Zdrowie warte miliardy

Kryzys omija polski rynek żywności dietetycznej i funkcjonalnej. Podobnie ma być w 2013 r.

Publikacja: 18.09.2012 03:44

Zdrowie warte miliardy

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Po raz pierwszy w historii wartość polskiego rynku żywności i napojów health & wellness przekroczy w przyszłym roku 19 mld zł. Będzie o ponad 300 mln zł wyższa niż w tym roku – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. W języku polskim nie ma odpowiednika, który w pełni oddawałby angielską nazwę tego typu  produktów. Potocznie nazywa się je zdrową żywnością. Zaliczane są do nich m.in. żywność i napoje ekologiczne, dietetyczne oraz funkcjonalne. Te ostatnie zawierają składniki pozytywnie wpływające na organizm.

Na produktach funkcjonalnych swój biznes oparła krakowska firma Oshee. Większość jej przychodów pochodzi ze sprzedaży izotoników, zwanych napojami dla sportowców. Oferuje także m.in. vitamin shoty, czyli skondensowane witaminy do picia. W tym roku sprzedaż Oshee ma wzrosnąć o ok. 80 proc., a w przyszłym roku firma chce rozpocząć ekspansję zagraniczną.

Poza Polskę mogą trafić wkrótce także funkcjonalne gumy do żucia, które od kilku miesięcy sprzedaje firma Agros-Nova, czołowy producent przetworów z owoców i warzyw. Pod marką tą oferuje też napoje funkcjonalne, a z logo Łowicz sprzedaje syropy regulujące działanie organizmu.

Joanna Bancerowska, rzecznik prasowa Agros-Novej, zapowiada, że firma zamierza zwiększać swoją ofertę

produktów funkcjonalnych. Wśród czynników, które będą zwiększać popyt na tego typu żywność i napoje, wymienia m.in. starzenie się społeczeństwa i jego rosnącą dbałość o zdrowie.

Strzałem w dziesiątkę okazały się wody funkcjonalne Ustronianki. W tym roku firma wprowadziła na rynek wodę z magnezem, a od ponad dwóch lat oferuje wodę z jodem. Sprzedaż tej ostatniej w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku była o 38 proc. wyższa niż przed rokiem.

– Coraz więcej polskich konsumentów chce mieć pewność, że to, co je, wpłynie dobrze na ich organizm. Ważne jest jednak, aby tzw. zdrowa żywność była też smaczna. Nie jesteśmy tak ortodoksyjni jak na przykład Amerykanie, dla których walory dietetyczne są ważniejsze niż smak – mówi Agnieszka Dobrowolska, brand manager marki belVita Kraft Foods Polska.

Właśnie belVita ma pomóc firmie zdobyć tę grupę polskich konsumentów. Ciastka, które oferuje pod tą marką, mogą być alternatywą dla tradycyjnego śniadania. Zalicza się je do tzw. ciastek pożywnych. Ta część polskiego rynku ciastek warta jest niemal 120 mln zł, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy zyskała na wartości 12 proc. W tym samym czasie łączne wydatki na ciastka urosły o 7 proc.

Coraz większą popularnością cieszy się w Polce także żywność ekologiczna. Według Euromonitor International  tylko na przetworzoną i zapakowaną ekożywność przeznaczymy w tym roku ok. 250 mln zł, a do 2015 r. nasze wydatki na nią zwiększą się do ponad 300 mln zł.

Polskie firmy starają się także wykorzystać modę na dietetyczne produkty. Coraz więcej z nich zaczyna oferować żywność słodzoną stevią, naturalnym słodzikiem. Napoje z tym dodatkiem sprzedają już firmy Zbyszko i FoodCare. W ostatnich dniach słodziki ze stevii pod marką Ekoland, znaną z rynku rozpuszczalnych herbat, wprowadziła do sklepów grupa Maspex.

Irlandczycy i Norwegowie na czele

Najwięcej, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, na napoje health & wellness (m.in. funkcjonalne, czyli z dodatkami pozytywnie wpływającymi na organizm) wydają Irlandczycy – podaje Euromonitor International. W tym roku będzie to ok. 200 euro na osobę. To niemal cztery razy więcej, niż przeznaczy na ten cel przeciętny Polak. Liderami spożycia tzw. zdrowej żywności są Norwegowie z wydatkami per capita wynoszącymi 524 euro. W Polsce są one sześć razy niższe.

Po raz pierwszy w historii wartość polskiego rynku żywności i napojów health & wellness przekroczy w przyszłym roku 19 mld zł. Będzie o ponad 300 mln zł wyższa niż w tym roku – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. W języku polskim nie ma odpowiednika, który w pełni oddawałby angielską nazwę tego typu  produktów. Potocznie nazywa się je zdrową żywnością. Zaliczane są do nich m.in. żywność i napoje ekologiczne, dietetyczne oraz funkcjonalne. Te ostatnie zawierają składniki pozytywnie wpływające na organizm.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?