Reklama

Japonia chce odświeżyć flotę śmigłowców

Japonia prowadzi rozmowy z najważniejszymi na świecie producentami śmigłowców i ich japońskimi partnerami o umowie za 2 mld dolarów na śmigłowce transportowe dla wojska, które byłyby też sprzedawane na świecie

Publikacja: 11.06.2014 15:23

Rozmowy podjęte 2 miesiące temu są częścią strategii premiera Shinzo Abe, który chce ożywić krajowy przemysł zbrojeniowy pracujący głównie na eksport, co obniży japońskie koszty zamówień publicznych w czasie rosnącego napięcia między Tokio i Pekinem.

Abe złagodził obowiązujące od kilkudziesięciu lat ograniczenia japońskiego eksportu wojskowego i stara się dać siłom zbrojnym wiekszą swobodę działania w konfliktowych sytuacjach zmieniając interpretację konstytucji przyjętej po porażce Japonii w II wojnie.

Projekt o kryptonimie UH-X zmierza do wymiany ok.150 wysłużonych śmigłowców Huey przeznaczonych do transportu  żołnierzy, zaprojektowanych przez Bella przed wojną w Wietnamie. Jego realizacja potrwa co najmniej 10 lat i będzie kosztować 2 mld dolarów.

O kontrakt starają się Airbus Helicopters (d.Eurocopter), który związał sie  z dostawcą sprzętu wojskowego Kawasaki Heavy Industries, Bell Helicopter z konglomeratu Textron, który ma za partnera Fuji Heavy Industries, producenta samochodów Subaru, a także AgustaWestland, część Finmeccaniki, która chce sprzedawać te maszyny przez firmę handlową Mitsui, montowane przez Fuji Heavy.

Zakładając rynek zbytu nie tylko w Japonii autorzy projektu UH-X chcą obniżyć ceny jednostkowe śmigłowców dla japońskich sił samoobrony, aby dotrzymać kroku  ekspansji  sił zbrojnych w Chinach. - Chodzi o obniżenie kosztów - stwierdziła jedna z osób związana z projektem.

Reklama
Reklama

Rząd japoński rozesłał 2 miesiące temu do producentów zapytania o informacje i ma nadzieję, że uda się szybko przejść do drugiego etapu, gdy producenci przedstawią konkretne oferty ze swymi cenami. O samym projekcie UH-X wiedziano, ale dotąd nie informowano, że rozmowy dotyczą Airbusa, AgustyWestland i Bella oraz ich japońskich partnerów. Żadna z firm nie chciała nic powiedzieć o swych planach w  Japonii.

Chiny zmuszają Japonię do wydatków

Japonai i Chiny spierają sie o malutki archipelag na Morzu Wschodniochińskim, co jakiś czas dochodzi do drobnych incydentów.

W ostatnich 20 latach do 2012 r. Japonia była szóstym krajem na świecie pod względem wydatków na wojsko - wynika z danych instytutu SIPRI w Sztokholmie. Chiny awansowały z siódmego na drugie miejsce po zwiększeniu tych wydatków pięciokrotnie w  tym okresie.

Japonia zapowiedziała w ubiegłym roku zwiększenie wydatków na obronę o prawie 3 proc. w  ciągu 5 lat, ale oszczędności budżetowe zmusiły wojskowych planistów do szukania sposobów zwiększenia efektywności programów obronnych.

Analitycy tego sektora twierdzą, że japońskie siły zbrojne płacą często 2-3 razy więcej za sprzęt niż w innych porównywalnych krajach, bo firmy  ogranicza się do produkowania małej ilości tego sprzętu. Sprzedawanie nowych  śmigłowców zagranicę powinno zmniejszyć znacznie koszt jednostkowy w Japonii dzięki szerszej bazie produkcyjnej. A firmy zagraniczne mogą także podzielić się kosztami prac projektowych.

Odrębnie Japonia zamierza powołać  centralny urząd zamówień publicznych dla wojska, co pozwoli ograniczyć wydatki ponoszone dotąd przez 3 rodzaje wojsk (marynarka, lotnictwo, siły lądowe) i promować eksport.

Reklama
Reklama

Propozycje śmigłowców

Airbus Helicopter i Kawasaki, współpracujące już przy produkcji w wersji transportowej BK117, która wykonała pierwszy lot 35 lat temu proponują nową  wersję tej maszyny. Resort obrony przyznał w 2012 r. Kawasaki HI kontrakt w ramach UH-X, ale anulował go w w marcu 2013, gdy dwaj oficerowie sił samoobrony przyznali się do przysłużenia się do tego kontraktu ujawniając informacje o przetargu.

Bell i Fuji Heavy oferują maszynę opartą na cywilnej wersji Bella 412; w wersji wojskowej jest już używana w W.Brytanii, Kolumbii, Ghanie i Tajlandii.

AgustaWestland proponuje 10-miejscowy, dwusilnikowy helikopter AW169, którego prototyp wykonał pierwszy lot w 2012 r.  Korzystając  z usług w Japonii firmy Mitsui poinformowała japoński rząd, że montaż tej maszyny zleciłaby Fuji Heavy.

Sikorsky Aircraft z UTC i największa w Japonii firma pracująca dla wojska, Mitsubishi Heavy Industries, wykazały początkowo zainteresowanie projektem UH-X, ale nie zareagowały na prośbę resortu obrony o przysłanie informacji.

Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama