Oferta Volkswagena na Scanię ważna dłużej

Volkswagen zbliżył się do przejęcia pełnej kontroli nad Scanią, ale nie osiągnął oczekiwanego stopnia poparcia i przedłużył swą ofertę

Publikacja: 01.05.2014 18:04

Oferta Volkswagena na Scanię ważna dłużej

Foto: Bloomberg

Niemiecka grupa samochodowa kontroluje już 88,25 proc. kapitału akcyjnego i 91,81 proc. praw głosu szwedzkiego producenta ciężarówek i autobusów po zaproponowaniu po 200 koron (30,48 dolarów) za akcję Scanii. Nie osiągnęła jednak do 25 kwietnia zakładanego poziomu 90 proc. wszystkich akcji, więc przedłużyła ważność oferty do 16 maja.

Pełna integracja Scanii z VW ma zasadnicze znaczenie dla Niemców, którzy chcą doprowadzić do sojuszu producentów ciężkich pojazdów Scanii, MAN i własnego działu ciężarówek, sojuszu, który byłby w stanie konkurować z liderami w tym segmencie, Daimlerem i Volvo. Grupa z Wolfsburga chce powtórzyć udane zespolenie wielu marek samochodów osobowych w segmencie ciężkich pojazdów, co jest istotnie w realizacji zapowiadanego celu stworzenia największej na świecie grupy samochodowej.

- „Jesteśmy przekonani, że w dodatkowym okresie uzyskamy niezbędny poziom akceptacji tej transakcji"— stwierdził w VW w komunikacie.

Porażki

Volkswagen zainwestował miliardy euro w uzyskanie kontroli nad Scanią i MAN, ale dotąd niewiele zyskał na tym finansowo, bo mniejszościowi udziałowcy nie zgadzali się na dzielenie się technologiami, co zwiększyłoby zyski całej grupy. Niemcy ponieśli porażkę w marcu, gdy członkowie kierownictwa Scanii nie mający bezpośrednich powiązań z VW stwierdzili, że niemiecka oferta jest na niska i nie odzwierciedla długoterminowego potencjału ich firmy ani prawdopodobnych oszczędności wynikających z fuzji.

VW oświadczył teraz, że nie poprawi swej oferty, co byłoby trudne z prawnego punktu widzenia.

Szwedzka spółka holdingowa Investor AB (0,4 proc. w Scanii) i państwowy fundusz AP4 (0,6 proc. udziałów), które oprotestowały w marcu ofertę VW, ogłosiły, że przestudiują na nowo dokumentację. Powstała więc możliwość zmiany ich wcześniejszego stanowiska. — 88,25 proc. jest bardzo bliskie progu 90 proc., więc sytuacja jest teraz inna. Mamy cały maj na zadecydowanie, jak postąpić — stwierdził prezes AP4, Mats Andersson.

Inny udziałowiec Scanii, fundusz emerytalny AMF Pension, mający 0,9 proc. stwierdził, że nie zamierza zmieniać zdania po odrzuceniu oferty VW. — Te informacje nie zmieniają naszego poglądu na ofertę — powiedział rzecznik Mikael Lindh Hok. Inny fundusz emerytalny Alecta (2 proc. udziałów) odmówił komentarza.

Na sfinansowanie oferty o wartości 60 mld koron Volkswagen zamierza wyemitować akcje preferencyjne za 2 mld euro, hybrydowe papiery dłużne za 3 mld i zaczerpnąć 2 mld ze swych dużych rezerw gotówkowych wynoszących 17,7 mld euro.

Dążąc do połączenia prac badawczo-rozwojowych i do pogłębienia współpracy w zakresie układów napędu, podwozia i elektroniki VW chce uzyskać synergie operacyjne co najmniej 650 mln euro rocznie, choć zastrzegł, że może to być możliwe dopiero po 10 latach. Dalsze ponad 200 mln euro oszczędności powinno powstać w tym roku z połączenia zakupów materiałów: stali, szkła i opon.

Niemiecka grupa samochodowa kontroluje już 88,25 proc. kapitału akcyjnego i 91,81 proc. praw głosu szwedzkiego producenta ciężarówek i autobusów po zaproponowaniu po 200 koron (30,48 dolarów) za akcję Scanii. Nie osiągnęła jednak do 25 kwietnia zakładanego poziomu 90 proc. wszystkich akcji, więc przedłużyła ważność oferty do 16 maja.

Pełna integracja Scanii z VW ma zasadnicze znaczenie dla Niemców, którzy chcą doprowadzić do sojuszu producentów ciężkich pojazdów Scanii, MAN i własnego działu ciężarówek, sojuszu, który byłby w stanie konkurować z liderami w tym segmencie, Daimlerem i Volvo. Grupa z Wolfsburga chce powtórzyć udane zespolenie wielu marek samochodów osobowych w segmencie ciężkich pojazdów, co jest istotnie w realizacji zapowiadanego celu stworzenia największej na świecie grupy samochodowej.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły