Francja: tradycyjna kuchnia w odwrocie

To zdarzyło się po raz pierwszy w historii. Kryzys ekonomiczny spowodował, że fast foody w tym roku inkasują więcej niż tamtejsze tradycyjne restauracje.

Aktualizacja: 07.08.2013 13:33 Publikacja: 07.08.2013 12:33

Francja: tradycyjna kuchnia w odwrocie

Foto: Bloomberg

Ich udział w całej puli pieniędzy wydawanych przez klientów placówek gastronomicznych  wynosi już 54 proc. Jednocześnie  te ostatnie w pościgu za klientami coraz częściej oferują mrożone posiłki przygotowane metodą przemysłową co powoduje, że Francja traci poczucie „kulinarnej tożsamości".

Przez fast foody nie należy rozumieć tylko sieci w rodzaju restauracji McDonalds, których sprzedaż we Francji  w tym roku spada. Lokomotywą nowego trendu są m. In. słynne francuskie piekarnie (boulangeries), kiedyś mocno regulowane, a obecnie serwujące klientom tanie posiłki w cenie Big Maca z frytkami.

O zmianie trendu w żywieniu decydują również krótsze przerwy obiadowe. 20 lat temu trwały prawie 90 minut, a obecnie średnio zaledwie 22 minuty. Z badań wynika, że co piąty francuski pracownik przynosi do pracy jedzenie z domu, a więc jest ich dwukrotnie więcej niż trzy lata temu.

Tradycyjni restauratorzy walczą o utrzymanie swojej pozycji i mają wpływowych sojuszników. Rząd  oficjalnie deklaruje, że kuchnia jest przedmiotem narodowej dumy i udało mu się przekonać UNESCO była umieściło ją na Liście Światowego Dziedzictwa (World Heritage List).

- Nie chcę aby szefów (mistrzów gotowania- red.) zastąpiły kuchenki mikrofalowe - deklaruje deputowany Daniel Fasquelle , który niedawno głosował za tym, aby restauracje w swoich jadłospisach zaznaczały, które dania przygotowano w całości  na miejscu. Projekt ustawy w tym zakresie został już uchwalony w izbie niższej francuskiego parlamentu , a jesienią trafi pod obrady Senatu.

Treść ustawy została złagodzona, gdyż Fasquelle, deputowany z Unii Na Rzecz Ruchu Ludowego (UMP) reprezentujący departament Pas-de- Calais , chciał , aby terminem „restauracja" określać tylko te placówki, które ponad połowę oferty przygotowują w całości na miejscu. Uważa jednak, że przegłosowany projekt jest krokiem we właściwym kierunku.

- 40 proc. turystów przyjeżdża do nas z powodu kuchni - argumentuje dodając, że  jeśli jakość oferty dalej będzie się pogarszała w pewnym momencie pojawi się kwestia miejsc pracy. - Francja jest odmienna niż inne kraje, jeśli chodzi o kuchnię. To kraj dobrego jedzenia i dobrego wina - zapewnia Fasquelle.

Ich udział w całej puli pieniędzy wydawanych przez klientów placówek gastronomicznych  wynosi już 54 proc. Jednocześnie  te ostatnie w pościgu za klientami coraz częściej oferują mrożone posiłki przygotowane metodą przemysłową co powoduje, że Francja traci poczucie „kulinarnej tożsamości".

Przez fast foody nie należy rozumieć tylko sieci w rodzaju restauracji McDonalds, których sprzedaż we Francji  w tym roku spada. Lokomotywą nowego trendu są m. In. słynne francuskie piekarnie (boulangeries), kiedyś mocno regulowane, a obecnie serwujące klientom tanie posiłki w cenie Big Maca z frytkami.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca