Zgodą na lądowanie w portach lotniczych UE dostały cztery linie indonezyjskie i jeden Ukraiński.
Zakaz wykonywania lotów do i z portów unijnych dotyczy przewoźników, którzy nie spełniają wymogów bezpieczeństwa nakładanych przez Wspólnotę. Przy kolejnej aktualizacji, linię które poprawią warunki bezpieczeństwa są z „czarnej listy" usuwane. Przy kolejnej, 17. już aktualizacji wykreślono m.in. czterech przewoźników towarowych z Indonezji oraz jednego przewoźnika z Ukrainy, którzy skutecznie uporali się z zarzucanymi im niedociągnięciami w zakresie bezpieczeństwa.
Wrócili do łask
Ostatnia, 17 już aktualizacja zniosła obowiązujący zakaz wykonywania przewozów dotyczący czterech towarowych przewoźników z Indonezji: Cardig Air, Republic Express, Asia Link i Air Maleo. To efekt podjęci przez władze indonezyjskie kroków w celu zagwarantowania bezpieczeństwa działalności przewoźników. Ograniczenia nałożone uprzednio na ukraińskiego przewoźnika UMAir również zostały zdjęte. Władze Angoli, Kambodży, Kazachstanu i Kirgistanu wciąż zdwajają wysiłki na rzecz wdrożenia międzynarodowych norm bezpieczeństwa. Dzięki tym staraniom można było już usunąć z „czarnej listy" pewne przedsiębiorstwa, które wycofały się już z rynku zarobkowych przewozów lotniczych.
— Komisja jest gotowa do współpracy z administracją zainteresowanych krajów, gdzie wykryto luki w bezpieczeństwie, w dążeniu do jak najszybszego i jak najsprawniejszego usunięcia niedociągnięć. Do tego czasu, bezpieczeństwo to absolutny priorytet. Nie możemy sobie pozwolić na żadne kompromisy. Gdy mamy dowody potwierdzające, że przewoźnicy lotniczy – czy to w UE, czy poza nią – nie działają w pełni bezpiecznie, musimy działać, aby zapewnić wyeliminowanie wszelkich zagrożeń dla bezpieczeństwa — mówi Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport.
Zakaz lotu do Unii
Zakaz pojawiania się na europejskich lotniskach dotknął przy tej aktualizacji wszystkich przewoźników z Mozambiku. Komisja nałożyła poza tym ograniczenia obejmujące dwa statki powietrzne typu Boeing 767 eksploatowane przez Air Madagascar z uwagi na uporczywe uchybienia w zakresie działalności przewoźnika lotniczego i sprawowanego nad nim nadzoru. Na liście pojawiły się też nowe linie lotnicze założone w Demokratycznej Republice Konga, zostały one dopisane do wykazu - wszyscy przewoźnicy z tego kraju podlegają ograniczeniom operacyjnym z uwagi na, jak dotąd, niedostateczny potencjał właściwych organów w zakresie zdolności do sprawowania nadzoru w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaapelował do Komisji o zintensyfikowanie dialogu z Federacją Rosyjską o kwestiach bezpieczeństwa lotniczego tak, by zapewnić spełnianie norm międzynarodowych przez wszystkie statki powietrzne wykonujące loty do UE.