Zamiast kolejek lepiej w Internecie

Amerykanie tylko w czarny piątek wydali w Internecie ponad 1 mld dol.

Publikacja: 27.11.2012 00:51

Zamiast kolejek lepiej w Internecie

Foto: ROL

Amerykanie w ostatni weekend tradycyjnie szturmowali sklepy w poszukiwaniu promocji. Ale coraz więcej osób zdecydowało się na zakupy w sieci. Z danych comScore wynika, że w czarny piątek (następny dzień po czwartkowym Święcie Dziękczynienia), który zwyczajowo uważa się za początek sezonu świątecznego, wydali w Internecie ponad 1 mld dol., czyli o 30 proc. więcej niż rok temu.

Najwyższe wzrosty dotyczyły zakupu treści cyfrowych, takich jak muzyka czy filmy. Firma podaje także, że najczęściej odwiedzaną tego dnia stroną handlową był Amazon. – Internet odpowiadał za ok. 9 proc. świątecznych zakupów, ale w całym sezonie może po raz pierwszy przekroczyć pułap 10 proc. – mówił agencji Reuters Scot Wingo, prezes firmy doradczej ChannelAdvisor.

Z badania ShopperTrak, monitorującego sprzedaż w tradycyjnych sklepach wynika, że tegoroczny sezon w USA nie zaczął się jednak zbyt dobrze. Sprzedaż w czarny piątek szacowana jest na 11,2 mld dol., o 1,8 proc. mniej niż rok temu. Z kolei organizacja handlowców National Retail Federation podała, że w ciągu czterech ostatnich dni wydatki na zakupy świąteczne wyniosły 59,1 mld dol., o 13 proc. więcej niż rok temu. Jednak wyniki mogą się jeszcze zmienić dzięki sprzedawcom internetowym.

Wczoraj przypadał bowiem Cyber Monday, czyli dzień największych promocji w e-sklepach. Rok temu obroty wyniosły 1,25 mld dol. Według przewidywań comScore amerykańscy konsumenci mieli wczoraj wydać na zakupy online aż 1,5 mld dol., czyli o 20 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wiele wirtualnych sklepów ogłosiło świąteczne obniżki jeszcze w niedzielę wieczorem, zasypując ofertami skrzynki poczty elektronicznej konsumentów.

W Polsce nie ma zwyczajowej daty rozpoczęcia sezonu świątecznego. Sieci handlowe zaczęły wprowadzać produkty okolicznościowe już nawet w październiku, ale tak naprawdę można mówić o jego początku od 2 listopada, czyli zaraz po Wszystkich Świętych.

W tym roku część sklepów internetowych przyłączyła się do promocji z okazji Cyber Monday, jednak należy to raczej traktować jako standardowe promocje. Większe szanse na powodzenie ma Dzień Darmowej Dostawy, który odbędzie się 3 grudnia. W 2011 r. w akcji wzięło udział 1846 sklepów. Zapisy w tegorocznej edycji skończyły się wczoraj o północy, za kilka dni dowiemy się więc, jaka będzie skala wydarzenia. W sumie e-sklepów jest obecnie w Polsce ok. 12 tysięcy.

– Sezon świąteczny co roku zaczyna się w e-handlu później, trwa też krócej. Klienci zostawiają zakupy na ostatnią chwilę, więc dopiero w grudniu mamy prawdziwy szczyt zamówień prezentów – mówi Anna Bogdańska, prezes Merlin. pl.

Pewne jest, że branża liczy na dobre wyniki. – Obserwujemy w okresie przedświątecznym rokrocznie wzrosty sprzedaży na poziomie minimum 100–150 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca – mówi Sabina Krupa, wiceprezes Neo24. pl.

– Kryzys trwa od kilku lat, a popularność e-commerce w Polsce rośnie. Dowodem są dwucyfrowe wzrosty, jakie notujemy rok do roku – dodaje Michał Grom, prezes E-commerce Services, zarządzającej e-sklepami Empiku i Smyka.

—Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Sprzedaż detaliczna w październiku

Większa liczba dni handlowych nie pomogła konsumpcji

Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła w Polsce o 3,3 proc. w porównaniu z październikiem 2011 r. – podał wczoraj GUS. I chociaż to lepszy wynik niż we wrześniu (3,1 proc.), nie ma mowy o zachwycie. Oczekiwano bowiem ok. 3,7-proc. wzrostu ze względu na większą liczbę dni handlowych niż rok temu. – Wyniki te wskazują, że początek IV kw. nie był obiecujący z punktu widzenia dynamiki konsumpcji prywatnej – komentuje Maciej Reluga, główny ekonomista BZ WBK. GUS podał, że dość wyraźną poprawę zanotowano w sprzedaży samochodów, która wzrosła o ponad 10 proc. miesiąc do miesiąca i o 0,5 proc. rok do roku (wobec rocznego spadku o 7,6 proc. miesiąc wcześniej). Sprzedaż w dyskontach i supermarketach oraz mebli, RTV i AGD utrzymała się na przyzwoitym poziomie (odpowiednio wzrost o 18,1 i 16 proc. rok do roku). Z kolei sprzedaż odzieży i obuwia spadła aż o 4,3 proc., a żywności wzrosła zaledwie o 1,3 proc. – Według naszych szacunków wzrost sprzedaży detalicznej po wyłączeniu samochodów i paliw wyniósł 2,0 proc. i był najniższy od lipca 2010 r. – wylicza Reluga.

624 mld zł zostawili Polacy w sklepach w 2011 r.; to o ok. 9 proc. więcej niż rok wcześniej

Powyższe dane dotyczą placówek handlowych zatrudniających więcej niż 9 osób. Wskaźniki dla całej zbiorowości (choć bez handlu samochodami) są jeszcze gorsze. W takim ujęciu sprzedaż w październiku spadła o 2,7 proc. i był to trzeci miesiąc spadków z rzędu. Jest to także kolejne potwierdzenie, że Polacy odwracają się od małych osiedlowych sklepów w stronę wielkich, za to zwykle tańszych placówek. – Głównymi czynnikami ograniczającymi konsumpcję są ujemna dynamika płac (-1,1 proc. rok do roku w III kw. w całej gospodarce), utrudniony dostęp gospodarstw domowych do kredytu konsumpcyjnego (we wrześniu dynamika tych kredytów wyniosła minus 4,8 proc.), a także pogarszające się perspektywy zatrudnienia, głównie w branżach nastawionych na eksport i w budownictwie – wylicza Jakub Borowski, główny ekonomista Kredyt Banku.

Amerykanie w ostatni weekend tradycyjnie szturmowali sklepy w poszukiwaniu promocji. Ale coraz więcej osób zdecydowało się na zakupy w sieci. Z danych comScore wynika, że w czarny piątek (następny dzień po czwartkowym Święcie Dziękczynienia), który zwyczajowo uważa się za początek sezonu świątecznego, wydali w Internecie ponad 1 mld dol., czyli o 30 proc. więcej niż rok temu.

Najwyższe wzrosty dotyczyły zakupu treści cyfrowych, takich jak muzyka czy filmy. Firma podaje także, że najczęściej odwiedzaną tego dnia stroną handlową był Amazon. – Internet odpowiadał za ok. 9 proc. świątecznych zakupów, ale w całym sezonie może po raz pierwszy przekroczyć pułap 10 proc. – mówił agencji Reuters Scot Wingo, prezes firmy doradczej ChannelAdvisor.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku