Przewoźnik będzie musiał np. poinformować pasażerów o opóźnieniu lub odwołaniu rejsu najpóźniej w ciągu 30 minut po planowanej dacie odlotu, a o terminie wznowienia podróży tak szybko, jak tylko taka informacja będzie dostępna.
Doprecyzowano termin „nadzwyczajnych okoliczności". W przypadku ich wystąpienia przewoźnik nie musi płacić odszkodowania. Komisja określiła je jako okoliczności, które nie są związane z normalnym prowadzeniem działalności przez danego przewoźnika lotniczego i które pozostają poza jego rzeczywistą kontrolą.
Obecnie pasażerowie korzystają z prawa do uzyskania pomocy w przypadku opóźnień trwających dwie, trzy lub cztery godziny, w zależności od długości trasy lotu
We wniosku położono większy nacisk na prawo pasażerów do opieki i pomocy, które będzie im zawsze przysługiwać w przypadku opóźnienia trwającego co najmniej dwie godziny, bez względu na długość lotu.
Aby pasażerowie naprawdę mogli korzystać z przysługujących im praw, usprawnione zostaną również procedury składania skarg oraz środki egzekwowania prawa.