Luksusowe zegarki rosną najszybciej

Najszybciej rośnie sprzedaż marek ekskluzywnych. Średnia cena czasomierza w 2013 r. wzrosła o ponad 20 proc.

Publikacja: 14.05.2014 02:12

Luksusowe zegarki rosną najszybciej

Foto: Bloomberg

Zegarek – obok samochodu – to jeden z przedmiotów, które służą głównie podkreślaniu pozycji społecznej i prestiżu ich właściciela. Sprzedaż rośnie niezależnie od sytuacji na rynku, ale w ostatnich latach szczególnie widać zwrot konsumentów w stronę marek z wyższej półki. Na rynku odzieżowym jest wciąż wiele marek luksusowych, które są w Polsce niedostępne, w zegarkach lista wielkich nieobecnych jest znacznie krótsza.

Kosztowne na fali

Sieć Jubitom podaje, że w 2013 r. aż o 22 proc. wzrosła średnia wartość sprzedanego w jej salonach zegarka w porównaniu z rokiem 2012.

– Ogółem obroty w tej kategorii wzrosły o 29,8 proc. – mówi Piotr Tomasiewicz z firmy Jubitom.

Najwyższą dynamiką mogą się pochwalić marki Tag Heuer oraz Ulysse Nardin, których sprzedaż wzrosła wartościowo odpowiednio o 97,3 proc. oraz 85 proc. W przypadku Omegi wzrost wyniósł 23,9 proc., Longines „zdrożał" o 40,9 proc., zaś Rado o 25,1 proc.

– Udział kategorii zegarki w ogólnych obrotach wzrósł. My także zauważamy, że „najwyższa półka" rośnie zdecydowanie najszybciej. U nas liderami są marki Rolex i Omega – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group, do której należy sieć W.Kruk.

Wydawałoby się, że zamieszanie wokół drogich zegarków może zaszkodzić. Mimo że kolejni politycy mają problemy za nieumieszczenie w oświadczeniach majątkowych luksusowych czasomierzy, zainteresowanie nabywców nie słabnie.

– Zegarki w każdym segmencie cenowym radzą sobie bardzo dobrze, jednak szczególny wzrost zauważamy już od kilku lat wśród marek ekskluzywnych – mówi Helena Palej, rzecznik sieci Apart, lidera rynku jubilerskiego w Polsce. Firma podaje, że zwyżki sprzedaży są dwucyfrowe. Apart sprzedaje takie ekskluzywne marki jak Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Jaeger-LeCoultre.

Mniej salonów

Nie oznacza to, że rynek się nie zmienia.

– Dystrybutorzy szwajcarskich marek wprowadzają restrykcyjne wymogi, dotyczące jakości i liczby kolekcji oraz prezentacji zegarków w salonach – mówi Piotr Tomasiewicz. – Na polskim rynku bardzo ograniczono w ostatnim roku liczbę autoryzowanych salonów, które będą prowadziły sprzedaż wybranych szwajcarskich marek. Zostały tylko najlepsze firmy. Ponieważ wprowadziliśmy takie zmiany dużo wcześniej, w nowej sytuacji udało się naszej firmie zdominować rynek i uzyskać pozycję lidera w kilku najważniejszych markach – dodaje.

Firma zapowiada przebudowę sześciu salonów, aby podnieść ich standard, co umożliwi sprzedaż najdroższych marek.

– Dystrybucja takich marek jest ograniczona do niektórych salonów – podkreśla Grzegorz Pilch.

W.Kruk markę Rolex sprzedaje w czterech butikach – trzech w Warszawie i jednym w Katowicach. Apart rozwija sieć salonów Apart Exclusive z zegarkami i biżuterią z najwyższej półki – ma ich kilkanaście.

Poza tymi trzema czołowymi firmami działają także sprzedawcy prowadzący pojedyncze salony. W przypadku zegarków, zwłaszcza tych z wyższej i najwyższej półki, znikomy jest udział sprzedaży internetowej. Takich towarów klienci muszą dotknąć i dokładnie je obejrzeć.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Zegarek – obok samochodu – to jeden z przedmiotów, które służą głównie podkreślaniu pozycji społecznej i prestiżu ich właściciela. Sprzedaż rośnie niezależnie od sytuacji na rynku, ale w ostatnich latach szczególnie widać zwrot konsumentów w stronę marek z wyższej półki. Na rynku odzieżowym jest wciąż wiele marek luksusowych, które są w Polsce niedostępne, w zegarkach lista wielkich nieobecnych jest znacznie krótsza.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej