Sztuczna inteligencja - bać się czy nie bać.

Sztuczna inteligencja budzi mieszane uczucia – dla niektórych to obietnica postępu i efektywności, dla innych zaś źródło obaw o przyszłość pracy i prywatności.

Publikacja: 27.11.2023 12:00

Sztuczna inteligencja - bać się czy nie bać.

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera: Capital24.tv

Pytanie, czy powinniśmy się bać sztucznej inteligencji, jest złożone i wymaga spojrzenia z różnych perspektyw. Czy firmy i ich pracownicy są gotowi sprostać wyzwaniom współczesnych technologii? Na te i wiele innych pytań odpowiedzią eksperci zaproszeni do dyskusji przez Capital24.tv. W debacie udział wzięli: dr Anna Gumkowska, szef grupy AI w IAB Polska, Stefan Karmaza, prezes VECTIO oraz Ewa Małyszko, prezes PFR TFI. Dyskusję poprowadził Witold Tabaka, ekspert AI.

Z jednej strony, może przynieść liczne korzyści, usprawniając procesy, optymalizując produkcję, czy nawet pomagając w rozwiązaniu skomplikowanych problemów. Jednak z drugiej strony, istnieje obawa, że automatyzacja związana z AI może prowadzić do utraty miejsc pracy, zwłaszcza w sektorze, który podlega łatwej automatyzacji.

Jak podkreśla Ewa Małyszko: „Rozwój sztucznej inteligencji bywa porównywany do wielkich rewolucji przemysłowych, które nadały bieg naszej historii. Zmiany, jakie niesie AI, na nowo definiują sposób, w jaki żyjemy, pracujemy i komunikujemy się. Organizacje, które będą potrafiły skutecznie wykorzystać sztuczną inteligencję, mogą zyskać trwałą przewagę konkurencyjną. Do tego jednak potrzebujemy także nowego podejścia do przywództwa.

Aby skorzystać z możliwości, jakie przynosi nadchodząca ery sztucznej inteligencji, firmy i liderzy muszą zmienić sposób myślenia i przygotować się na zmiany. Do historii przechodzą czasy, w których organizacje jednoznacznie kojarzyły się z pewnego rodzaju usystematyzowaną hierarchią. Obecne zmiany technologiczne, w połączeniu z pokoleniową zmianą na rynku pracy sprawiają, że postrzegam dziś organizacje jako żywy organizm, sieć współpracy i relacji. A takie realia wymagają zarządzania holistycznego, opartego na interdyscyplinarnym podejściu do pracy z ludźmi. Odwołując się do koncepcji zarządzania 3.0, powiedziałabym, że w erze sztucznej inteligencji skuteczny lider to taki, który tworzy warunki do wzrostu zespołu, jest otwarty na zmiany i ciągłe ulepszanie, zamiast kontrolować pozwala zespołowi na podejmowanie decyzji i wreszcie jest elastyczny – potrafi osadzić sposób zarządzania w konkretnym kontekście organizacyjnym.”

Firmy i pracownicy muszą się przygotować na zmiany, które niesie ze sobą rozwój sztucznej inteligencji. To wymaga inwestycji w rozwój kompetencji cyfrowych, przekwalifikowania się i dostosowania strategii biznesowej do nowych technologii. Firmy, które są otwarte na zmiany i skutecznie je wdrażają, mogą zyskać przewagę konkurencyjną, a pracownicy, którzy zdobędą nowe umiejętności związane z obsługą i zarządzaniem w różnych obszarach AI, staną się bardziej atrakcyjni na rynku pracy.

Więcej do wysłuchania w bardzo ciekawej debacie: https://youtu.be/j4VUXgWqrAo

Materiał partnera: Capital24.tv

Materiał partnera: Capital24.tv

Pytanie, czy powinniśmy się bać sztucznej inteligencji, jest złożone i wymaga spojrzenia z różnych perspektyw. Czy firmy i ich pracownicy są gotowi sprostać wyzwaniom współczesnych technologii? Na te i wiele innych pytań odpowiedzią eksperci zaproszeni do dyskusji przez Capital24.tv. W debacie udział wzięli: dr Anna Gumkowska, szef grupy AI w IAB Polska, Stefan Karmaza, prezes VECTIO oraz Ewa Małyszko, prezes PFR TFI. Dyskusję poprowadził Witold Tabaka, ekspert AI.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Wiadomo już, czy Sekwana nadaje się do pływania. Organizatorzy Igrzysk Olimpijskich zdecydowali
Biznes
Pierwsza od siedmiu lat awaria rakiety Muska. Może spłonąć 20 satelitów
Biznes
Niemcy chcą się pozbyć chińskich gigantów z sieci 5G. Stają do walki z Huawei i ZTE
Biznes
UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biznes
„Efekt Hollywood” bije w polskie kina: dwa kwartały spadków
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą