Jednocyfrowy spadek liczby sprzedanych telefonów komórkowych przy dwucyfrowym wzroście wartości przychodów z tego tytułu. Tak wyglądać miał polski rynek aparatów mobilnych, segment istotny dla wyników telekomów w I półroczu br.

To dla firm działających w tym biznesie dobra informacja, zważywszy, że prognozy firmy analitycznej IDC dla świata mówią, iż w 2022 roku sprzeda się o 3 proc. aparatów mniej, a w regionie Europy Środkowo-wschodniej naznaczonym przez wojnę o Ukrainę nawet o 22 proc. mniej niż rok temu.

Operatorzy telekomunikacyjni sprzedający mniej więcej połowę smartfonów w Polsce deklarują, że ta część biznesu idzie im w br. nieźle.

– Sprzedaż smartfonów w naszej sieci utrzymuje się na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku. Widzimy również, że klienci chętniej wybierali urządzenia z wyższych półek cenowych, co przełożyło się na wzrost średniej ceny – informuje w odpowiedzi na pytania „Rzeczpospolitej” T-Mobile Polska.

Czytaj więcej

Netflix: będą reklamy przed filmami i serialami. Początek sojuszu z Microsoftem

Telekom ten nie kryje, że coraz większą popularnością cieszą się telefony odświeżane. Podobnie jest w Orange Polska, o czym operator informował kwartał temu. Orange tym razem nie zdradza przed wynikami finansowymi półrocza rezultatów sprzedaży urządzeń konsumenckich.

– Ze sprzedaży smartfonów jesteśmy zadowoleni, sprzedają się bardzo dobrze. Wynika to z jednej strony z dobrego przygotowania firmy na popyt konsumencki (wysokie zapasy sprzętu widać było w opublikowanych przez nas wynikach), a z drugiej wejścia we współpracę z nowym partnerem, Apple’em, i przygotowania innowacyjnej oferty w tym zakresie. Trudno jednoznacznie powiedzieć, jak będzie to wyglądało w kolejnych miesiącach, biorąc pod uwagę prognozowane spowolnienie gospodarcze – mówi Arkadiusz Majewski z biura prasowego Polkomtelu, operatora sieci Plus (Grupa Cyfrowy Polsat).

W 2021 roku według danych IDC w Polsce sprzedało się 11,3 mln telefonów komórkowych, z czego 10,9 mln to smartfony. Oznaczało to wzrost w porównaniu ze słabym z powodu zastoju produkcji podzespołów i pandemii 2020 rokiem odpowiednio o 23,6 proc. i 27,6 proc. Z kolei wartość przychodów ze sprzedaży mobilnych aparatów telefonicznych powiększyć mogła się o 48,5 proc., do 3,47 mld dol. (13,4 mld zł).