Reklama

Airbus za Boeingiem w zamówieniach

W I kwartale Airbus musiał ustąpić miejsca Boeingowi pod względem liczby nowych zamówień, po tym jak anulowano kilka kontraktów

Publikacja: 06.04.2014 14:17

Airbus uzyskał w marcu zamówienia na 40 samolotów, głównie dzięki dyplomatycznemu porozumieniu, które pozwoliło odblokować podczas oficjalnej wizyty w Europie prezydenta Xi Jinpinga,  kupno przez Chiny 27 samolotów A330. Producent samolotów z Tuluzy zanotował jednak dwa przypadki rezygnacji z zakupów — 12 maszyn A350-800 przez firmę związaną z Alitalią i pięciu A330 przez Philippines Airlines. Europejczycy zakończyli więc kwartał z liczbą 158 sztuk, a po odliczeniu rezygnacji 103.

Boeing podał, że klienci zamówili u niego 275 samolotów, a ostatecznie po rezygnacjach 234. Wielkość anulowanych kontraktów była podobna w przypadku obu producentów.

Pod względem dostaw Boeing zachował pozycję lidera z liczbą 161 samolotów wobec 141 Airbusa.

Amerykanie przeskoczyli europejskiego rywala w zamówieniach brutto po uzyskaniu od Air Canada kontraktu na 61 samolotów B737. Kanadyjczycy zapowiedzieli kupno w grudniu, umowę sfinalizowali kilka dni temu.

Airbus wyjaśnił, że to Aircraft Purchase Fleet, firma leasingowa z Dublina założona dla dostarczania środków transportu Alitalii, zrezygnowała z kupna A350. To oczywiście zmniejszyło portfel łącznych zamówień, ale także wynika ze świadomych działań producenta, mających zniechęcać klientów do kupowania najmniej popularnej wersji samolotu, bo on skupił się na większej A350-900.

Reklama
Reklama

Zmiana proporcji w kontraktach może ułatwić Airbusowi podjęcie w tym roku decyzji o przedłużeniu życia A330 poprzez wyposażenie go w nowe oszczędniejsze silniki. Osoby znające ten projekt twierdzą, że modernizacja kłóciłaby się z dużym inwestowaniem w A350-800, który jest podobnej wielkości, ale mniej popularny, bo mniejszy od A350-900.

Zamówienia wersji A350-800 w cenie po 261 mln dolarów doszły w 2008 r. do ponad 180, ale ostatecznie zmalały do 34 po ostatnich rezygnacjach, bo klientów interesują bardziej dwie większe wersje A350. Specjaliści twierdzą, że przyszłość tej najmniejszej wersji zależy teraz od pozostałych 5 klientów, m.in. Aerofłotu, koreańskiej Asiana Airlines i Hawaiian Airlines, którzy mogą domagać się korzystniejszych warunków w zamian za zmianę planów zakupowych.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama