Linia nr 18 Bydgoszcz — Toruń tak. Kolejna zmiana listy nastąpi w II połowie tego roku, ale to nas nie wstrzymuje. Mamy prawo realizować projekty spoza tej listy czyli podpisywać umowy o dofinansowanie i rozstrzygać przetargi. Co prawda istnieje ryzyko, że nie wszystkie projekty mogą się znaleźć ostatecznie na liście inwestycji przeznaczonych do współfinansowania z dotacji unijnych, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę jak ważne jest wykorzystanie dotacji przeznaczonej na kolej.
Będą pieniądze z budżetu państwa na wkład własny?
Jeżeli to się mieści w planowanych wydatkach w związku z ustalonym do tej pory poziomem wydatków dotacji unijnych, to uzyskanie potwierdzenia wkładu własnego jest kwestią udowodnienia Ministrowi Finansów, że te projekty zostaną faktycznie zrealizowane. Resort Finansów nie może gwarantować finansowania dopóki PKP PLK nie udowodni, że projekt ma szanse być zrealizowany na czas i zgodnie z zakresem. Jeżeli tak się stanie nie widzę powodów, dla których nie miano by uruchomić pieniędzy.
Jak z wydawaniem pieniędzy w programu POIiŚ radzą sobie miasta?
Dobrze. Większość konkursów jest rozstrzygnięta, umowy są podpisywane. Muszę powiedzieć, że miasta rozpoczynając realizację tych projektów, robią to skutecznie i szybko. Oczywiście czasem pojawiają się problemy w związku z błędami w procesie zamówień publicznych, z czym może wiązać się konieczność obniżenia kwoty dofinansowania dla danego kontraktu. Jest jeszcze grupa projektów dla których nie możemy podpisać umów o dofinansowanie głównie z uwagi na brak ostatecznych decyzji środowiskowych, niemniej nie ma zagrożenia nie zrealizowania kontraktów i utraty unijnych dotacji.