Chiny pogrążają sojusz armatorów

Chiny sprzeciwiły się utworzeniu sojuszu największych na świecie armatorów w transporcie kontenerowym — podał „Wall Street Journal"

Publikacja: 19.06.2014 12:47

Chiny pogrążają sojusz armatorów

Foto: Bloomberg

Resort handlu Chin ogłosił niespodziewanie, że planowany sojusz P3 Network duńskiej Moller-Maersk, francuskiej CMA CGM i szwajcarskiej Mediterranean Shipping kontrolowałby 47 proc. rynku transportu kontenerowego z Azji do Europy, a firmy te nie wykazały, że ich sojusz da więcej korzyści niż szkód, ani że jest w interesie publicznym.

P3 miał zacząć działalność jeszcze w bieżącym roku, ale w tej sytuacji nie powstanie, jak początkowo planowano — ogłosił Moller-Maersk.

Podobnie jak w przypadku porozumień o wspólnej rezerwacji miejsc (code sharing) w lotnictwie, sojusz miał przyczynić się do obniżenia kosztów trójki armatorów dzięki wspólnemu korzystaniu z ich floty i urządzeń portowych. P3 dałby jego partnerom kontrolę nad 40 proc. mocy przewozowych ładunków z Azji do Europy, przez Atlantyk i Pacyfik. Armatorzy chcieli korzystać z floty 255 statków o łącznej ładowności 2,6 mln kontenerów.

Przykra niespodzianka

Władze chińskie nie wypowiadały się wcześniej sceptycznie o tym projekcie, więc przedstawiciele tego sektora spodziewali się powszechnie, że Pekin pójdzie śladem Waszyngtonu i Brukseli i zatwierdzi go. Osoba znająca dobrze sprawę podała, że dwie największe w Chinach firmy żeglugowe, COSCO Holding i China Shipping Container Lines sprzeciwiły się z obawy o utratę udziału rynkowego. Przedstawiciele obu tych firm zaprzeczyli, by wywierały presję na władze.

Chińska organizacja armatorów skrytykowała teraz publicznie projekt sojuszu, który dałby trzem firmom z Europy zbyt dużą kontrolę nad światowymi szlakami handlowymi. Wiceprzewodniczący Chińskiego Zrzeszenia Właścicieli Statków, Zhang Shouguo wyraził zadowolenie z takiej decyzji. — Wyrażaliśmy zaniepokojenie co do zasadniczego charakteru P3, który dałby trzem czołowym operatorom transportu kontenerowego dominującą pozycję na pewnych dużych szlakach handlowych — powiedział.

Trójka nadal osobno

Prezes Moller-Maersk, Nils Andersem, uznał decyzję Chin za niespodziankę, ale dodał, że jego firma nie planuje strategicznej zmiany w związku z tym. — Wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki samodzielnie i nie ma powodów, abyśmy tego nie kontynuowali — powiedział. Nie wykluczył mniejszych sojuszy czy korekt ładowności.

Szwajcarzy oświadczyli, że rozważą opcje związane z efektywnością kosztów i usług. — Moglibyśmy osiągnąć tę efektowność znacznie szybciej poprzez P3 — stwierdził wiceprezes Diego Aponte. Francuska CMA CGM ogłosiła, że jest pewna utrzymania swych wyników operacyjnych mimo odrzucenia P3.

- To duży cios dla tej trójki — ocenia Lars Jensen z SeaIntel Maritime Analysis z Kopenhagi. Podjęła już działania organizacyjne przed spodziewaną aprobatą. Uruchomiono już biura w Londynie i Singapurze. Armatorzy ci mogą nadal uzyskać część oszczędności kosztów założonych w ich planie dzięki wspólnemu korzystaniu ze szlaków, ale problem w tym, że będą musieli nadal indywidualnie prowadzić działalność, co będzie mniej skuteczne od wspólnego działania.

Resort handlu Chin ogłosił niespodziewanie, że planowany sojusz P3 Network duńskiej Moller-Maersk, francuskiej CMA CGM i szwajcarskiej Mediterranean Shipping kontrolowałby 47 proc. rynku transportu kontenerowego z Azji do Europy, a firmy te nie wykazały, że ich sojusz da więcej korzyści niż szkód, ani że jest w interesie publicznym.

P3 miał zacząć działalność jeszcze w bieżącym roku, ale w tej sytuacji nie powstanie, jak początkowo planowano — ogłosił Moller-Maersk.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?