Reklama

Jeszcze więcej praw dla klientów linii lotniczych

Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy, których wprowadzenie ma wzmocnić i rozszerzyć prawa pasażerów linii lotniczych. Proponowane regulacje dotyczą zwłaszcza prawa do informacji, opieki i zmiany planu podróży w sytuacji, gdy pasażerowie utkną na lotnisku

Publikacja: 13.03.2013 14:23

Jeszcze więcej praw dla klientów linii lotniczych

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Przewoźnik będzie musiał np. poinformować pasażerów o opóźnieniu lub odwołaniu rejsu najpóźniej w ciągu 30 minut po planowanej dacie odlotu, a o terminie  wznowienia podróży tak szybko, jak tylko taka informacja będzie dostępna.

Doprecyzowano termin „nadzwyczajnych okoliczności". W  przypadku ich wystąpienia przewoźnik nie musi płacić odszkodowania. Komisja określiła je jako  okoliczności, które nie są związane z normalnym prowadzeniem działalności przez danego przewoźnika lotniczego i które pozostają poza jego rzeczywistą kontrolą.

Obecnie pasażerowie korzystają z prawa do uzyskania pomocy w przypadku opóźnień trwających dwie, trzy lub cztery godziny, w zależności od długości trasy lotu

We  wniosku położono większy nacisk na prawo pasażerów do opieki i pomocy, które będzie im zawsze przysługiwać w przypadku opóźnienia trwającego co najmniej dwie godziny, bez względu na długość lotu.

Aby pasażerowie naprawdę mogli korzystać z przysługujących im praw, usprawnione zostaną również procedury składania skarg oraz środki egzekwowania prawa.

Reklama
Reklama

- Niezwykle istotne jest, aby prawa pasażerów nie istniały tylko na papierze. Wszyscy musimy mieć możliwość odwołania się do nich w momencie, kiedy są nam najbardziej potrzebne, tzn. w przypadku problemów. Wiemy, że prawdziwym priorytetem zablokowanych pasażerów jest po prostu jak najszybszy powrót do domu. Dlatego też kładziemy nacisk na zapewnienie informacji, opieki i skutecznej zmiany planu podróży. Chodzi przede wszystkim o to, aby pasażerowie jak najszybciej dotarli do swojego celu i aby linie lotnicze dysponowały czasem potrzebnym na rozwiązanie problemów – mówi Siim Kallas,  unijny komisarz do spraw transportu.

Obecnie głównym problemem pasażerów jest to, że mimo silnej ochrony ich praw zapewnionej przez przepisy UE miewają oni trudności z korzystaniem ze swoich praw,  których  przewoźnicy lotniczy często  nie respektują. Badania przeprowadzone w Niemczech, Danii i Zjednoczonym Królestwie pokazują, że 75 proc. badanych pasażerów, których loty były opóźnione lub odwołane, otrzymało propozycję zmiany trasy umożliwiającą im kontynuowanie podróży. Opiekę w postaci posiłków, napojów i zakwaterowania zapewniono jedynie w mniej niż 50 proc. przypadków. Tylko ułamek podróżnych – od  2 do 4 proc. badanych, którym przysługiwało odszkodowanie pieniężne, w rzeczywistości otrzymał to odszkodowanie. Niemieckie badanie wykazało, że spośród pasażerów, którzy złożyli skargi, ponad 20 proc. nie otrzymało odpowiedzi od przewoźnika lotniczego.

Problemy wynikają głównie  z niejasności przepisów, nieprecyzyjnych procedur linii lotniczych czy braku organów zajmujących się  skarg, do których pasażerowie mogliby się zwrócić. Kary zaś przewidziane dla przewoźników w przypadku nie respektowania przepisów są nie dość   spójne lub niewystarczająco skuteczne .

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama