No­wa stra­te­gia skon­cen­tro­wa­nia się na sprzę­cie me­dycz­nym, du­żym dzia­le oświe­tle­nia i  usłu­gach zy­ska­ła apro­ba­tę ryn­ku: ak­cje zdro­ża­ły w Am­ster­da­mie o 4,22 proc. Pod rzą­da­mi Fran­sa van Ho­ute­na firma, któ­ra 120 lat te­mu za­czynała działalność od pro­duk­cji oświe­tle­nia, ode­szła od sek­to­ra elek­tro­ni­ki użyt­ko­wej po re­struk­tu­ry­za­cji, któ­ra wią­za­ła się ze sprze­da­żą dzia­łu pro­duk­cji te­le­wi­zo­rów i li­kwi­da­cją 5 tys. eta­tów. Zapowiedziana fu­zja dzia­łu oświe­tle­nia Lu­mi­leds i produkującego świa­tła sa­mo­cho­do­we, któ­re w 2013 r. mia­ły łącz­ne ob­ro­ty 1,4 mld eu­ro, bę­dzie kosz­to­wać 30 mln eu­ro i za­koń­czy się w I pół­ro­czu 2015 r.

No­wy pod­miot bę­dzie pro­du­ko­wać ża­rów­ki zwy­kłe, sa­mo­cho­do­we i dio­do­we LED m.in. dla BMW, Volks­wa­ge­na i Au­di. Fi­lia, w któ­rej Phi­lips mo­że mieć mniej­szo­ścio­wy udział, bę­dzie mo­gła le­piej kon­ku­ro­wać z największymi obecnie rywalami Phi­lip­sa. W Ein­dho­ven nie po­da­no war­to­ści no­we­go pod­mio­tu, ale Ro­bin van de Bro­ek z ING oce­nia ją na 2 mld eu­ro.

– To zde­cy­do­wa­nie po­zy­tyw­ny, lo­gicz­ny krok w stra­te­gii, zwięk­sza­ją­cy ja­kość zy­sków: wzro­sną mar­że i zwrot z ka­pi­ta­łu – oce­nia Vol­ker Stoll z LB Ba­den-Württemberg.

—reu­ters, p.r.