Nowe wyzwania dla szefów firm

Zarządzanie. Zdaniem szefów największych polskich firm to klienci i menedżerowie mają największy wpływ na realizację strategii ich przedsiębiorstw

Publikacja: 02.05.2012 00:49

Ważni dla prezesa

Ważni dla prezesa

Foto: Rzeczpospolita

Prawie połowa top menedżerów największych polskich firm ocenia, że kluczowi dla realizacji strategii są pracownicy. Jednak jeszcze większe znaczenie mają trzy inne grupy interesariuszy; klienci, kadra zarządzająca i konkurencja. Tak wynika z tegorocznego badania „Perspektywa prezesów" przeprowadzonego wśród szefów firm z Listy 500 „Rzeczpospolitej" przez zespół Międzynarodowego Centrum Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Ten wynik nie dziwi współ-autora badania Michała Zdziarskiego z Uniwersytetu Warszawskiego – przypomina znaną maksymę guru zarządzania Petera Druckera, który podkreślał, że klienci są jedyną grupą, która może zwolnić wszystkich w firmie – od prezesa do sprzątaczki.

Zaraz za klientami na liście kluczowych dla prezesów interesariuszy są firmowi menedżerowie. Na ich znaczenie zwracają też uwagę łowcy głów, którzy specjalizują się w rekrutacji na najwyższe stanowiska. Twierdzą, że minął już szczyt fascynacji gwiazdami zarządzania, którą zapoczątkowali charyzmatyczni przywódcy Chryslera – Lee Iacocca i General Electric – Jack Welch. Globalna firma Executive Search, Allen Austin, mówi o rosnącym znaczeniu zespołu menedżerów, który uzupełnia prezesa. Przyznaje też, że taki zespół niełatwo jest stworzyć. Według jej badań, aż 45 proc. rekrutacji i awansów menedżerów wyższego szczebla kończy się w ciągu dwóch lat porażką.

– W dawnych dobrych czasach wystarczył silny szef, by poprowadzić firmę do sukcesu. Dziś w gospodarce wiedzy nawet najlepsi menedżerowie nie są w stanie samodzielnie poprowadzić rozwijające się przedsiębiorstwo. Potrzebny jest dobry, zgrany zespół zarządzający – podkreślają eksperci Allen Austin.

Z tym może być u nas problem, bo umiejętność pracy zespołowej i budowania zespołów nie jest najmocniejszą stroną polskich menedżerów.

Jednak prof. Krzysztof Obłój, ekspert zarządzania i współ-autor raportu, chwali polskich szefów. Jak podkreśla, mają oni bardzo szeroki ogląd otoczenia. Widzą m.in. problem niestabilności rynku, permanentnej zmiany. O ile przed laty koncentrowali się na restrukturyzacji i cięciu kosztów, o tyle teraz biorą pod uwagę dużo więcej czynników. Tym bardziej że muszą zapewnić wzrost firmy przy bardzo niestabilnym i zmiennym rynku. Szukają więc strategii, która doprowadzi w trwały sposób do sukcesu, a jednocześnie będzie elastyczna i pozwalająca na zmiany.

Michał Zdziarski zwraca uwagę na inne wyzwanie dla prezesów – muszą często wyważyć sprzeczne racje i oczekiwania najbardziej wpływowych interesariuszy i grup wewnątrz swoich firm. Co ciekawe, polscy szefowie za mało istotne dla sukcesu ich firmy uznali wyższe uczelnie, prezydenta RP i organizacje pozarządowe, a nawet organizacje pracodawców.

Prawie połowa top menedżerów największych polskich firm ocenia, że kluczowi dla realizacji strategii są pracownicy. Jednak jeszcze większe znaczenie mają trzy inne grupy interesariuszy; klienci, kadra zarządzająca i konkurencja. Tak wynika z tegorocznego badania „Perspektywa prezesów" przeprowadzonego wśród szefów firm z Listy 500 „Rzeczpospolitej" przez zespół Międzynarodowego Centrum Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Ten wynik nie dziwi współ-autora badania Michała Zdziarskiego z Uniwersytetu Warszawskiego – przypomina znaną maksymę guru zarządzania Petera Druckera, który podkreślał, że klienci są jedyną grupą, która może zwolnić wszystkich w firmie – od prezesa do sprzątaczki.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej