Sportowy boom na telewizory

Piłkarskie Mistrzostwa Europy i olimpiada napędzają sprzedaż płaskich ekranów. W tym roku w Polsce sprzeda się nawet 40 procent odbiorników TV więcej, a ich ceny wciąż będą spadać

Aktualizacja: 22.02.2008 12:04 Publikacja: 22.02.2008 05:16

Sportowy boom na telewizory

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

– Kilka tygodni przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej spodziewamy się zwiększenia sprzedaży o 40 proc. – mówi Jacek Hudowicz, dyrektor zarządzający Media Markt. Electro World przewiduje skok zakupów o co najmniej 30 proc. – Wielkie imprezy sportowe nakręcają popyt nie tylko na telewizory, ale i nagrywarki DVD, których sprzedaż wzrośnie o ponad 30 proc. – mówi Artur Adamowicz z Electro World.

Boom na płaskie telewizory w Polsce trwa od kilku lat. Towarzyszy mu systematyczny spadek cen. W 2007 r. modele LCD i plazmowe stanowiły już prawie dwie trzecie wartości sprzedaży – reszta przypadała na modele kineskopowe. Zdaniem sieci handlowych w tym roku ich udział może jeszcze spaść do 20 proc., utrzymując się na tym poziomie przez kilka lat.

Nadal zdecydowanie najlepiej sprzedają się płaskie telewizory w niższym standardzie obrazu HD Ready. Sharp szacuje, że w wyższej rozdzielczości Full HD w Polsce sprzedawany jest tylko co dwudziesty płaski telewizor, co w ubiegłym roku dało niespełna 50 tys. szt. – W tym roku spodziewamy się co najmniej podwojenia tej liczby. Wpłyną na to na pewno planowane przez nadawców telewizyjnych transmisje w wysokiej rozdzielczości z ME w piłce nożnej i igrzysk w Pekinie – mówi Wawrzyniec Jakubowski z Sharpa. Full HD, podobnie jak każda nowość, to dla producentów szansa na wyższe marże. W przypadku najdroższego standardu ceny spadają 10 – 20 proc. rocznie, ale i tak utrzymują się na wysokim poziomie 3000 – 4000 zł. Nie dziwią więc coraz większe nakłady producentów na promocję standardu Full HD.

– Wytwórcy oferują coraz więcej modeli Full HD. Obserwujemy też, że dostawy modeli w tańszym systemie są stale ograniczane – mówi Witold Jurczyk, prezes grupy Avans. W sklepach przybywa droższych modeli, ale w standardzie HD można w Polsce oglądać jedynie kilka kanałów TV.

– Producenci próbują zwiększyć sprzedaż tych telewizorów, ale jest na to jeszcze za wcześnie i klienci szybko zweryfikują te plany. Ciągle niewielu, widząc telewizor tańszy o 20 proc., wybierze droższy ze znacznie bardziej zaawansowaną technologią, która i tak jest niewykorzystana – uważa Jacek Świca, dyrektor zakupów RTV w Neonet. Tymczasem na całym świecie Full HD przeżywa boom. Analitycy firmy badawczej Display Search prognozują, że w 2010 r. w Europie Zachodniej nawet 60 proc. telewizorów o przekątnej ekranu co najmniej 37 cali będzie sprzedawanych w tym standardzie.

– Kilka tygodni przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej spodziewamy się zwiększenia sprzedaży o 40 proc. – mówi Jacek Hudowicz, dyrektor zarządzający Media Markt. Electro World przewiduje skok zakupów o co najmniej 30 proc. – Wielkie imprezy sportowe nakręcają popyt nie tylko na telewizory, ale i nagrywarki DVD, których sprzedaż wzrośnie o ponad 30 proc. – mówi Artur Adamowicz z Electro World.

Boom na płaskie telewizory w Polsce trwa od kilku lat. Towarzyszy mu systematyczny spadek cen. W 2007 r. modele LCD i plazmowe stanowiły już prawie dwie trzecie wartości sprzedaży – reszta przypadała na modele kineskopowe. Zdaniem sieci handlowych w tym roku ich udział może jeszcze spaść do 20 proc., utrzymując się na tym poziomie przez kilka lat.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe