Luksusowe zegarki rosną najszybciej

Najszybciej rośnie sprzedaż marek ekskluzywnych. Średnia cena czasomierza w 2013 r. wzrosła o ponad 20 proc.

Publikacja: 14.05.2014 02:12

Luksusowe zegarki rosną najszybciej

Foto: Bloomberg

Zegarek – obok samochodu – to jeden z przedmiotów, które służą głównie podkreślaniu pozycji społecznej i prestiżu ich właściciela. Sprzedaż rośnie niezależnie od sytuacji na rynku, ale w ostatnich latach szczególnie widać zwrot konsumentów w stronę marek z wyższej półki. Na rynku odzieżowym jest wciąż wiele marek luksusowych, które są w Polsce niedostępne, w zegarkach lista wielkich nieobecnych jest znacznie krótsza.

Kosztowne na fali

Sieć Jubitom podaje, że w 2013 r. aż o 22 proc. wzrosła średnia wartość sprzedanego w jej salonach zegarka w porównaniu z rokiem 2012.

– Ogółem obroty w tej kategorii wzrosły o 29,8 proc. – mówi Piotr Tomasiewicz z firmy Jubitom.

Najwyższą dynamiką mogą się pochwalić marki Tag Heuer oraz Ulysse Nardin, których sprzedaż wzrosła wartościowo odpowiednio o 97,3 proc. oraz 85 proc. W przypadku Omegi wzrost wyniósł 23,9 proc., Longines „zdrożał" o 40,9 proc., zaś Rado o 25,1 proc.

– Udział kategorii zegarki w ogólnych obrotach wzrósł. My także zauważamy, że „najwyższa półka" rośnie zdecydowanie najszybciej. U nas liderami są marki Rolex i Omega – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group, do której należy sieć W.Kruk.

Reklama
Reklama

Wydawałoby się, że zamieszanie wokół drogich zegarków może zaszkodzić. Mimo że kolejni politycy mają problemy za nieumieszczenie w oświadczeniach majątkowych luksusowych czasomierzy, zainteresowanie nabywców nie słabnie.

– Zegarki w każdym segmencie cenowym radzą sobie bardzo dobrze, jednak szczególny wzrost zauważamy już od kilku lat wśród marek ekskluzywnych – mówi Helena Palej, rzecznik sieci Apart, lidera rynku jubilerskiego w Polsce. Firma podaje, że zwyżki sprzedaży są dwucyfrowe. Apart sprzedaje takie ekskluzywne marki jak Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Jaeger-LeCoultre.

Mniej salonów

Nie oznacza to, że rynek się nie zmienia.

– Dystrybutorzy szwajcarskich marek wprowadzają restrykcyjne wymogi, dotyczące jakości i liczby kolekcji oraz prezentacji zegarków w salonach – mówi Piotr Tomasiewicz. – Na polskim rynku bardzo ograniczono w ostatnim roku liczbę autoryzowanych salonów, które będą prowadziły sprzedaż wybranych szwajcarskich marek. Zostały tylko najlepsze firmy. Ponieważ wprowadziliśmy takie zmiany dużo wcześniej, w nowej sytuacji udało się naszej firmie zdominować rynek i uzyskać pozycję lidera w kilku najważniejszych markach – dodaje.

Firma zapowiada przebudowę sześciu salonów, aby podnieść ich standard, co umożliwi sprzedaż najdroższych marek.

– Dystrybucja takich marek jest ograniczona do niektórych salonów – podkreśla Grzegorz Pilch.

Reklama
Reklama

W.Kruk markę Rolex sprzedaje w czterech butikach – trzech w Warszawie i jednym w Katowicach. Apart rozwija sieć salonów Apart Exclusive z zegarkami i biżuterią z najwyższej półki – ma ich kilkanaście.

Poza tymi trzema czołowymi firmami działają także sprzedawcy prowadzący pojedyncze salony. W przypadku zegarków, zwłaszcza tych z wyższej i najwyższej półki, znikomy jest udział sprzedaży internetowej. Takich towarów klienci muszą dotknąć i dokładnie je obejrzeć.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Zegarek – obok samochodu – to jeden z przedmiotów, które służą głównie podkreślaniu pozycji społecznej i prestiżu ich właściciela. Sprzedaż rośnie niezależnie od sytuacji na rynku, ale w ostatnich latach szczególnie widać zwrot konsumentów w stronę marek z wyższej półki. Na rynku odzieżowym jest wciąż wiele marek luksusowych, które są w Polsce niedostępne, w zegarkach lista wielkich nieobecnych jest znacznie krótsza.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama