Materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Orange Polska od niedawna oferuje nowy rodzaj usług. Dowiedzieliśmy się o co chodzi i kto na tym skorzysta.

Orange Polska od niedawna ma w ofercie usługi dla przedsiębiorstw starających się o dofinansowanie do projektów teleinformatycznych ze środków UE

Orange Polska, jedna z największych w kraju firm telekomunikacyjnych zaczął oferować nowe usługi. Tym razem chodzi o usługi dla przedsiębiorstw. Mało kto spodziewałby się, że firma realizująca połączenia telefoniczne i internetowe, może się czymś takim zajmować.

O szczegóły zapytaliśmy Pawła Kanię, kierownika produktu IIoT / Industrial 5G i rozwoju biznesu w Orange Polska.

IIoT to tzw. przemysłowy internet rzeczy, sieć połączonych urządzeń pełniących różne funkcje wspierające działanie systemów w firmach.

Jak się okazuje Orange Polska może również wspierać przedsiębiorców, jeżeli ci chcieliby starać się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej do projektów teleinformatycznych (ICT): na inwestycje lub restrukturyzacje technologiczne ich działalności.

- Jesteśmy na początku drogi jeśli chodzi o rozpoznawalność jako firma posiadająca niezbędną wiedzę na temat dofinasowań UE, ale coraz więcej klientów zwraca się do nas o pomoc w doborze rozwiązań technologicznych i pomoc w rozpoznaniu możliwych źródeł ich finasowania – mówi nam Paweł Kania.

Jak to działa? Firma szukająca rozwiązania problemu z pomocą technologii ICT może zgłosić się do Orange i liczyć na wsparcie w identyfikacji dostępnych źródeł finansowania ze środków UE. Znając potrzeby danej firmy, operator poszuka dostępnych i aktywnych funduszy związanych z projektami UE, aby możliwie jak najlepiej dopasować potencjalne wsparcie do jej potrzeb.

Usługi doradcze to jeden z dwóch nowych obszarów działania Orange Polska. Drugi to.. tachografy.

- Tachografy to obszar dla nas całkiem nowy bo i ustawodawstwo wymagające pewnych rozwiązań technicznych też jest nowe. Bazując na naszym doświadczeniu z innych podobnej skali projektów w Polsce (takich jak np. etoll) jesteśmy przekonani, że możemy zdobyć tu wielu klientów i jednocześnie ułatwić firmom transportowym adopcję nowego rozwiązania – mówi Paweł Kania.

Przypomina, że zgodnie z przepisami, od sierpnia 2023 wszystkie nowe samochody ciężarowe muszą mieć zamontowane tachografy nowej generacji w wersji 4.1, a wszystkie samochody ciężarowe w transporcie międzynarodowym do końca roku 2024 muszą mieć tachografy w wersji min. 4.0. W kolejnym etapie, czyli do sierpnia 2025, już wszystkie samochody ciężarowe jeżdżące w transporcie międzynarodowym będą musiały mieć najnowsze tachografy 2 generacji, czyli wersje 4.1.

Orange ma już w ofercie VDO 4.1- inteligentny tachograf II generacji. Urządzenie rejestruje działanie pojazdu: wskazania prędkościomierza, przejechany dystans, a także aktywność kierowcy (czas jazdy, dyżury lub odpoczynki itp.). Jest on kompatybilny z urządzeniem VDO Link typu Plug&Play, które umożliwia przesyłanie danych w czasie rzeczywistym.

Przykładowa firma transportowa używająca aut ciężarowych (od 3,5 tony) zarejestrowanych od 1 maja 2006 r. zgodnie z przepisami KE do końca przyszłego roku będzie musiała wyposażyć je wszystkie w tachografy nowej generacji. Jeśli skorzysta z oferty Orange będzie mogła zapłacić jeden raz lub wykupić abonament. Serwis partnerski Orange montuje urządzenie, konfiguruje je (kalibracja) i odbiera w razie potrzeby.

Telekom oferuje również– i to już od ponad dwóch lat – RFID, radiowe systemy identyfikacji obiektów, sprawdzające się p.. w centrach logistycznych.

Czytniki RFID odczytują dane z setek tagów równocześnie, nawet z odległości kilkudziesięciu metrów. Te tzw. tagi dostarczają wielu informacji, na przykład na temat lokalizacji przedmiotu, czasu przechowywania, etapu produkcji itp. System nie wymaga źródła zasilania ani baterii – chipy są zasilane dzięki technologii radiowej.

- Rynek RFID, czy też generalnie Industry 4.0 jest już bardziej rozpędzony i tu mamy pokaźną lizcbę klientów, z którymi prowadzimy ciekawe projekty z obszaru IIoT, natomiast elektromobilność jest relatywnie świeżym tematem zarówno dla nas, jak i dla całego rynku automotive, dlatego tu stawiamy pierwsze kroki, ale wierzymy że obszar ten będzie się dynamicznie rozwijał – mówi Paweł Kania.

RFID to oszczędności wynikające z mniejszej liczby pomyłek przy wysyłaniu przesyłek, automatyzacji odbioru i wydawania towaru z magazynu, dostępu do informacji o aktualnym stanie magazynu itp.

Wszystkie usługi i produkty, które opisujemy, można kupić bezpośrednio w Orange. Nieco inaczej sprawa wygląda w wypadku obsługi posprzedażowej.

- Dla niektórych klientów ważne jest, aby mieć dla wszystkich rozwiązań jeden punkt kontaktu i wtedy to my nim jesteśmy. Inni klienci wolą bezpośrednio komunikować się z naszym podwykonawcami – tłumaczy Paweł Kania.

- W zasadzie każde z rozwiązań można kupić w pakiecie z innymi usługami Orange. Klienci często wybierają Orange jako integratora tego typu rozwiązań, bo potrafimy zadbać nie tylko o warstwę stricte telekomunikacyjną, ale także o pozostałe aspekty tych rozwiązań – dodaje.

Jak operator je klasyfikuje? Czy któreś z nowych rozwiązań w ofercie Orange Polska można zaliczyć do rozwiązań z obszaru Internetu Rzeczy albo M2M, których to kart telekom obsługuje coraz więcej? - Ktoś kiedyś zażartował, że każde rozwiązanie jest IoT, jeśli jest się wystarczająco odważnym – uśmiecha się Paweł Kania. - Internet Rzeczy to dość pojemne, ale i nieprecyzyjne określenie. W obszarze przemysłowym kluczem do sukcesu jest minimalizacja przestojów i optymalizacja procesów czy kosztów również poprzez unikanie błędów popełnianych przez ludzi. Tu z pomocą przychodzą rozwiązania M2M i dlatego często takich rozwiązań szukają przemysłowcy. A my staramy się im w tym pomagać - dodaje.

- Rozwiązania szyte na miarę mają rozwiązywać konkretne problemy naszych klientów i powinny być wycenione tak, aby finalnie klient uzyskał oszczędności lub optymalizację.

Dzięki integracji wielu usług możemy tu osiągać przewagę konkurencyjną. Nie do przecenienia są też nasze możliwości serwisowe na terenie całego kraju. Nasze rozwiązania bronią się cenowo. Możemy też dobrać atrakcyjny sposób rozliczania się z klientami w dogodnej dla nich formule i czasie – zapewnia Paweł Kania.

Materiał powstał we współpracy z Orange Polska