Dla handlu każde święto – nawet jeśli to czysta kreacja – to okazja do zwiększenia obrotów. Ponieważ 14 lutego przypada w tradycyjnie ciężkim dla branży okresie, to starają się jak mogą, aby zachęcić do zakupów.
Jak podał Carrefour powołując się na badanie Instytutu IPC prezentu na Dzień Zakochanych oczekuje 44 proc. rodaków. Jednak na liście wymarzonych prezentów największym powodzeniem – wskazanym przez 32 proc. ankietowanych – jest możliwość spędzenia czasu z ukochaną osobą. Realnego upominku oczekuje znacznie mniejsza grupa. Co dziesiąty mężczyzna za udany prezent uznaje słodycze – tego samego zdania jest zaledwie co setna kobieta. Panowie dwukrotnie częściej od pań sięgają po bieliznę (odpowiednio: 66 i 34 proc). Kobiety chętnie prezentują drugim połówkom kartki walentynkowe – kupują blisko 80 proc. takich kart sprzedawanych na świecie. Panowie natomiast stawiają na kwiaty - 14 lutego zakupują 70 proc. kwiatów kupowanych przez nich w ciągu całego roku.
- Biorąc pod uwagę preferencje zakochanych przygotowaliśmy w tym roku kompleksową ofertę prezentową, która spełni oczekiwania klientów. Ponieważ Polacy szukają przede wszystkim cenowych okazji, nasza propozycja skrojona jest na miarę każdego portfela- mówi Maria Cieślikowska, rzecznik Carrefour Polska.
W tego typu wydatkach prym wiodą Amerykanie. Według danych branżowej organizacji National Retail Federation w tym planują przeznaczyć na ten cel 17,6 mld dol. Oznacza to 126 dol. na osobę, 8,5 proc. więcej niż rok temu i to jednoczesnej najwyższy poziom w historii prowadzenia tego rodzaju badań.
Głównie dla osób najbliższych – partnerów życiowych, dzieci. Jednak z badan wynika także, iż 4,5 dol. zostanie średnio przeznaczone na upominek walentynkowy dla domowego zwierzaka.