Materiał powstał we współpracy z Mondial Assistance

Dane z rynku są nieubłagane. Zarówno wyliczenia GUS, jak i wyspecjalizowanych wywiadowni gospodarczych pokazują, że liczba sklepów w Polsce się kurczy. Według szacunków GUS na koniec 2022 r. było ich prawie 326 tys., o 1,6 proc. (5,1 tys.) mniej niż rok wcześniej. Z kolei według szacunków Dun & Bradstreet w I półroczu br. liczba sklepów detalicznych spadła o prawie 2 tys. (ponad 0,5 proc. r./r.).

Jak wynika z danych GUS w ub.r., w porównaniu z rokiem poprzednim spadek liczby sklepów nastąpił w większości specjalizacji. Najwięcej ubyło ich w kategorii pozostałe sklepy (-7,6 tys., -5,2 proc.), a także z wyroby odzieżowe (-2,5 tys., -7,1 proc.) czy z wyrobamy włókiennicze (-0,6 tys., -14,4 proc.). Są obszary, w których nastąpiły wzrosty. Są to branże: ogólnospożywcza (+6,5 tys. sklepów, + 10 proc.), z pojazdami mechanicznymi (+1,7 tys., +7,7 proc.) i owocowo-warzywna (+28 sklepów, +0,5 proc.).

Na rynku handlowym następują więc zmiany. Wynikają one m.in. z nowych trendów zakupowych i demograficznych. Są także efektem zmieniających się oczekiwań konsumentów.

W poszukiwaniu przewagi

Jak więc wyróżnić się na rynku, gdzie szukać przewagi konkurencyjnej? Kluczowym obszarem dla firm działających na rynku handlowym, a zwłaszcza podmiotów dopiero chcących na niego wejść, jest budowanie pozytywnego doświadczenia klienta. Ma na to wpływ m.in. profesjonalnie przygotowane wnętrze wraz ze wszystkimi niezbędnymi instalacjami.

Jednak każdy, kto chciał zrobić nawet niewielki remont w domu czy mieszkaniu, wie, jakim problemem jest znalezienie ekipy budowlanej. Te najlepsze, polecane sobie przez ludzi, mają kalendarze wypełnione na wiele miesięcy do przodu. Z kolei po tych niesprawdzonych często trzeba poprawiać, co w nieprzewidziany sposób wydłuża czas remontu i podbija jego koszty. A co dopiero mówić o profesjonalnym i szybkim przygotowaniu do otwarcia sklepu czy punktu usługowego. To właśnie braki specjalistów z branży budowlanej mogą niespodziewanie ograniczać rozwój np. polskich sieci handlowych, ponieważ ktoś musi przecież przygotować sklep do otwarcia.

Potwierdzają to dane. W raporcie GUS „Koniunktura w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach 2000–2023” czytamy, że niedobór wykwalifikowanych pracowników dotyka ponad 30 proc. firm z branży budowalnej. Oznacza to nie tylko problemy z budowaniem nowych sklepów, ale także wydłużenie prac remontowych w przypadku awarii, zalań czy pożarów placówek. A jak wiadomo w biznesie – czas to pieniądz.

W tej sytuacji naprzeciw oczekiwaniom handlowców wychodzą takie podmioty jak Mondial Assistance. Firma oferuje szerokie wsparcie techniczne dla firm, które potrzebują przygotowania inwestycji do wynajmu, franczyzy czy sprzedaży, lub na których spoczywa odpowiedzialność za utrzymanie stanu technicznego lokali, części wspólnych, budynków, ekspozycji czy innych obszarów z zapotrzebowaniem na bieżący serwis.

Profesjonalne wsparcie

Do tego potrzebny jest oczywiście odpowiedni zespół – najlepiej taki, który rozumie potrzeby klienta biznesowego. Dzięki rozbudowanej siatce ekip remontowych Mondial Assistance koordynuje cały proces, aby połączyć oczekiwany poziom usług z szybkością realizacji zlecenia – wszak każdy dzień remontu lokalu oznacza brak przychodów.

Do kogo Mondial Assistance adresuje swoje usługi? Do szerokiego grona firm, które potrzebują utrzymania odpowiednich standardów – w tym deweloperów, administracji osiedli, ale także sieci handlowych, które oczekują spójnego zaaranżowania przestrzeni sklepowych w całym kraju. Rozwiązania firmy odpowiadają również na potrzeby segmentu PRS (Private Rented Sector – najem instytucjonalny).

Mondial Assistance może być również dostawcą rozwiązań dla podmiotów zajmujących się wynajmem czy sprzedażą lokali. Oferuje pełną obsługę techniczną, wszystko, co potrzebne do przygotowania inwestycji do wynajmu lub sprzedaży. Firma dysponuje kompleksowym wachlarzem specjalistów, którzy zajmą się rozwiązaniem bieżących problemów i sytuacji awaryjnych, jakie mogą spotkać najemców i wynajmujących w trakcie użytkowania lokali.

– Proces obsługi inwestycji musi być przeprowadzany sprawnie i profesjonalnie. W tym celu, oferując kompleksową obsługę remontową i techniczną dla firm, stawiamy na sprawdzone i doświadczone ekipy remontowe – mówi Maciej Maryniak, market development manager w Mondial Assistance. – Potrzebny jest do tego ustandaryzowany tok postępowania, który pozwoli na przekazanie wszystkich wymaganych dokumentów projektowych oraz ustalenie harmonogramu z klientem. Ważna jest również możliwość kontroli działań na każdym etapie realizowanych prac – podkreśla.

Atutami propozycji Mondial Assistance są przede wszystkim optymalne zarządzanie usługami, możliwe dzięki własnemu centrum operacyjnemu koordynującemu wszystkie procesy, a także pewność i profesjonalizm, które zapewnia duża, krajowa sieć sprawdzonych fachowców. W efekcie oferowane usługi są solidnym fundamentem ciągłości działań dla firm w czasie wysokiej inflacji, problemów ze zmieniającymi się kosztami, dostępnością materiałów oraz odpływem wykwalifikowanych ekip remontowych za granicę.

Warto wspomnieć o jeszcze jednym mocnym punkcie: jako firma działająca w skali globalnej Mondial Assistance posiada szeroko sprawdzony know-how, obejmujący usługi profesjonalistów, ale także – co jest bardzo ważne w praktyce realizacji usług – ustalone cenniki, które zapewniają większą stabilność kosztów serwisowych, oraz gotowe do implementacji rozwiązania, w tym np. system IT.

Materiał powstał we współpracy z Mondial Assistance