Werdykt komisji: trzeci pas na Heathrow

Wielka Brytania powinna zbudować trzeci pas startów i lądowań na londyńskim Heathrow — uznała rządowa komisja w ostatecznie ogłoszonym raporcie, co przysporzy politycznych problemów premierowi Davidowi Cameronowi

Publikacja: 05.07.2015 16:39

Werdykt komisji: trzeci pas na Heathrow

Foto: Bloomberg

Po 3 latach badań komisja ds. lotnisk wybrała nowy pas na Heathrow od dwóch innych rozwiązań z krótkiej listy, bo uznała, że takie rozwiązanie zapewni krajowi w najlepszy sposób pilnie potrzebną obsługę lotów międzykontynentalnych na nowe rynki i pobudzi gospodarkę.

— Heathrow zapewnia największe korzyści dla podróżujących służbowo, operatorów frachtu i całej gospodarce — stwierdził przewodniczący komisji Howard Davies. Teraz do rządu należy decyzja, czy zatwierdzić ten wybór, który Cameron wykluczył w 2009 r. w czasie, gdy będzie u władzy. Davies zaapelował do rządu, by zrozumiał, że decyzja o Heathrow jest konieczna dla ochrony reputacji kraju jako otwartego gospodarczo.

Zalecenie rozbudowy londyńskiego lotniska uzupełniono pakietem działań mających zmniejszyć hałas i wpływ na środowisko nowego pasa, aby rozproszyć wszelkie obawy, które wcześniej wywoływały protesty i podziały wśród polityków.

Parlamentarzyści zgadzali się na ogół, że południowo-wschodnia Anglia potrzebuje nowego pasa dla zachowania własnej konkurencyjności, ale budowa takiego pasa w gęsto zaludnionej strefie zachodniego Londynu jest politycznie zabójcza. Poprzedni plan rozbudowy anulowano w 2010 r., teraz komisja określiła swoje propozycje jako zasadniczo odmienne, podała jako przykład lokalizację bardziej na zachód, zakaz nocnych lotów i rządową obietnicę, że więcej pasów nie powstanie tam później.

Firmy i linie lotnicze opowiadały się za rozbudową największego brytyjskiego lotniska, które wykorzystuje 98 proc. swych możliwości, a nie za rozbudową Gatwick. Wielka Brytania już zostaje w tyle za europejskimi rywalami — twierdzi biznes. Heathrow ma dwa pasy, Gatwick jeden w porównaniu z czterema na CDG w Paryżu czy sześcioma na Schiphol w Amsterdamie.

Zarząd Gatwick oświadczył, że nadal uważa się za kandydata do decyzji rządu. — Jesteśmy pewni, że rząd podejmie decyzję o wyborze Gatwick jako jedyną opcję możliwą do wykonania — — oświadczył prezes Stewart Wingate.

Kilku znanych polityków konserwatywnych sprzeciwiało się dodatkowemu pasowi na Heathrow. Burmistrz Londynu, Boris Johnson nazwał werdykt komisji rozczarowującym i dodał, że trzeci pas nigdy tam nie powstanie. Minister transportu Patrick McLoughlin zapowiedział rozpatrzenie zalecenia komisji. — Jako naród musimy być ambitni i patrzeć w przyszłość. Raz na pokolenie trafia się okazja udzielenia odpowiedzi na tak żywotną kwestię — dodał.

Heathrow ocenia, że budowa mogłaby zacząć się w 2020 r., nowy pas byłby gotowy w 2025 r., ale to zależy od decyzji rządu i surowych przepisów o planowaniu.

Premier Cameron zapowiedział decyzję do końca roku.

— Jest istotne, że dysponujemy bardzo szczegółowym raportem. Z zapoznamy się z nim i zajmiemy jasne stanowisko z prawnego punktu widzenia. Decyzję podejmiemy przed końcem roku — poinformował w parlamencie.

Po 3 latach badań komisja ds. lotnisk wybrała nowy pas na Heathrow od dwóch innych rozwiązań z krótkiej listy, bo uznała, że takie rozwiązanie zapewni krajowi w najlepszy sposób pilnie potrzebną obsługę lotów międzykontynentalnych na nowe rynki i pobudzi gospodarkę.

— Heathrow zapewnia największe korzyści dla podróżujących służbowo, operatorów frachtu i całej gospodarce — stwierdził przewodniczący komisji Howard Davies. Teraz do rządu należy decyzja, czy zatwierdzić ten wybór, który Cameron wykluczył w 2009 r. w czasie, gdy będzie u władzy. Davies zaapelował do rządu, by zrozumiał, że decyzja o Heathrow jest konieczna dla ochrony reputacji kraju jako otwartego gospodarczo.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny