W ubiegłym roku do konsumentów na całym świecie trafiło rekordowe 174,2 mln smartfonów. Popularność tych zaawansowanych telefonów komórkowych, oferujących np. dostęp do Internetu i możliwość instalacji dodatkowego oprogramowania, szybko rośnie, mimo że są one dużo droższe od tradycyjnych komórek. Sprzedaż w całym 2009 r. była o 15 proc. większa niż w 2008 r. Jednak w samym czwartym kwartale smartfonów kupiono już o 39 proc. więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Jak tłumaczą eksperci firmy IDC, która przygotowała podsumowanie rynku komórek, za większą sprzedaż odpowiada stale rosnące zapotrzebowanie na dostęp do internetu w telefonie komórkowym. – Użytkownicy oczekują, ze telefon będzie służył do czegoś więcej niż do połączeń głosowych i wiadomości SMS – napisał Ramon Llamas, analityk IDC. Firma przewiduje, że w 2010 r. padną kolejne rekordy sprzedaży smartfonów.

Zwiększone zapotrzebowanie na tego typu urządzenia widać także w Polsce. - Według rynkowych danych udział smartfonów w zeszłorocznej sprzedaży wyniósł 13 proc. W tym roku szacuje się, że będzie to już 16 proc. To jeden z wyraźniejszych trendów, jakie obserwujemy – mówi Andrzej Gładki, kierownik działu zarządzania terminalami w Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatorze sieci Era. Zarówno producenci, jak i operatorzy największe nadzieje wiążą z coraz bardziej popularnymi telefonami z systemem operacyjnym Google Android. – W tym roku pojawi się 20 – 30 nowych modeli z tym systemem od różnych producentów – uważa Andrzej Gładki. Według Marcina Gruszki, rzecznika sieci Play, system Android jest najpoważniejszym konkurentem dla nieustannie zyskującego na popularności iPhone'a firmy Apple.

Smartfony w Polsce zyskują popularność kosztem tradycyjnych, mniej zaawansowanych telefonów komórkowych. Ich sprzedaż w ubiegłym roku nieznacznie w Polsce spadła. Stanowią one jednak wciąż ponad trzy czwarte rynku telefonów wszystkich typów. Rankingi popularności urządzeń pokazują, że Polacy są mimo wszystko komórkowymi konserwatystami. – Najpopularniejszymi telefonami 2009 r. w Polsce były Samsung S 5230 Avila oraz Nokia 6300, która miała premierę rynkową jeszcze w 2006 r. – powiedział "Rz" Tomasz Moś, odpowiedzialny za badania rynku telekomunikacyjnego w firmie GfK Polonia.