Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie konsekwencje finansowe i czasowe mogą wyniknąć z opóźnień w programie F-35?
- Co sprawia, że unowocześnienie oprogramowania TR-3 jest kluczowe dla programu F-35?
- Jakie są przyczyny problemów w łańcuchach dostaw komponentów dla F-35?
- Dlaczego zagraniczne zamówienia na F-35 mogą być zagrożone opóźnieniami?
- Jakie kontrowersje towarzyszą systemowi zachęt finansowych dla producentów F-35?
- Jakie jest potencjalne zagrożenie dla pozycji USA w dziedzinie lotnictwa bojowego związane z programem F-35?
W swoim ostatnim raporcie przesłanym do Kongresu USA GAO utrzymuje, że już w 2024 roku Lockheed Martin miał opóźnienia w przypadku dostaw 110 maszyn. Łącznie wyniosły one 238 dni w porównaniu z 63 dniami opóźnień rok wcześniej.
GAO, to niezależna, bezpartyjna agencja powołana przez Kongres USA, funkcjonująca jako jego „organ śledczy”. Jej głównym zadaniem jest przeprowadzanie audytów, ocen i śledztw, które mają zapewnić zgodność z prawem, efektywność i przejrzystość wydatkowania środków publicznych oraz usprawnić działanie rządu federalnego.
Czytaj więcej
W środę w Bydgoszczy została podpisana umowa na modernizację 48 samolotów F-16. Statki powietrzne...
Maszyny dostarczone, ale nie takie, jak chciał zamawiający
Największe obawy GAO są związane z Technology Refresh 3 (TR-3), wartym 1,9 mld dolarów programem unowocześnienia oprogramowania. TR-3 jest już opóźniony o 3 lata. To z kolei wymusiło na Pentagonie zaakceptowanie odbioru maszyn, bez zakończonego etapu Block 4. Czyli nie są jeszcze w konfiguracji przystosowanej do walki.