłem skomplikowania realizowanego projektu jest konieczność pogodzenia potrzeb dużej liczby podmiotów. Chcemy jednak zbudować rozwiązanie, które zmniejszy obciążenia raportowe przedsiębiorców: będą oni składać informacje w jednym miejscu, a system przekaże te dane odpowiednim jednostkom administracji rządowej – twierdzi Kuczmierowski.

Zmiany w prawie

Łączny maksymalny limit wydatków RARS dotyczący budowy Platformy Paliwowej wynosi 26,2 mln zł. Obejmuje on lata 2021–2030, przy czym największe wydatki zaplanowano w pierwszych czterech latach. – W pierwszym etapie w systemie zostanie zaimplementowana funkcjonalność związana z ustawą – Prawo energetyczne oraz ustawą o zapasach. Ten etap powinien zakończyć się uruchomieniem Platformy Paliwowej w lipcu 2023 r. – mówi Kuczmierowski.

W kolejnym kroku planowane jest wdrożenie funkcjonalności związanych z ustawą o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, a w ostatnim – zapisy wynikające z ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw. Dziś RARS nie jest w stanie powiedzieć, kiedy kolejne etapy Platformy Paliwowej zostaną zrealizowane, i tym samym, kiedy może zostać sfinalizowany cały projekt. Dużo będzie tu zależeć od tempa zmian w obowiązującym prawie. Są one niezbędne, aby system mógł funkcjonować w pełnym wymiarze.

Polski rynek paliw przez wiele lat borykał się z narastającym problemem czarnej i szarej strefy. Jeszcze pięć–sześć lat temu oceniano, że nielegalny handel samym olejem napędowym wynosił ok. 15–20 proc. jego wartości. Cierpiał na tym m.in. budżet państwa, którego straty z tytułu niepobranych lub wyłudzonych zwrotów w różnych podatkach i daninach obejmujących paliwa szacowano wówczas na 4–6 mld zł rocznie. Proceder ten polegał zwłaszcza na unikaniu płacenia podatku VAT. Na wyłudzeniach i nielegalnym handlu paliwami traciły też firmy postępujące zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Wprowadzenie skutecznych rozwiązań w obszarze walki z czarną i szarą strefą, zwłaszcza tzw. pakietów: paliwowego, energetycznego i przewozowego, przyczyniło się jednak do rozwiązania głównych problemów branży. Pojawiły się jednak nowe, związane z biurokracją, brakiem jednolitego nadzoru czy niespójnością części przepisów.

Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych (RARS) tworzy system teleinformatyczny o nazwie Platforma Paliwowa, który z jednej strony ma pomóc w uszczelnieniu rynku paliwowego w Polsce, a z drugiej – zmniejszyć obciążenia firm na nim działających.

Dane dostarczać będą przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, przywozem, wywozem, magazynowaniem i przeładunkiem paliw płynnych. – Obecnie mamy przygotowaną analizę funkcjonalną systemu i pracujemy nad jego architekturą. Równolegle prowadzimy rozmowy i intensywne prace w ścisłej współpracy z URE w zakresie planowanych zmian prawnych – mówi Michał Kuczmierowski, prezes RARS. Dodaje, że agencja jest także w trakcie spotkań z resortami finansów oraz klimatu i środowiska. Ich celem jest wypracowanie rozwiązań pozwalających na stworzenie jak najbardziej wszechstronnego i funkcjonalnego systemu.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budżet i podatki
Polska w piątce krajów UE o najwyższym deficycie. Będzie reakcja Brukseli
Budżet i podatki
Ponad 24 mld zł dziury w budżecie po I kwartale. VAT w górę, PIT dołuje
Budżet i podatki
Francja wydaje ciągle za dużo z budżetu
Budżet i podatki
Minister finansów: Budżet wygląda całkiem dobrze
Budżet i podatki
Polacy zmienili nastawienie do podatków. Zawinił Polski Ład