– Kilka tygodni przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej spodziewamy się zwiększenia sprzedaży o 40 proc. – mówi Jacek Hudowicz, dyrektor zarządzający Media Markt. Electro World przewiduje skok zakupów o co najmniej 30 proc. – Wielkie imprezy sportowe nakręcają popyt nie tylko na telewizory, ale i nagrywarki DVD, których sprzedaż wzrośnie o ponad 30 proc. – mówi Artur Adamowicz z Electro World.
Boom na płaskie telewizory w Polsce trwa od kilku lat. Towarzyszy mu systematyczny spadek cen. W 2007 r. modele LCD i plazmowe stanowiły już prawie dwie trzecie wartości sprzedaży – reszta przypadała na modele kineskopowe. Zdaniem sieci handlowych w tym roku ich udział może jeszcze spaść do 20 proc., utrzymując się na tym poziomie przez kilka lat.
Nadal zdecydowanie najlepiej sprzedają się płaskie telewizory w niższym standardzie obrazu HD Ready. Sharp szacuje, że w wyższej rozdzielczości Full HD w Polsce sprzedawany jest tylko co dwudziesty płaski telewizor, co w ubiegłym roku dało niespełna 50 tys. szt. – W tym roku spodziewamy się co najmniej podwojenia tej liczby. Wpłyną na to na pewno planowane przez nadawców telewizyjnych transmisje w wysokiej rozdzielczości z ME w piłce nożnej i igrzysk w Pekinie – mówi Wawrzyniec Jakubowski z Sharpa. Full HD, podobnie jak każda nowość, to dla producentów szansa na wyższe marże. W przypadku najdroższego standardu ceny spadają 10 – 20 proc. rocznie, ale i tak utrzymują się na wysokim poziomie 3000 – 4000 zł. Nie dziwią więc coraz większe nakłady producentów na promocję standardu Full HD.
– Wytwórcy oferują coraz więcej modeli Full HD. Obserwujemy też, że dostawy modeli w tańszym systemie są stale ograniczane – mówi Witold Jurczyk, prezes grupy Avans. W sklepach przybywa droższych modeli, ale w standardzie HD można w Polsce oglądać jedynie kilka kanałów TV.
– Producenci próbują zwiększyć sprzedaż tych telewizorów, ale jest na to jeszcze za wcześnie i klienci szybko zweryfikują te plany. Ciągle niewielu, widząc telewizor tańszy o 20 proc., wybierze droższy ze znacznie bardziej zaawansowaną technologią, która i tak jest niewykorzystana – uważa Jacek Świca, dyrektor zakupów RTV w Neonet. Tymczasem na całym świecie Full HD przeżywa boom. Analitycy firmy badawczej Display Search prognozują, że w 2010 r. w Europie Zachodniej nawet 60 proc. telewizorów o przekątnej ekranu co najmniej 37 cali będzie sprzedawanych w tym standardzie.