Butik Emporio Armani działał przy warszawskiej ulicy Nowy Świat od sierpnia 2007 r. Kilka dni temu pojawiły się na nim jednak bannery z informacją o planowanej likwidacji. – Skończyła się umowa franczyzowa i zdecydowaliśmy się jej nie przedłużać. Jeszcze nie wiemy, co nowego pojawi się w tym butiku, ale prawdopodobnie będzie to inna marka z grupy Giorgio Armani – mówi Jerzy Mazgaj, założyciel Paradise Group z grupy Alma Market. Ta spółka jest przedstawicielem marki w Polsce, obok m.in. Burberry czy Ermenegildo Zegna. Butik Emporio Armani będzie działał do momentu wyprzedania zamówionych już kolekcji.

Jego zniknięcie nie oznacza, że Polacy zaczęli drastycznie ograniczać wydatki, przynajmniej w segmencie luksusowym. Jak szacuje w raporcie firma KPMG, w 2010 r. na dobra konsumpcyjne z najwyższej półki wydali 3,5 mld zł. W latach 2005  – 2010 wartość tego rynku wzrosła realnie o 50 proc., co pod względem dynamiki daje pozycję jednego z europejskich liderów. Jak mówił „Rz" Luigi Maramotti, prezes Max Mara Fashion Group, w 2010 r. w Polsce obroty firmy wzrosły o 20 proc., co stawia ten rynek obok Rosji i Chin w gronie najdynamiczniej rosnących. Także Mazgaj podkreśla, że wyniki innych marek luksusowych sprzedawanych przez spółkę są dobre. – W najbliższym czasie będziemy mieli prawdziwy wysyp marek luksusowych, dotychczas w naszym kraju nieobecnych – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG. Mowa o zapowiadanym już od dawna starcie domu towarowego Wolf Bracka w Warszawie.

W sąsiedztwie pl. Trzech Krzyży, gdzie jest już wiele luksusowych butików, pojawi się sporo kolejnych. Budynek ma zostać otwarty w najbliższym tygodniu, a na widocznych z ulicy witrynach widać już takie szyldy, jak Gucci, Bottega Veneta, Giorgio Armani, Lanvin, Yves Saint Laurent, La Perla czy Diesel.

KPMG szacuje, że w Polsce dostępne jest 61 proc. światowych marek z najwyższej półki. Najwięcej w takich branżach, jak motoryzacja, alkohole oraz technologie. W przypadku odzieży to tylko 53 proc.

Z niedawnego raportu firmy doradczej Bain & Company wynika, że w tym roku wartość globalnego rynku towarów luksusowych wzrośnie o 10 proc., do 191 mld euro. – Mimo zawirowań w globalnej gospodarce branża luksusowa wydaje się na nie odporna – mówi Claudia D'Arpizio, partner w mediolańskim biurze Bain & Company.