Japonia chce odświeżyć flotę śmigłowców

Japonia prowadzi rozmowy z najważniejszymi na świecie producentami śmigłowców i ich japońskimi partnerami o umowie za 2 mld dolarów na śmigłowce transportowe dla wojska, które byłyby też sprzedawane na świecie

Publikacja: 11.06.2014 15:23

Rozmowy podjęte 2 miesiące temu są częścią strategii premiera Shinzo Abe, który chce ożywić krajowy przemysł zbrojeniowy pracujący głównie na eksport, co obniży japońskie koszty zamówień publicznych w czasie rosnącego napięcia między Tokio i Pekinem.

Abe złagodził obowiązujące od kilkudziesięciu lat ograniczenia japońskiego eksportu wojskowego i stara się dać siłom zbrojnym wiekszą swobodę działania w konfliktowych sytuacjach zmieniając interpretację konstytucji przyjętej po porażce Japonii w II wojnie.

Projekt o kryptonimie UH-X zmierza do wymiany ok.150 wysłużonych śmigłowców Huey przeznaczonych do transportu  żołnierzy, zaprojektowanych przez Bella przed wojną w Wietnamie. Jego realizacja potrwa co najmniej 10 lat i będzie kosztować 2 mld dolarów.

O kontrakt starają się Airbus Helicopters (d.Eurocopter), który związał sie  z dostawcą sprzętu wojskowego Kawasaki Heavy Industries, Bell Helicopter z konglomeratu Textron, który ma za partnera Fuji Heavy Industries, producenta samochodów Subaru, a także AgustaWestland, część Finmeccaniki, która chce sprzedawać te maszyny przez firmę handlową Mitsui, montowane przez Fuji Heavy.

Zakładając rynek zbytu nie tylko w Japonii autorzy projektu UH-X chcą obniżyć ceny jednostkowe śmigłowców dla japońskich sił samoobrony, aby dotrzymać kroku  ekspansji  sił zbrojnych w Chinach. - Chodzi o obniżenie kosztów - stwierdziła jedna z osób związana z projektem.

Rząd japoński rozesłał 2 miesiące temu do producentów zapytania o informacje i ma nadzieję, że uda się szybko przejść do drugiego etapu, gdy producenci przedstawią konkretne oferty ze swymi cenami. O samym projekcie UH-X wiedziano, ale dotąd nie informowano, że rozmowy dotyczą Airbusa, AgustyWestland i Bella oraz ich japońskich partnerów. Żadna z firm nie chciała nic powiedzieć o swych planach w  Japonii.

Chiny zmuszają Japonię do wydatków

Japonai i Chiny spierają sie o malutki archipelag na Morzu Wschodniochińskim, co jakiś czas dochodzi do drobnych incydentów.

W ostatnich 20 latach do 2012 r. Japonia była szóstym krajem na świecie pod względem wydatków na wojsko - wynika z danych instytutu SIPRI w Sztokholmie. Chiny awansowały z siódmego na drugie miejsce po zwiększeniu tych wydatków pięciokrotnie w  tym okresie.

Japonia zapowiedziała w ubiegłym roku zwiększenie wydatków na obronę o prawie 3 proc. w  ciągu 5 lat, ale oszczędności budżetowe zmusiły wojskowych planistów do szukania sposobów zwiększenia efektywności programów obronnych.

Analitycy tego sektora twierdzą, że japońskie siły zbrojne płacą często 2-3 razy więcej za sprzęt niż w innych porównywalnych krajach, bo firmy  ogranicza się do produkowania małej ilości tego sprzętu. Sprzedawanie nowych  śmigłowców zagranicę powinno zmniejszyć znacznie koszt jednostkowy w Japonii dzięki szerszej bazie produkcyjnej. A firmy zagraniczne mogą także podzielić się kosztami prac projektowych.

Odrębnie Japonia zamierza powołać  centralny urząd zamówień publicznych dla wojska, co pozwoli ograniczyć wydatki ponoszone dotąd przez 3 rodzaje wojsk (marynarka, lotnictwo, siły lądowe) i promować eksport.

Propozycje śmigłowców

Airbus Helicopter i Kawasaki, współpracujące już przy produkcji w wersji transportowej BK117, która wykonała pierwszy lot 35 lat temu proponują nową  wersję tej maszyny. Resort obrony przyznał w 2012 r. Kawasaki HI kontrakt w ramach UH-X, ale anulował go w w marcu 2013, gdy dwaj oficerowie sił samoobrony przyznali się do przysłużenia się do tego kontraktu ujawniając informacje o przetargu.

Bell i Fuji Heavy oferują maszynę opartą na cywilnej wersji Bella 412; w wersji wojskowej jest już używana w W.Brytanii, Kolumbii, Ghanie i Tajlandii.

AgustaWestland proponuje 10-miejscowy, dwusilnikowy helikopter AW169, którego prototyp wykonał pierwszy lot w 2012 r.  Korzystając  z usług w Japonii firmy Mitsui poinformowała japoński rząd, że montaż tej maszyny zleciłaby Fuji Heavy.

Sikorsky Aircraft z UTC i największa w Japonii firma pracująca dla wojska, Mitsubishi Heavy Industries, wykazały początkowo zainteresowanie projektem UH-X, ale nie zareagowały na prośbę resortu obrony o przysłanie informacji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca