Konsumenci i technologie – to dziś wyzwania handlu

Handel jednoczy świat – mówili eksperci podczas Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji. A jednak wyzwań przybywa. To zarówno napięcia geopolityczne i gospodarcze, jak i wciąż nowe przepisy.

Publikacja: 28.05.2024 21:00

Sieci handlowe zainwestowały w Polsce 60 miliardów złotych – podkreślała Renata Juszkiewicz, prezes

Sieci handlowe zainwestowały w Polsce 60 miliardów złotych – podkreślała Renata Juszkiewicz, prezes POHID

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z POHID

Wyzwania dla handlu w Polsce i w Europie, trudności do przezwyciężenia ze strony sytuacji geopolitycznej, ekonomicznej oraz zmian zachodzących w otoczeniu gospodarczym, inwestycje w technologie, automatyzacja i wprowadzanie transformacji cyfrowej i wreszcie – klient w procesie zakupowym, analiza, jak trendy konsumenckie wpływają na kondycję sieci handlowych, system kaucyjny, wprowadzanie ESG – były głównymi tematami tegorocznej, szóstej już edycji Kongresu Handlu i Dystrybucji, która odbyła się 20 maja 2024 r. w hotelu Sofitel Warsaw Victoria w Warszawie.

Sieci inwestują miliardy

– Największe sieci handlowe zrzeszone w POHiD zainwestowały w Polsce 60 mld euro, stworzyły 300 tys. miejsc pracy, współpracują z polskimi producentami i rolnikami, łącznie 95 proc. asortymentu jest polskie, a eksport do naszych placówek poza granicami Polski daje 20 mld zł. To dobra, długofalowa współpraca, która daje stabilizację – mówiła Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, otwierając obrady kongresu.

Dodała, że wbrew obiegowej opinii sieci handlowe są jednym z największych płatników podatku CIT. Sama szacowana wartość podatku na 2023 r. to 4 mld zł. Jednak, jak zauważyła Renata Juszkiewicz, pandemia oraz wojna w Ukrainie zmieniły nastroje i zachowania konsumenckie, 70 proc. Polaków ogranicza wydatki na życie i na żywność.

Tymczasem kondycja Polski jest w tych dość trudnych czasach relatywnie niezła. – W 2023 r. nasz eksport rolno-spożywczy wyniósł 52 mld euro, a import 33 mld euro. Przed naszym wejściem do Unii wszyscy się bali, że Polska zostanie zalana towarami, także rolno-spożywczymi. Oczywiście tak się nie stało, widać, że wspólny rynek daje wszystkim korzyści – mówił prof. Konrad Raczkowski, dyrektor Centrum Gospodarki Światowej na UKSW. Poruszył temat kontrowersji związanych z otwarciem rynku europejskiego na towary z Ukrainy i związanych z tym zaburzeń na niektórych rynkach rolnych. – Rosja użyła zboża jako pewnego instrumentu burzenia rynku zamiast gazu czy ropy. Myślę, że o tym warto pamiętać – przypomniał prof. Raczkowski. Przyznał, że sporo jest wyzwań związanych z klimatem, energią, migracjami, i by im sprostać – trzeba je przewidywać.

Motory zmian

– Jesteśmy w momencie, w którym konsument odczuwa ogromną presję – mówiła Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Poland podczas debaty poświęconej wyzwaniom polskiego handlu. Zauważyła, że pensje ruszyły w górę, a inflacja zwolniła tempo wzrostu, Polska nie jest w złym miejscu gospodarczo, ale Polacy obawiają się wydawać pieniądze. – Prawdopodobnie to pierwszy moment od wielu lat, gdy ekonomiści są bardziej optymistyczni od tego, co widzimy w prawdziwym życiu w handlu – dodała Dubakina.

Zmiany zachowań konsumenckich, a od niedawna także sztuczna inteligencja, należą do głównych motorów

Zmiany zachowań konsumenckich, a od niedawna także sztuczna inteligencja, należą do głównych motorów zmian w handlu, mówili uczestnicy debaty inauguracyjnej

Marcin Ładak, członek zarządu Jeronimo Martins Polska, przyznał, że handel mierzy się z nie do końca przewidywalną dynamiką, na którą wpływa zmieniająca się wciąż inflacja, jak i rosnące wymagania konsumentów. Wśród motorów przemian wskazał na sztuczną inteligencję, która odegra wielką rolę w najbliższych latach, i na potrzebę uregulowania prawnego stosowania tych nowych rozwiązań. – Jestem przeciwnikiem zbyt wielu regulacji, ale tu musimy być bardzo ostrożni zarówno z punktu widzenia prowadzenia biznesu, jak i również dla samego konsumenta – mówił Ładak.

– Jesteśmy w sytuacji bez precedensu, bo w ciągu ostatnich kilku lat świat zetknął się z co najmniej dwoma czarnymi łabędziami, czyli z pandemią i wojną w Ukrainie, to wydarzenia nieprzewidywalne, które mają wpływ na losy świata i także zachowania konsumpcyjne – mówił Adam Manikowski, dyrektor zarządzający w Żabka Polska. Jego zdaniem świat obecnie obserwuje to, że zmieniający się klient wpływa na zmianę handlu w kierunku „demand driven trade”, handlu opartego na popycie, w wyniku tego trendu modele biznesowe muszą się wciąż zmieniać i potrzebują analizy danych rynkowych w czasie rzeczywistym. To wymaga reorganizacji łańcuchów dostaw, a także integracji technologii do zarządzania cenami, ale także – hiperpersonalizacji.

Dla Nilsa Swolkiena, prezesa Decathlon Polska, motorem zmian jest włączenie do wyścigu wiedzy o kliencie, a także proponowanie najlepszych, spersonalizowanych technologii. – Mówimy też o modelowaniu behawioralnym, które coraz mocniej wchodzi w handel. O tym, kto osiągnie przewagę, a kto pozostanie w tyle przesądzi wyścig technologiczny. Wyścig ten już się zaczął – mówił Swolkien.

Na przecięcie zmian społecznych i technologii wskazywał też Michał Ślawski, dyrektor finansowy w Castorama Polska. Rośnie wciąż przejrzystość cenowa ofert na rynku offline i online, ale coraz ważniejszy jest aspekt ekologiczny, który już wpływa na wybory konsumenckie.

Znaczenie ceny i marek własnych skomentował prezes Lidl Polska. – Polski konsument ma pieniądze, choć był pod silną presją inflacyjną. Ale polski konsument wydaje pieniądze mądrze, szuka wartości w dobrej cenie, dlatego ofertę dla niego trzeba przemyśleć w każdym aspekcie – mówił Włodzimierz Wlaźlak, prezes zarządu Lidl Polska. Klienci patrzą nie tylko na cenę, liczy się też pochodzenie żywności.

Kolejnym wyzwaniem, któremu poświęcono osobny panel, jest ESG – eksperci podkreślali, że przyda się tu pragmatyczne podejście, by wymagania ESG przydawały się także w biznesie. Jednak im szybciej biznes się zaangażuje w ESG, tym szybciej odczuje z niego korzyści.

Rewolucja klientów

– To jest naprawdę rewolucja konsumencka, ale rewolucja, która dla państwa, dla biznesu oznacza konieczność dostosowania i bardzo, bardzo głębokich zmian – mówiła podczas kongresu Małgorzata Modzelewska de Raad, wspólniczka kancelarii prawnej Modzelewska & Paśnik. – Rewolucja konsumencka to nie tylko dyrektywa Omnibus, ale również dyrektywa cyfrowa, dyrektywa towarowa, które weszły w życie i zostały wprowadzone do porządku krajowego łącznie ze zmianami wynikającymi z Omnibusa. To bardzo rozległe zmiany – dodała ekspertka, która omówiła wyzwania związane z obowiązkiem nowego informowania o cenach i oznaczania cen produktów z ostatnich 30 dni. Tutaj są, jej zdaniem, wątpliwości co do spójności regulacji europejskich i UOKiK. – Jedno z wyzwań to być może wytłumaczenie się z tego, ile produktów polskich, lokalnych kupują sieci handlowe. Inne wyzwanie to wytłumaczenie się również z ceny nabycia produktów, która później oczywiście rzutuje na cenę sprzedaży – mówiła prawniczka o wchodzących dopiero zmianach.

ESG pomaga i utrudnia

O przygotowaniach do raportowania ESG i pierwszych wykrytych rafach rozmawiali eksperci w osobnym panelu. – Na proces raportowania trzeba spojrzeć z wyprzedzeniem. Dane publikujemy za cały rok, jeśli jakichś danych nie zbieraliśmy, ciężko to będzie z dnia na dzień uzyskać – mówił Tadeusz Joniewicz, Sustainability & ESG Expert, Allegro.

Materiał powstał we współpracy z POHID

Materiał powstał we współpracy z POHID

Wyzwania dla handlu w Polsce i w Europie, trudności do przezwyciężenia ze strony sytuacji geopolitycznej, ekonomicznej oraz zmian zachodzących w otoczeniu gospodarczym, inwestycje w technologie, automatyzacja i wprowadzanie transformacji cyfrowej i wreszcie – klient w procesie zakupowym, analiza, jak trendy konsumenckie wpływają na kondycję sieci handlowych, system kaucyjny, wprowadzanie ESG – były głównymi tematami tegorocznej, szóstej już edycji Kongresu Handlu i Dystrybucji, która odbyła się 20 maja 2024 r. w hotelu Sofitel Warsaw Victoria w Warszawie.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?