Od 25 lat stawiamy na zespołowość

Naszym pracownikom zapewniamy bardzo dobrą atmosferę pracy i możliwości rozwoju, a także stabilność zatrudnienia – mówi Sandra Magdziak, członkini zarządu Imperial Tobacco Polska, dyrektorka fabryki w Tarnowie Podgórnym.

Publikacja: 19.02.2024 03:00

Sandra Magdziak, członkini zarządu Imperial Tobacco Polska

Sandra Magdziak, członkini zarządu Imperial Tobacco Polska

Foto: Mat. Pras.

Materiał partnera: Imperial Tobacco

Fabryka w Tarnowie Podgórnym powstała 25 lat temu. Co zadecydowało o budowie zakładu?

Bardzo dobra lokalizacja, odpowiednie warunki przemysłowe, dostęp do wykwalifikowanej kadry, ale także bliskość uczelni wyższych. To wszystko sprawiło, że fabryka w Tarnowie Podgórnym jest dziś największym i najnowocześniejszym zakładem produkcyjnym w grupie Imperial Brands.

Zakład naszej firmy ma zresztą głęboko zakorzenione tradycje w Wielkopolsce, zaczynając od czasów, gdy jeden zakład mieścił się w Poznaniu, drugi w Kościanie. Tarnowo Podgórne było odpowiednim miejscem do budowy od podstaw nowoczesnego obiektu, m.in. dzięki wiedzy i doświadczeniu zespołów z Poznania i Kościana, zgodnego z założeniami tzw. inwestycji greenfield.

Jak rozwijała się fabryka na przestrzeni lat?

Naszą historię można prześledzić w trzech ważnych etapach. Pierwszy z nich to start samej budowy w 1996 roku i uruchomienie produkcji dwa lata później. Kolejnym etapem była rozbudowa procesów, w tym tych związanych z pakowaniem wyrobów tytoniowych oraz wdrażaniem nowych procesów technologicznych w zakresie przetwarzania liści tytoniowych. Ostatnim etapem było dołożenie procesów magazynowania tj. wybudowanie unikatowego magazynu wysokiego składowania. W tej chwili mamy najszybsze maszyny produkujące i pakujące wyroby tytoniowe w koncernie, które pozwalają na wyprodukowanie 1000 paczek na minutę!

Proces rozwoju cały czas trwa. Wciąż modernizujemy zakład, wymieniamy maszyny. Zmieniają się technologie, a także przechodzimy transformację energetyczną. Przykładowo, planujemy do 2025 roku zredukować zużycie energii o 25 proc., a do 2030 roku osiągnąć neutralność emisyjną. Wprowadzamy także projekty, których celem jest redukcja plastiku w odpadach.

Jakie parametry ma zakład w tej chwili?

Całkowita powierzchnia zakładu wynosi 137 832 m2, z czego sama powierzchnia produkcyjna wynosi ok. 40 tys. Fabryka zatrudnia blisko 900 pracowników, a ok. 600 z nich obsługuje same procesy produkcyjne.

Fabryka w Tarnowie Podgórnym produkuje głównie na eksport, jej wyroby trafiają na 30 rynków

Fabryka w Tarnowie Podgórnym produkuje głównie na eksport, jej wyroby trafiają na 30 rynków

Mat. pras.

W Tarnowie Podgórnym produkcja jest procesem wieloetapowym, czyli od dostarczenia liści tytoniowych, poprzez wytwarzanie półproduktów, aż po pakowanie finalnych wyrobów tytoniowych, czyli m.in. paczek papierosów. Produkty, które u nas powstają, dostarczane są do odbiorców w większości na eksport, do krajów Europy. Mamy w tej chwili klientów z około 30 rynków m.in. Polski, Słowacji, Czech, Węgier, Słowenii, Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwecji oraz poza Unię Europejską.

Jesteście jednym z największych pracodawców w Wielkopolsce. Jaki wpływ zakład w Tarnowie Podgórnym ma na lokalny rynek pracy?

Naszymi największymi atutami na lokalnym rynku pracy są przede wszystkim stabilne zatrudnienie i duże możliwości rozwoju. Mamy na pokładzie wielu pracowników, którzy zaczynali karierę u nas od programów stażowych. Jeśli ktoś chce się rozwijać ekspercko lub lidersko w produkcji, logistyce, jakości, finansach, technice, bezpieczeństwie i ochronie środowiska, doskonałości operacyjnej, to nasz zakład jest miejscem z naprawdę sporymi możliwościami.

Ponadto, wspieramy edukację zawodową i od 2019 roku obejmujemy patronatem zawód mechatronika w Zespole Szkół Technicznych w Tarnowie Podgórnym. Dzięki temu dzielimy się naszą wiedzą oraz doświadczeniem oraz zapewniamy warunki do kształcenia osób, które posiadają potencjał do rozwoju w obszarze nauk technicznych.

Rynek pracy w tej chwili to przede wszystkim rynek pracownika. Jakie atuty ma fabryka, by przyciągnąć pracowników?

Spójrzmy na to, co nasi pracownicy mówią w ankietach, które co roku przeprowadzamy w trosce o ich doświadczenia i kulturę organizacji. To, co wybrzmiewa z nich najmocniej, to bardzo dobra atmosfera pracy i możliwości rozwoju, ale i stabilność zatrudnienia. Stawiamy mocno na współpracę i zespołowość, stąd też idea pracy zespołowej w małych grupach tzw. mini business units, w których odpowiedzialność, ale i też poczucie sprawczości są większe.

Imperial Tobacco w Polsce od lat wyróżnia się dbałością o pracownika oraz stabilnymi warunkami zatrudnienia. Potwierdzeniem jest nagroda Top Employer, którą firma zdobyła już 12 razy. Jesteśmy również sygnatariuszem Karty Różnorodności, wspierając tym samym budowanie otwartego i inkluzywnego środowiska pracy. W tym roku rozpoczęliśmy w naszej fabryce kampanię dot. różnorodności, w której podkreślamy, że „wspaniałe umysły myślą inaczej” i rozwijamy naszą wiedzę na temat tego, co to może dla nas oznaczać.

Dbanie o „dobrostan” zatrudnionych to w tej chwili jeden z podstawowych trendów w biznesie. Jakie działania w tym zakresie prowadzi Imperial?

Dobrostan pracowników jest jednym z parametrów, który mierzymy w ankietach, o których wspominałam. Ważny jest dla nas rozwój kompetencji managerskich – stawiamy na liderów, którzy słuchają i rozumieją swoje zespoły, są w stanie na bieżąco reagować na zmiany i potrzeby pracowników. Dodatkowo, mamy również w organizacji tzw. wellbeing champions - czyli osoby, które mogą być pierwszym kontaktem dla naszych pracowników, do których mogą zwrócić się z każdą sprawą w sytuacji, w której nie chcą zwracać się do swojego bezpośredniego przełożonego. Oferujemy także możliwość konsultacji w ramach zewnętrznego, bezpłatnego programu EAP (ang. employee assistance program), dzięki któremu każdy z pracowników może liczyć na wsparcie w obszarze, w jakim zachodzi taka potrzeba, np. psychologicznym, prawnym czy finansowym. Oczywiście, w pełni anonimowo.

Oprócz tego zapewniamy także dodatkowe 2 dni wolnego w czasie między świętami, a nowym rokiem, bezpłatny dojazd do pracy, dodatkowe świadczenia i opiekę medyczną dla przyszłych rodziców. Jako pracodawca oferujemy również atrakcyjne programy oszczędzania i ubezpieczenia, jak również dofinansowania do wyjazdów rodzinnych, posiłków czy aktywności sportowej. A to tylko przykładowe nasze benefity.

Firmy stoją dziś w obliczu dużego wyzwania jakim jest wdrożenie ESG. Jak wygląda ten proces u Państwa?

Przed nami intensywny czas i wiele wyzwań. W ramach zielonej transformacji fabryki w Tarnowie Podgórnym już teraz podejmujemy szereg rozwiązań w zakresie zrównoważonej produkcji. Wspomniałam już, że planujemy do 2025 roku zredukować zużycie energii o 25 proc., a do 2030 roku osiągnąć neutralność emisyjną. Możemy pochwalić się również wieloma projektami inwestycyjnymi, ale także organizacyjnymi i procesowymi ukierunkowanymi na redukcję energii np. wymiana przestarzałych suszarek do krajanki tytoniowej, co pozwala redukować zużycie gazu, wymiana oświetlenia w całym zakładzie na LED, modernizacja sterowania kotłami parowymi, optymalizacja parametrów procesu technologicznego czy zakup nowoczesnej kamery ultradźwiękowej i wdrożenie programu redukcji wycieków sprężonego powietrza. Niemniej ważna jest w naszej branży redukcja plastiku w odpadach, dlatego w ramach recyklingu fabryka dzieli je aż na siedem frakcji. Dzięki temu udało się zmniejszyć ilość odpadów komunalnych o 50 proc.

Jak współczesne firmy układają stosunki z dostawcami? Jak to wygląda u Państwa?

Przede wszystkim partnersko. Zacznijmy od tego, że podstawą naszej współpracy jest nasz code of conduct dla dostawców, którego zasady są dokładnie takie same dla każdego z rynków, na których działa Imperial Brands. Kładziemy nacisk na transparentność działań, poszanowanie zasad, obustronne dobro współpracy. O jakości tych stosunków biznesowych najlepiej mówi długość współpracy z naszymi dostawcami – to często nawet po kilkanaście lat, od momentu powstania fabryki. Z naszego punktu widzenia takie działanie ma wiele korzyści zarówno dla nas, jak i naszych Partnerów: możemy współpracować ze sprawdzonymi, zaangażowanymi i doświadczonymi dostawcami, wspierając przy tym odpowiedzialnie i etycznie prowadzone działania biznesowe.

Materiał partnera: Imperial Tobacco

Biznes
Niemcy: Europa jest otwarta na chińskie samochody, ale nie za wszelką cenę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Firmy coraz więcej pieniędzy wydają na krajowy sport. Będzie rekord?
Biznes
Poczta Polska dostanie wielki przelew z budżetu państwa
Biznes
Igor Klaja, prezes 4F: Budujemy polskiego Adidasa
Biznes
Ofensywa marketingowa Nike przed olimpiadą