Części zamienne Boeinga i GE dla Iranu

Boeing i producent silników lotniczych General Electric podały o otrzymaniu od resortu finansów licencji na eksport części zamiennych do samolotów cywilnych do Iranu w ramach złagodzonych od stycznia sankcji

Publikacja: 06.04.2014 18:21

Rzecznik GE, Rick Kennedy powiedział, że ministerstwo zaaprobowało podanie koncernu o przeprowadzenie serwisu 18 silników sprzedanych Iranowi pod koniec lat 70. Przeglądy techniczne zostaną wykonane w zakładach należących do koncernu albo w niemieckiej MTU Aero Engines, która jest uprawniona do tego. Przedstawiciele GE spotkają się w tym tygodniu w Stambule z delegacją flagowego przewoźnika Iranair celem omówienia potrzeb strony irańskiej.

Rzecznik Boeinga poinformował, że jego firma dostała licencję kilka dni temu i nawiąże kontakt ze stroną irańską dla ustalenia, jakich części potrzebuje. Licencja obejmuje tylko dostawę komponentów zapewniających dalsze bezpieczne eksploatowanie starszych samolotów Boeinga, sprzedanych przed rewolucją w 1979 r., nie zezwala natomiast na jakiekolwiek rozmowy o sprzedaży nowych samolotów. — Jest bardzo ograniczona — dodał.

- Bardzo poważnie traktujemy kwestię poprawy bezpieczeństwa lotów — powiedział rzecznik, ale nie potrafił na gorąco przedstawić szczegółów, ile części zostanie sprzedane Iranowi, ani za ile.

Będą to pierwsze kontakty handlowe amerykańskich firm lotniczych z Iranem od czasu kryzysu w 1979 z wzięciem amerykańskich zakładników, co doprowadziło do nałożenia przez USA sankcji na Iran, rozszerzonych następnie podczas sporu o irański program jądrowy. Boeing i GE wystąpiły w lutym o zezwolenie na eksport do Iranu części zamiennych podczas 6 miesięcy uzgodnionego w listopadzie złagodzenia sankcji.

Iran zgodził się wtedy ograniczyć prace nad swym programem jądrowym od 20 stycznia przez pół roku w zamian za złagodzenie sankcji przez W. Brytanię, Chiny, Francję, Niemcy, Rosję i USA. Umowa przewiduje sprzedaż części dla Iranair, którego flota składa się z samolotów Airbusa i Boeinga dostarczonych przed 1978 r.

Przedstawiciel resortu finansów USA, który wdraża sankcje międzynarodowe powiedział, że ministerstwo nie komentuje wniosków o licencje.

Iran twierdzi, że sankcje uniemożliwiają mu odnowienie floty, zmuszając do używania samolotów rosyjskich gorszej jakości i reperować czym się da odrzutowce, które dawno przekroczyły normalny okres użytkowania bez stałych przeglądów technicznych. Od 1990 r. doszło w tym kraju do ponad 200 katastrof, w których zginęło ponad 2 tys. ludzi — według oficjalnej agencji prasowej IRNA.

Analitycy twierdzą, że obecna sprzedaż podzespołów może pomóc firmom amerykańskim w zyskaniu kontraktów na nowe samoloty, jeśli szefowie 6 krajów porozumieją się co do dalszego złagodzenia sankcji. Wysoki przedstawiciel władz irańskich powiedział w listopadzie, że gdyby sankcje zostały zniesione, to Iran mógłby kupić od 250 do 400 samolotów.

Rzecznik GE, Rick Kennedy powiedział, że ministerstwo zaaprobowało podanie koncernu o przeprowadzenie serwisu 18 silników sprzedanych Iranowi pod koniec lat 70. Przeglądy techniczne zostaną wykonane w zakładach należących do koncernu albo w niemieckiej MTU Aero Engines, która jest uprawniona do tego. Przedstawiciele GE spotkają się w tym tygodniu w Stambule z delegacją flagowego przewoźnika Iranair celem omówienia potrzeb strony irańskiej.

Rzecznik Boeinga poinformował, że jego firma dostała licencję kilka dni temu i nawiąże kontakt ze stroną irańską dla ustalenia, jakich części potrzebuje. Licencja obejmuje tylko dostawę komponentów zapewniających dalsze bezpieczne eksploatowanie starszych samolotów Boeinga, sprzedanych przed rewolucją w 1979 r., nie zezwala natomiast na jakiekolwiek rozmowy o sprzedaży nowych samolotów. — Jest bardzo ograniczona — dodał.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki