I stało się. Apple pokonał HP pod względem liczby sprzedawanych komputerów PC – podaje firma analityczna Canalys. Taki wynik możliwy był po wliczeniu do tej puli tabletów. Dzięki boomowi na te urządzenia – dodają analitycy – w ostatnim kwartale 2011 roku możliwy był wzrost sprzedaży pecetów o 16 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2010 roku. Bez tabletów sprzedaż komputerów spadłaby o 0,4 proc. W sumie, w czwartym kwartale minionego roku rozeszło się na świecie 120 mln komputerów, z czego 28 mln stanowiły tablety.
W całym 2011 roku Apple sprzedał około 40 mln tabletów i niemal 20 mln komputerów Macintosh. Po zsumowaniu daje to imponujący wynik blisko 60 mln urządzeń, które firma Canalys zakwalifikowała do kategorii: „komputery PC". Według innej firmy analitycznej, IDC, tak rozumianą pozycję lidera rynku pecetów Apple objął już w trzecim kwartale 2011 roku.
- Tak wysoka pozycja tej firmy w rankingu wynika z faktu, że po trzech kwartałach 2011 roku tablety stanowiły 70 proc. globalnej sprzedaży sprzętu komputerowego Apple'a – mówi Damian Godos, analityk IDC. - Jeśliby brać pod uwagę jedynie sprzedaż klasycznych komputerów PC, firma ta znalazłaby się na szóstym miejscu na świecie.
- W ciągu czterech kwartałów Apple zwiększył swój udział w rynku pecetów z 9 do 15 proc. – mówił w listopadzie ubiegłego roku Tim Coulling, analityk Canalys. Twierdził on wówczas, że na pokonanie HP koncern z Cupertino będzie musiał prawdopodobnie poczekać do czasu wejścia na rynek iPada 3, a więc do 2012 roku. Rzeczywistość wyprzedziła te prognozy.
Znacznie gorszą pozycje Apple zajmuje na polskim rynku, gdzie znajduje się poza pierwszą dziesiątką producentów komputerów. - To wcale nie jest kiepska pozycja – zaznacza Godos. - Ze względu na swą odmienność, stosunkowo wysoką cenę oraz inny system operacyjny komputery tej firmy są postrzegane jako produkt elitarny.