Kryzys nie hamuje ekspansji firm

Inwestycje ruszają mimo gorszych nastrojów. W tym roku pojawi się nowa sieć delikatesów oraz sklepy, w których zakupy zrobimy bez wysiadania z samochodu

Publikacja: 02.04.2009 05:13

Ofensywę w Polsce szykuje też koncern Columbia Sportswear Co. – dowiedziała się „Rz”. Amerykańska firma znana z produkcji odzieży i obuwia sportowego stawia na rozwój dystrybucji w naszym kraju.

– Do końca roku chcemy nawiązać współpracę z 60 sklepami, będziemy też inwestowali w stoiska firmowe. Najważniejsze dla nas jest budowanie pozycji marki na polskim rynku – mówi „Rz” Rafał Tyszkiewicz, Country Manager Columbia Sportswear Poland.

Koncern działa już w ponad 100 krajach, zatrudnia 3,2 tys. osób, a jego ubiegłoroczne przychody przekroczyły 1,3 mld dol. przy 95 mln dol. zysku netto.

[wyimek]4,5 mld euro Polacy wydadzą w tym roku tylko na odzież i buty – wynika z badań Euromonitora[/wyimek]

To niejedyna firma, która w prawdopodobnie najgorszym dla branży od wielu lat roku planuje w Polsce inwestycje. Sieć Żabka, która ma już ponad 2 tys. sklepów osiedlowych, zaczyna otwierać sklepy delikatesowe Freshmarket. O planach wejścia nowej sieci pisaliśmy już w „Rz” w 2008 r. Dziś wiadomo, że w 2009 r. powstanie ok. 15 obiektów, a plan na przyszły rok zakłada kolejnych 50.

– Liczymy, że nowa sieć zdobędzie uznanie klientów – mówi Jacek Roszyk, prezes Żabki. Sieć należąca do czesko-słowackiego holdingu Penta Investments odniosła w naszym kraju sukces. Sklepy otwierane są już także w Czechach, jednak nowy format trafił w słaby moment. – Klienci szukają oszczędności, dlatego delikatesy szybko to odczują. Stali klienci Almy mogą z niej nie zrezygnować, ale nie sądzę, żeby szukali nowych sklepów na zakupy – mówi jeden z konkurentów.

W zupełnie nowy segment rynku handlowego celuje sieć F1, w której zakupy będzie można robić bez wysiadania z samochodu. – Pierwszy sklep kosztem 1 mln zł ruszy w lipcu w Kaliszu. Według zamówionych przez nas badań na rynku jest miejsce na 350 takich placówek – mówi Hieronim Strapagiel, wiceprezes Tabak Grupa. Firma od 20 lat zajmuje się hurtowym handlem tytoniem oraz wyrobami tytoniowymi, prowadzi też ponad 60 sklepów Trafika. „Samochodowe” sieci działają już w wielu krajach – na pomysł otwarcia F1 Hieronim Strapagiel wpadł w Australii.

Firmy o planach mówią z optymizmem, jednak nie można zapominać o spowolnieniu w całej gospodarce, które coraz wyraźniej przekłada się na firmy handlowe. Sieci spożywcze już za IV kw. miały słabsze wyniki, firmy odzieżowe jak Gino Rossi, Redan czy Monnari publikujące miesięczne zestawienia obrotów też podają słabsze od ubiegłorocznych wyniki. – Kryzys jest dobrym momentem do rozpoczęcia działalności dla firm, które mają doświadczenie, wiedzę i środki finansowe na realizację planów, a przede wszystkim koncepcję zaistnienia na rynku. To jest dla nas szansa – dodaje Rafał Tyszkiewicz z Columbia Sportswear Poland.

Ofensywę w Polsce szykuje też koncern Columbia Sportswear Co. – dowiedziała się „Rz”. Amerykańska firma znana z produkcji odzieży i obuwia sportowego stawia na rozwój dystrybucji w naszym kraju.

– Do końca roku chcemy nawiązać współpracę z 60 sklepami, będziemy też inwestowali w stoiska firmowe. Najważniejsze dla nas jest budowanie pozycji marki na polskim rynku – mówi „Rz” Rafał Tyszkiewicz, Country Manager Columbia Sportswear Poland.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?