Polskie firmy będą inwestować w Chinach

KMPG: inwestować w Chinach będzie polskie górnictwo, ponadto przemysł spożywczy, producenci kosmetyków oraz branża jubilerska

Publikacja: 28.02.2012 16:13

Polskie firmy będą inwestować w Chinach

Foto: AFP

Ministerstwo Gospodarki liczy na wzrost polskich inwestycji w Chinach. – Będziemy politycznie wspierać polskich inwestorów tam, gdzie się da – zapowiedziała na dzisiejszym spotkaniu w firmie doradczej KPMG wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik. KPMG, która przygotowała raport dotyczący inwestowania w Chinach, ma wspierać polskich przedsiębiorców wchodzących na tamtejszy rynek. – Robienie interesów w Chinach bez profesjonalnej pomocy jest praktycznie niemożliwe – twierdzi Andrzej Kaczmarek, dyrektor i szef grupy KPMG China Practice w Polsce.

Jak dotąd, polska obecność w Chinach jest bardziej niż skromna. Łączna wartość polskich inwestycji wynosi ok. 200 mln dolarów, a blisko 300 mln łącznie z aktywami przedsiębiorców chińskich, z którymi polskie firmy założyły spółki joint venture. Duże polskie firmy, które rozwinęły działalność na chińskim rynku, można policzyć na placach: to m.in. Fasing, Selena, Rafako, Kopex i Bioton. KPMG zakłada jednak, że inwestycji przybędzie. – Należy spodziewać się nowych projektów w sektorze wydobywczym, w przemyśle spożywczym, pojawi się także branża kosmetyczna oraz jubilerska – mówi Kaczmarek.

Inwestorzy muszą być jednak ostrożni. Specyfika chińskiego rynku wymaga dostosowania się do tamtejszych realiów. – Na początku uważaliśmy, że skoro wchodzimy z nowoczesną technologią i zachodnimi standardami, to będziemy rządzić. Okazało się inaczej. Kilka razy myśleliśmy nawet o wycofaniu się z Chin – relacjonuje Zdzisław Bik, prezes grupy kapitałowej Fasing produkującej urządzenia dla górnictwa. Fasing współpracuje z chińskimi przedsiębiorcami od 7 lat, natomiast 5 lat temu założył tam spółkę joint venture. – Dopiero od trzech lat przestaliśmy się martwić o ten biznes – przyznaje Bik. Teraz chińska spółka Fasingu ma plany rozwojowe, planuje nawet wejście na jedną z chińskich giełd.

Wiele jednak wskazuje, że szybciej niż polskie inwestycje w Chinach rozwijać się będą chińskie inwestycje w Polsce. Ich też jest na razie bardzo mało: ostatnim znaczącym przedsięwzięciem inwestycyjnym było przejęcie części Huty Stalowa Wola przez koncern LiuGong.

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych jednak liczy, że za 3 lata Chińczycy będą inwestować u nas nawet 200-300 mln euro rocznie. Zmieniła dla większej skuteczności działania swoja strategię: będzie w Chinach zabiegać o firmy prywatne, które podejmują decyzje inwestycyjne szybciej niż państwowe.

Współpracę z Chinami podejmują także strefy ekonomiczne. Prezes strefy pomorskiej Teresa Kamińska podpisała na początku grudnia ubiegłego roku 3-letnią umowę z władzami miasta Zhuhai z najsilniejszej ekonomicznie prowincji Guangdong. Dotyczy m.in. wspierania inwestycji, współpracy instytutów badawczo-rozwojowych i pomocy w nawiązywaniu kooperacji pomiędzy firmami.

Ale eksperci podkreślają: dla zwiększenia inwestycji potrzebna lepszej promocji. – Chińscy przedsiębiorcy niewiele wiedzą o naszej gospodarce – mówi Paweł Tynel z Ernst & Young, który w ubiegłym roku prezentował sytuację ekonomiczną Polski grupie chińskich dziennikarzy.

Ministerstwo Gospodarki liczy na wzrost polskich inwestycji w Chinach. – Będziemy politycznie wspierać polskich inwestorów tam, gdzie się da – zapowiedziała na dzisiejszym spotkaniu w firmie doradczej KPMG wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik. KPMG, która przygotowała raport dotyczący inwestowania w Chinach, ma wspierać polskich przedsiębiorców wchodzących na tamtejszy rynek. – Robienie interesów w Chinach bez profesjonalnej pomocy jest praktycznie niemożliwe – twierdzi Andrzej Kaczmarek, dyrektor i szef grupy KPMG China Practice w Polsce.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!