USA: Kongres dyskutuje, linie lotnicze zarabiają

Przymusowy urlop tysięcy pracowników FAA pozbawił skarb państwa milionów dolarów ze sprzedaży biletów lotniczych

Publikacja: 25.07.2011 16:44

Gdy Kongres dopuścił do wygaśnięcia kilku programów Federalnego Urzędu Lotnictwa FAA, około 4 tysięcy pracowników tego urzędu w 35 stanach, w stołecznym Waszyngton DC i w Portoryko, zaczęło przymusowe bezpłatne urlopy.

Problemy urzędu lotnictwa FAA są zwiastunem tego, co może wydarzyć się w całym kraju, jeśli Kongresowi nie uda się osiągnąć w negocjacjach demokratów i republikanów z Białym Domem porozumienia o podwyższeniu pułapu długu publicznego. Strony mają teoretycznie czas do 2 sierpnia, jeśli kongresmeni nie pójdą na letnie urlopy.

"Kierownictwo FAA ogłosiło podczas weekendu, że podjęło starania, by uzyskać możliwie jak najszybciej zezwolenie na płacenie poborów pracownikom. - Pracujemy intensywnie z Kongresem nad rozwiązaniem tej niefortunnej sytuacji i przepraszamy pracowników i udziałowcom za niedogodności" — oświadczyło FAA

Fiasko dotychczasowych prób okazało się żyłą złota dla linii lotniczych. Ponieważ FAA straciło prawo do pobierania zwyczajowej federalnej akcyzy 7,5 proc. od każdego biletu, czyli po 7,3 dolara za każdy segment lotu, to wielu przewoźników zachowało te pieniądze dla siebie.

Analitycy szacują, że branża transportu lotniczego może zarabiać każdego dnia po 25 mln dolarów do czasu, gdy FAA odzyska prawo poboru akcyzy.

Minister transportu USA, Ray LaHood wyraził rozczarowanie, że Kongres odroczył w minionym tygodniu kwestię przedłużenia urzędowi prawa do pobierania akcyzy i doprowadził do takiej sytuacji. Teraz „wiele stanów będzie musiało ponieść ten znaczny ciężar gospodarczy, a wiele projektów związanych z lotniskami zostanie wstrzymanych".

– Z powodu zaniechań Kongresu władze stanowe i lotniska nie będą mogły rozbudowywać lotnisk, zbyt wielu ludzi pozostanie bez wypłaty. Nie na tym polega zarządzanie najlepszym na świecie systemem transportu lotniczego — dodał.

Senator Tom Coburn napiętnował z kolei członków Kongresu za marnotrawstwo i dublowanie zakresu obowiązków władz federalnych. Oświadczył w programie stacji NCB „Meet the Press", że kongresmani nie przedłużyli mandatu FAA, bo chcą nadal subsydiowania nieodpowiedzialnego i marnotrawnego postępowania urzędu lotnictwa

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont