Lidl zdobywa Europę. Wyprzedzi Tesco i Carrefoura

Właściciel sieci supermarketów Lidl osiągnie już wkrótce pozycję lidera w Europie Zachodniej w branży detalicznej. Dyskonta stają się coraz popularniejsze wśród Europejczyków

Publikacja: 19.06.2014 15:18

Lidl zdobywa Europę. Wyprzedzi Tesco i Carrefoura

Foto: Bloomberg

Prawdopodobnie do 2018 r. właściciel sieci supermarketów Lidl osiągnie pozycję lidera w Europie Zachodniej. David Gray, autor raportu sporządzonego dla firmy konsultingowej Planet Retail, zauważa, że  to niespotykany zwrot na europejskim rynku sprzedaży detalicznej – znaczący wzrost sprzedaży w dyskontach.

Uważa on, że  firma Schwarz Group, którą kontroluje niemiecki multimiliarder, do którego należy sieć dyskontów Lidla oraz  Kaufland, wyprzedzi francuskiego Carrefoura i Tesco, oraz osiągnie w 2018 sprzedaż rzędu 80 mld euro.

Obecnie Schwarz Group osiąga przychody rzędu 65 mld euro. Wzrost sprzedaży firmie  zapewni Lidl oraz inne dyskonta, które swoją uwagę kierują w stronę lepszych dzielnic, towarów markowych oraz świeżej żywności. Gray twierdzi, że zmiany wprowadzone przez dyskonta zmienią również sposób w jaki ludzie robią zakupy. - Zmiany te będą miały trwały charakter - zapewnia Gray.

Zmiany te pomogą właścicielowi Lidla osiągać wzrost o 5 procent rocznie w ciągu kolejnych pięciu lat. Raport Graya przewiduje, że konkurencyjna grupa Aldi osiągnie wzrost 3,5 procenta rocznie. Mainstreamowe supermarkety Carrefour, Tesco czy Asda osiągną wzrost sprzedaży poniżej 2 procent rocznie. W tej sytuacji Aldi wyprzedzi niemiecką Metro Group i osiągnie czwarte miejsce w Europie Zachodniej tuż za Tesco.

Dobrą wiadomością dla Tesco i Carrefour jest wzrost sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych, gdzie oczekuje się wzrostu na poziomie 5,3 procent rocznie. Przewidywania Planet Retail kładą nacisk na trudności głównych sprzedawców w Wielkiej Brytanii, którzy już teraz ponoszą straty z powodu dyskontów takich jak Aldi czy Lidl.

Aldi i Lidl kontrolują 8 procent z wartego 160 mld funtów brytyjskiego rynku artykułów spożywczych, w 2013 r. było to ledwie 7 procent. Rozwój tych dwóch niemieckich detalistów zmusza pozostałe cztery supermarkety do cięcia cen.

W 2013 r. większość supermarketów odnotowała spadek udziału w rynku, kiedy to Brytyjczycy ulegli pokusie promocji w dyskontach lub lepszej jakościowo żywności w ekskluzywnych sklepach Waitrose czy Marks & Spencer. W maju 2014 r. Morrisons obniżył znacząco ceny ponad 1200 towarów (średnio o 17 procent), aby móc konkurować z mniejszymi sklepami. Tymczasem Tesco, Sainsbury's i Asda obniżyły ceny podstawowych artykułów spożywczych takich jak chleb, mleko i jajka.

Morrisons zwolnił 2600 osób na kierowniczych stanowiskach, aby móc wprowadzić plan cięcia kosztów rzędu 1 mld funtów

Również Asda przeprowadziła podobne zwolnienia. Analityk z Shore Capital, Clive Black uważa, że nastąpią kolejne zwolnienia w miarę jak supermarkety będą dostosowywały się do trudnych warunków rynkowych. Nie tylko kierownikom sklepów, lecz również zwykłym sprzedawcom może grozić utrata z pracy.

- Na tak trudnym rynku, gdzie popyt jest słaby, jedynym sposobem na osiąganie zysków jest cięcie kosztów - konkluduje Black.

Prawdopodobnie do 2018 r. właściciel sieci supermarketów Lidl osiągnie pozycję lidera w Europie Zachodniej. David Gray, autor raportu sporządzonego dla firmy konsultingowej Planet Retail, zauważa, że  to niespotykany zwrot na europejskim rynku sprzedaży detalicznej – znaczący wzrost sprzedaży w dyskontach.

Uważa on, że  firma Schwarz Group, którą kontroluje niemiecki multimiliarder, do którego należy sieć dyskontów Lidla oraz  Kaufland, wyprzedzi francuskiego Carrefoura i Tesco, oraz osiągnie w 2018 sprzedaż rzędu 80 mld euro.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?