Airbus pokryje koszty napraw w A380

Airbus zapłaci za naprawę skrzydeł w samolotach A380, w których wykryto minipęknięcia wsporników. Zwrot nie będzie dotyczyć strat powstałych z unieruchomienia maszyn

Publikacja: 27.04.2012 17:18

Airbus pokryje koszty napraw w A380

Foto: spółka

Australijski Qantas i inni przewoźnicy wykryli w tym roku maleńkie pęknięcia, nie będące zagrożeniem dla bezpieczeństwa wsporników łączących poszycie skrzydeł z konstrukcją nośną w kilku superjumbo, Australijczycy rozmawiają  już z producentem o kompensacie.

Dziennik „The Sydney Morning Post" podał, że oczekuje się po europejskim producencie zapłacenia około 105 mln euro (139 mln dolarów) za naprawę (wymianę) wadliwych wsporników w ramach gwarancji, ale tylko tego, nie kosztów pochodnych.

- Nie jest w zwyczaju wypłacanie  jakiejkolwiek kompensaty poza i powyżej rzeczywistej naprawy produktu -  powiedział dziennikowi dyrektor generalny Airbusa, John Leahy. – Tradycyjnie jesteśmy zobowiązani do napraw wynikających z gwarancji. Podobnie  jak w przypadku nowego samochodu, jeśli naprawa gwarancyjna będzie trwać tydzień, to producent pokrywa tylko koszty gwarancji. Producent nie pokrywa kosztu wynajęcia innego samochodu – wyjaśnił.

Airbus podał istotnie o wykryciu minimalnych pęknięć w małej  liczbie  elementów skrzydeł w kilku samolotach A380. Nie stanowią one zagrożenia dla bezpieczeństwa, ani nie zmniejszyły popularności tego samolotu wśród podróżujących. – To kwestia serwisowa, nie ma  nic wspólnego z bezpieczeństwem lotów. To niefortunne, że musimy wymienić pewne elementy, ale to się zdarza – powiedział Leahy.

W wypowiedzi dla „Australian Financial Review" uznał, że ogólnie superjumbo został dobrze przyjęty, a eksplozja jednego z silników w A380 Qantasa wkrótce po starcie z Singapuru była zaskoczeniem                           . – Sprawa została jednak bardzo dobrze załatwiona przez Qantasa i (producenta silników) Rolls-Royce'a i wszyscy sa zadowoleni – dodał Leahy.

Pierwszy A320 z sharkletami

Airbus wyprodukował pierwszy samolot A320 z końcówkami skrzydeł typu sharklet. Maszyna o symbolu MSN 5098  będzie jedną z kilkunastu z rodziny A320 biorących udział w programie certyfikacyjnym i  lotach testowych, które zaczną się w maju tego roku i potrwają około 600 godzin.

W  programie weźmie udział siedem nowych samolotów z rodziny A320 z   sharkletami, wyposażonych w silniki CFM56 i V2500. Wyniki testów pozwolą na certyfikację tych technologicznych modyfikacji mających obniżyć zużycie paliwa w każdej kombinacji modelu i wersji silnikowej. Pierwszym członkiem rodziny  będzie A320 napędzany silnikami CFM56. Jego eksploatacja ma zacząć się w IV kwartale 2012 r.

Końcówki sharklet, zaprojektowane  dla  samolotów A320, zmniejszą spalanie paliwa o ok. 3,5 proc. Pozwoli to zredukować emisję CO2 o ok. 700 ton rocznie przez jeden samolot, albo  ok. 200 samochodów.  Sharklety są   opcjonalne w A320 , a w rodzinie A320neo są wyposażeniem standardowym.

Australijski Qantas i inni przewoźnicy wykryli w tym roku maleńkie pęknięcia, nie będące zagrożeniem dla bezpieczeństwa wsporników łączących poszycie skrzydeł z konstrukcją nośną w kilku superjumbo, Australijczycy rozmawiają  już z producentem o kompensacie.

Dziennik „The Sydney Morning Post" podał, że oczekuje się po europejskim producencie zapłacenia około 105 mln euro (139 mln dolarów) za naprawę (wymianę) wadliwych wsporników w ramach gwarancji, ale tylko tego, nie kosztów pochodnych.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?