Zmienne losy polskich fabryk samochodów

W najbliższym czasie w naszym kraju może ruszyć produkcja kilku nowych samochodów. Z Tychów prawdopodobnie wyjedzie kolejne małe auto Fiata, podobne plany ma gliwicki Opel. Jest szansa na wznowienie prac w FSO

Aktualizacja: 16.08.2011 14:11 Publikacja: 16.08.2011 14:00

Fiat 500 w luksusowej wersji Gucci będzie produkowany w Polsce

Fiat 500 w luksusowej wersji Gucci będzie produkowany w Polsce

Foto: materiały prasowe

Chevrolet, o którym „Rz" pisała w ostatni piątek, nie jest jedynym nowym modelem, jaki będzie najprawdopodobniej produkowany w Polsce. Do Gliwic może trafić również małe autko Opla, na razie roboczo nazywane Junior. Nowy model Fiata zastąpi z kolei dotychczasowy przebój fabryki w Tychach – Pandę. I nie wszystko jest stracone dla warszawskiej FSO. Tam też jest szansa na produkcję aut. Szczegóły będą jednak znane dopiero za kilka miesięcy.

W 2011 r. Fiat w Tychach ma wyprodukować ok. 530 – 550 tys. samochodów. Mniej niż w najlepszym roku 2009, kiedy fabryka pobiła rekord – 605,8 tys. aut, a lokomotywą wyników była panda. Fiat wyprodukował dodatkowo ponad 176 tys. egzemplarzy fiata 500 oraz blisko 113 tys. fordów ka i 17,7 tys. sztuk fiata 600 oraz abarth 500. Zresztą „500" jest nadal modelem rozwojowym. Właśnie teraz odbywa swoją trasę promocyjną „500 by Gucci" z luksusowym wykończeniem zaprojektowanym przez włoski dom mody. Nieoficjalnie wiadomo, że w planach jest jeszcze giardiniera, czyli model kombi. Uzupełnieniem produkcji ma być lancia ypsilon, która wyjeżdża z Tychów od maja. W 2013 r. ma się pojawić nowe auto, co nieoficjalnie potwierdzają poddostawcy fabryki. Ma być to auto małe, ale produkowane na dużą skalę. W takiej roli tyska fabryka, uważana za najlepszy zakład koncernu na świecie, doskonale się sprawdziła. Według sporządzonego w 2010 r. raportu Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego GTU produkowany w Tychach Fiat 500 okazał się najbardziej niezawodnym samochodem w grupie aut małych segmentu A i B. W 2009 r. w opinii niemieckiego automobilklubu ADAC najbardziej niezawodnym modelem na rynku samochodów małych został Fiat Panda. Sama fabryka już w 2007 r. dołączyła do grona przedsiębiorstw World Class Manufacturing stosujących najbardziej zaawansowane metody zarządzania produkcją.

Od początku produkcji z fabryki Opla w Gliwicach wyjechało 1,5 mln aut. –Wyprodukowanie kolejnego 1,5 mln zajmie nam znacznie mniej czasu. Przewidujemy, że 3-milionowe auto wyjedzie z fabryki za osiem lat – mówi „Rz" dyrektor General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

Wart 700 mln euro zakład rozpoczął produkcję samochodów w kwietniu 1998 r., po dwóch latach od podpisania listu intencyjnego w sprawie jego budowy. Pierwszym modelem była Astra Classic, w lutym 2000 r. ruszyła produkcja Agili. W trzy lata – Astra Classic II, po kolejnych dwóch latach – Zafira. W 2010 r. z zakładu wyjechało 158,7 tys. samochodów. Plan na obecny rok to blisko 180 tys. sztuk. To potężny skok w porównaniu z kryzysowym rokiem 2009, kiedy produkcja spadła do niecałych 95 tys. sztuk. W połowie października, trzy miesiące wcześniej niż zakładano, fabryka zacznie produkowanie modelu trzydrzwiowego GTC. Z kolei na przełomie roku 2012 i 2013 fabryka rozpocznie produkcję kolejnego modelu – cabrio, a potem coupe. W oba te modele zakład musiałby zainwestować ok. 120 mln euro. Gliwice są najpoważniejszym kandydatem na produkcję kolejnej generacji auta – Astry V, oraz któregoś z modeli Chevroleta, najprawdopodobniej Cruze lub Aveo. Według informacji osób zbliżonych do rady nadzorczej Opla nie jest wykluczona produkcja w Gliwicach kolejnego modelu – małego Opla, na razie nazywanego roboczo junior.

1,8 mld zł wydał Fiat na uruchomienie produkcji lancii ypsilon

Według bardzo wstępnych i nieoficjalnych informacji nie wszystko jest stracone dla warszawskiej FSO. Produkcja w tym zakładzie rozpoczęła się w listopadzie 1951 r., gdy z taśmy zjechała pierwsza warszawa m-20. W 1961 r. rozpoczęła się seryjna produkcja syreny, w 1967 r. fiata 125p, a 11 lat później – poloneza. Współpraca z Koreańczykami z Daewoo Motors, którzy zobowiązali się do zainwestowania w ciągu sześciu lat 1,5 dol., rozpoczęła się w 1995 r. W 2001 r. produkcja miała sięgnąć 1,5 mln aut rocznie. Ale Daewoo zbankrutowało z powodu kryzysu w Azji i politycznych ambicji prezesa Kim Wu Czunga. W 2005 r. większościowy pakiet udziałów trafił w ręce ukraińskiego koncernu UkrAwto, a z FSO wyjeżdżało składane tam aveo. Montaż tego auta został zakończony ostatecznie na początku 2011 r. Fabryka czeka na inwestora. Zwolniona załoga (na początku roku pracowało tam 1870 osób) ma pierwszeństwo w ewentualnym zatrudnieniu. Według informacji „Rz" taki rozwój wydarzeń jest bardzo realny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów d.walewska@rp.pl, a.wozniak@rp.pl

Chevrolet, o którym „Rz" pisała w ostatni piątek, nie jest jedynym nowym modelem, jaki będzie najprawdopodobniej produkowany w Polsce. Do Gliwic może trafić również małe autko Opla, na razie roboczo nazywane Junior. Nowy model Fiata zastąpi z kolei dotychczasowy przebój fabryki w Tychach – Pandę. I nie wszystko jest stracone dla warszawskiej FSO. Tam też jest szansa na produkcję aut. Szczegóły będą jednak znane dopiero za kilka miesięcy.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej