Reklama

Air France: zgoda pilotów na restrukturyzację

Główny związek zawodowy pilotów SNPL zaaprobował projekt porozumienia o zmianie reguł pracy i płacy, co ułatwi dyrekcji podjęcie restrukturyzacji przewoźnika

Publikacja: 17.08.2012 19:00

Air France: zgoda pilotów na restrukturyzację

Foto: ROL

W referendum członkowie związku SNPL opowiedzieli się większością 67,13 proc. głosów za ramową umową negocjowaną w lipcu przez dyrekcję przewoźnika i kierownictwo związku, pozwalającą zmniejszyć koszty funkcjonowania firmy.

W referendum wzięło udział 83,2 proc. zrzeszących. Tak rekordowy udział jest świadectwem gotowości pilotów do działań dla ratowania Air France — stwierdził szef SNPL w przewoźniku, Jean-Louis Barber. — Piloci zgodzili się pracować więcej za te same albo niewiele większe pieniądze. Dostali jednak od dyrekcji zapewnienie, że nie będzie wypowiedzeń.

Barber wyraził nadzieję, że inne związki też dojdą do porozumienia. — Piloci nie powinni być jedynymi, którzy podejmą wysiłek, dyrekcja i inni członkowie załogi powinni też wziąć na siebie odpowiedzialność.

Negocjacje podjęto po ogłoszeniu w czerwcu przez dyrekcję AF, że musi zmniejszyć do 2014 r. zatrudnienie o ponad 5 tys. etatów, ok. 10 proc., poprzez dobrowolne odchodzenie w ramach planu przywrócenia firmie rentowności

Plan „Transform 2015" przewiduje zmniejszenie długu Air France-KLM, obecnie 6,5 mld euro, o 2 mld do 2015 r. dzięki wygenerowaniu takiej sumy cash flow (po odliczeniu inwestycji) w ciągu 3 następnych lat. Mają się na nią złożyć natychmiastowe działania oszczędnościowe podjęte już w styczniu (zamrożenie siatki płac, zmniejszenie nakładów inwestycyjnych) oraz strukturalne zapewniające zwiększenie o 20 proc. elastyczności pracy i wydajności pracowników.

Reklama
Reklama

Piloci byli ostatnią kategoria zawodową, która miała zadecydować o propozycji dyrekcji. Wcześniej zgodzili się na nie pracownicy naziemni, których 3 związki przekroczyły wymagane 30 proc. poparcia. Ważność tego głosowania podważa lewicowy CGT.

Odmówili podpisania umowy z dyrekcją pracownicy pokładowi z PNC, ale układ zbiorowy z nimi wygasa 31 marca 2013 r., więc pracodawca postanowił poczekać i nie nie przedłużać go.

Podczas negocjacji dyrekcja AF zapewniała, że nie będzie zwalniać pracowników, jeśli związki poprą plan restrukturyzacji. AF-KLM chce zlikwidować dobrowolnie 550 etatów pilotów, 1681 stewardess i stewardów oaz 3029 pracowników naziemnych. Część pilotów mogłaby przejść do pracy w tanim przewoźniku Transavia na podstawie 3-letnich kontraktów.

Przeciwko planom AF jest drugi związek pilotów APAF i w lipcu strajkował przez 5 dni.

Poparcie przez większościowy (ponad 70 proc.) związek SNPL znacznie ułatwi działania dyrekcji. W przeciwnym razie musiałaby również wypowiedzieć układ zbiorowy pracy z pilotami. A przewoźnik stracił już dużo czasu, na początku 2014 r. ma terminy spłaty długu, konkurenci Luftansa i Iberia, przystąpili do bardziej stanowczych działań.

Bez planu „Transform 2015" różnica w konkurencyjności z rywalami pogłębiłaby się prowadząc do większych strat. W 2011 r. AF-KLM straciła 809 mln euro, a w I kwartale 368 mln.

Reklama
Reklama

Wynik referendum pilotów z SNPL jest dużym sukcesem prezesa AF-KLM, Alexandre de Juniac, który może przystąpić do realizacji planu uzdrawiania firmy. Fiasko mogłoby stać się pretekstem do usunięcia z obecnego stanowiska przez nowy rząd dawnego dyrektora gabinetu w resorcie finansów za kadencji Christine Lagarde.

Air France musi jednak poczekać na zakończenie procedury z kwestionowania przez CGT umowy ze związkami pracowników naziemnych.

Pojawiły się też głosy, że plan sanacji jest niedostateczny i potrzebne będą dalsze decyzje oszczędnościowe.

W referendum członkowie związku SNPL opowiedzieli się większością 67,13 proc. głosów za ramową umową negocjowaną w lipcu przez dyrekcję przewoźnika i kierownictwo związku, pozwalającą zmniejszyć koszty funkcjonowania firmy.

W referendum wzięło udział 83,2 proc. zrzeszących. Tak rekordowy udział jest świadectwem gotowości pilotów do działań dla ratowania Air France — stwierdził szef SNPL w przewoźniku, Jean-Louis Barber. — Piloci zgodzili się pracować więcej za te same albo niewiele większe pieniądze. Dostali jednak od dyrekcji zapewnienie, że nie będzie wypowiedzeń.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Nvidia z rekordowymi wynikami, ale akcje spadają przez niepewność w Chinach
Biznes
Rada Gabinetowa, kryzys w AGD i ostrzeżenie branży motoryzacyjnej dla Brukseli
Biznes
Prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie kolejne ustawy
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Kamera rozpozna narodowość i rasę. Totalna inwigilacja w Rosji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama