Miliardy dla zbrojeniówki

Zlecenia warte 2,5 miliarda złotych trafią wkrótce do polskich firm zbrojeniowych – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 19.07.2008 03:02

Najwyżej premiowane mają być inwestycje technologiczne, które przyniosą trwałe zmiany

Najwyżej premiowane mają być inwestycje technologiczne, które przyniosą trwałe zmiany

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Zgodnie z obowiązującym prawem inwestorzy, od których państwo kupi sprzęt wojskowy, zobowiązani są do zainwestowania w Polsce kwoty nie mniejszej niż wartość zamówienia. Największy kontrakt to zakup ciężarówek przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad miliard złotych (aż 800 mln zł ma pójść na zakup ciężarówek z terenowym napędem). Przetargi na te zlecenia mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan odpowiedzialny za przygotowanie założeń offsetowych chce, by producenci samochodów w ramach kompensat poważnie wzięli pod uwagę przeniesienie do Polski montażu ciężarówek. Najwyżej premiowane mają być inwestycje technologiczne, które przyniosą trwałe zmiany. Według informacji ”Rz” jednym z beneficjentów samochodowego offsetu mogą być Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu. Tam być może będą inwestycje właśnie w montownie ciężarówek.

Inny duży kontrakt to warte ponad pół miliarda złotych zlecenie na elektroniczny system walki dla budowanego okrętu wojennego ”Gawron”. Ma on przynieść inwestycje kompensacyjne w gdyńskiej stoczni Marynarki Wojennej, a także w warszawskim Radwarze produkującym radary. – Liczymy na znaczącą część offsetowego tortu – przyznaje Leszek Pawłowski, prezes spółki. Przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty, ale zakłady już prowadzą rozmowy z potencjalnymi partnerami, w tym ze skandynawskim Saabem.

Gdyńskie Centrum Techniki Morskiej, warszawski Przemysłowy Instytut Telekomunikacji spróbują w ramach offsetu zdobyć technologie od dostawcy wyposażenia dla nadbrzeżnego dywizjonu rakietowego. Rakiety, elektroniczne systemy dowodzenia i rozpoznania dla tej jednostki MON zamierza kupić za ponad 360 mln zł.

Jeśli wart niemal 300 mln zł przetarg na opancerzone samochody patrolowe wygra zagraniczny dostawca (szanse na zamówienie nadal ma polskie AMZ Kutno), producent pojazdów będzie musiał poszukać polskiego partnera do inwestycji. Większość umów kompensacyjnych będzie negocjowana jeszcze w tym roku.

W myśl nowej ustawy nie da się podpisać tych kontraktów bez uzgodnienia zobowiązań offsetowych. Prawo do korzystania z inwestycji kompensacyjnych dostali też prywatni przedsiębiorcy – do tej pory offset niemal wyłącznie zasilał państwowe firmy zbrojeniowe. Mimo iż nadal to zagraniczny dostawca sprzętu wybiera polskiego partnera do biznesu, to tym razem także rząd będzie mógł sugerować konkretne inwestycje.

Minister gospodarki wprowadził katalog potrzeb offsetowych, rodzaj banku, w którym swoje oczekiwania i projekty umieszczać mogą polskie firmy. – W katalogu mamy na razie ponad 40 udokumentowanych zgłoszeń, niektóre z nich już znalazły się w rządowych założeniach do przyszłych umów offsetowych – mówi Hubert Królikowski, dyrektor Departamentu Programów Offsetowych w resorcie gospodarki. – Firmy zbrojeniowe powinny tym razem lepiej wykorzystać offsetową szansę – twierdzi Sławomir Kułakowski, prezes Polskiej Izby Producentów na rzecz Obronności Kraju.

Więcej informacji

www.mg.gov.pl/gospodarka/Offset

Zgodnie z obowiązującym prawem inwestorzy, od których państwo kupi sprzęt wojskowy, zobowiązani są do zainwestowania w Polsce kwoty nie mniejszej niż wartość zamówienia. Największy kontrakt to zakup ciężarówek przez Ministerstwo Obrony Narodowej za ponad miliard złotych (aż 800 mln zł ma pójść na zakup ciężarówek z terenowym napędem). Przetargi na te zlecenia mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan odpowiedzialny za przygotowanie założeń offsetowych chce, by producenci samochodów w ramach kompensat poważnie wzięli pod uwagę przeniesienie do Polski montażu ciężarówek. Najwyżej premiowane mają być inwestycje technologiczne, które przyniosą trwałe zmiany. Według informacji ”Rz” jednym z beneficjentów samochodowego offsetu mogą być Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu. Tam być może będą inwestycje właśnie w montownie ciężarówek.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Droższe auta spalinowe od stycznia 2025r.
Biznes
Od stycznia podwyżki cen aut benzynowych i diesli, ale elektryki mogą tanieć
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Biznes
Idą podwyżki cen samochodów spalinowych. Producenci doliczą kary za emisje CO2
Biznes
Możliwy krach systemu kaucyjnego. Dzięki samorządom, wyborom i branży odpadowej