Reklama
Rozwiń
Reklama

USA: Kongres dyskutuje, linie lotnicze zarabiają

Przymusowy urlop tysięcy pracowników FAA pozbawił skarb państwa milionów dolarów ze sprzedaży biletów lotniczych

Publikacja: 25.07.2011 16:44

Gdy Kongres dopuścił do wygaśnięcia kilku programów Federalnego Urzędu Lotnictwa FAA, około 4 tysięcy pracowników tego urzędu w 35 stanach, w stołecznym Waszyngton DC i w Portoryko, zaczęło przymusowe bezpłatne urlopy.

Problemy urzędu lotnictwa FAA są zwiastunem tego, co może wydarzyć się w całym kraju, jeśli Kongresowi nie uda się osiągnąć w negocjacjach demokratów i republikanów z Białym Domem porozumienia o podwyższeniu pułapu długu publicznego. Strony mają teoretycznie czas do 2 sierpnia, jeśli kongresmeni nie pójdą na letnie urlopy.

"Kierownictwo FAA ogłosiło podczas weekendu, że podjęło starania, by uzyskać możliwie jak najszybciej zezwolenie na płacenie poborów pracownikom. - Pracujemy intensywnie z Kongresem nad rozwiązaniem tej niefortunnej sytuacji i przepraszamy pracowników i udziałowcom za niedogodności" — oświadczyło FAA

Fiasko dotychczasowych prób okazało się żyłą złota dla linii lotniczych. Ponieważ FAA straciło prawo do pobierania zwyczajowej federalnej akcyzy 7,5 proc. od każdego biletu, czyli po 7,3 dolara za każdy segment lotu, to wielu przewoźników zachowało te pieniądze dla siebie.

Analitycy szacują, że branża transportu lotniczego może zarabiać każdego dnia po 25 mln dolarów do czasu, gdy FAA odzyska prawo poboru akcyzy.

Reklama
Reklama

Minister transportu USA, Ray LaHood wyraził rozczarowanie, że Kongres odroczył w minionym tygodniu kwestię przedłużenia urzędowi prawa do pobierania akcyzy i doprowadził do takiej sytuacji. Teraz „wiele stanów będzie musiało ponieść ten znaczny ciężar gospodarczy, a wiele projektów związanych z lotniskami zostanie wstrzymanych".

– Z powodu zaniechań Kongresu władze stanowe i lotniska nie będą mogły rozbudowywać lotnisk, zbyt wielu ludzi pozostanie bez wypłaty. Nie na tym polega zarządzanie najlepszym na świecie systemem transportu lotniczego — dodał.

Senator Tom Coburn napiętnował z kolei członków Kongresu za marnotrawstwo i dublowanie zakresu obowiązków władz federalnych. Oświadczył w programie stacji NCB „Meet the Press", że kongresmani nie przedłużyli mandatu FAA, bo chcą nadal subsydiowania nieodpowiedzialnego i marnotrawnego postępowania urzędu lotnictwa

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama