Precyzyjne porównania nie są możliwe, ponieważ od operatorów trudno wydobyć spójne dane. Np. Era podaje łączną liczbę esemesów, które klienci jej sieci nie tylko wysłali, ale także które odebrali z innych sieci komórkowych. Pozostali operatorzy podają z kolei tylko liczbę wysłanych wiadomości.
Abonenci Ery prawdopodobnie wysłali najmniej esemesów ze wszystkich sieci, proporcjonalnie do udziału operatora w komórkowym rynku (31,7 proc.), Liczba krótkich świątecznych wiadomości tekstowych w sieci Ery wzrosła w tym roku o ok. 8 proc., podczas gdy w Plusie o 40 proc.
W ciągu trzech pierwszych kwartałów tego roku Plus – przede wszystkim dzięki intensywnej sprzedaży oferty na kartę i miks – zdobył prawie 1 mln nowych użytkowników, podczas gdy Era niespełna 500 tys. To musiało przełożyć się również na wzrost liczby esemesów. Tym bardziej że Plus w różnego typu ofertach proponował je za darmo, żeby jeszcze bardziej przyciągnąć użytkowników do sieci (operator ten walczy z Orange o miano największej sieci na polskim rynku).
Podobną promocją zaatakowała pod koniec roku należąca do Polskiej Telefonii Cyfrowej sieć Heyah, w podobny sposób próbował przyciągnąć klientów również nowy operator Play.
W minione święta jego użytkownicy wysłali ok. 20 mln esemesów. Sieć Play jest jeszcze mała, a więc i przesyłanych wiadomości niewiele. Dla porównania, klienci Orange wysłali w tym samym czasie ok. 288 mln esemesów.