Hojne oferty dla Alitalii

Nowe samoloty, zastrzyk gotówki, wejście do sojuszy lotniczych. To oferty dla Alitalii, jakie złożyły Air France/KLM i włoskie konsorcjum, którego liderem jest linia Air One.

Publikacja: 17.12.2007 19:24

Hojne oferty dla Alitalii

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Włoski rząd zapowiedział, że jutro wybierze kupca. Do sprzedania jest 49 proc. akcji należących do państwa. Za kandydaturą Air France/KLM lobbował u premiera Włoch prezydent Francji Nicolas Sarkozy, za Włochami – organizacja pracodawców, – potężna Cofindustria.

Pracownicy Alitalii wolą Włochów, władze raczej Francuzów, bo ich oferta oprócz wsparcia politycznego wydaje się rozsądniejsza, tym bardziej że Air France ma już 2-procentowy udział w Alitalii, a linie kiedyś ze sobą blisko współpracowały. Od czasu gdy ta współpraca się skończyła, Alitalia zaczęła tracić po milion euro dziennie. Nie jest możliwe udzielenie Alitalii pomocy publicznej, ponieważ raz już ją otrzymała i nie zdołała przeprowadzić restrukturyzacji. Zasłynęła natomiast zdemoralizowaną załogą, która nie ma sobie w Europie równej, jeśli chodzi o strajki. Jak najszybciej musi również wymienićflotę składającą się z wysłużonych maszyn, wśród których znajdują się przestarzałe trzysilnikowe MDD.

We włoskim konsorcjum obok Air One są jeszcze dwa banki z USA – Goldman Sachs i Morgan Stanley, włoski Sanpaolo i japoński Nomura. Za tą propozycją przemawia też partnerstwo Lufthansy, która przyjęła Włochów do swojego programu lojalnościowego i ma wspólne rezerwacje na większości włoskich tras, które są silną stroną Air One. Carlo Toto, prezes Air One, zapewnia, że największa wartość jego propozycji to obietnica kupna 130 nowych samolotów – po 26 rocznie, mniejsze zwolnienia, niż zapowiada konkurent, oraz perspektywy stworzenia z przewoźnika czwartej co do wielkości linii lotniczej w Europie za Air France/KLM, Lufthansą i British Airways, a także wyjścia ze strat w roku 2009. Obiecuje też pozostawienie Alitalii na giełdzie, a pracownikom 3 proc, akcji.

Francuzi oferują wymianę całej floty (186 maszyn), wymianę akcji i 750 mln euro, ale i zwolnienie co najmniej 1700 pracowników. Dla obydwu chętnych najcenniejszym, co Alitalia posiada, są działki czasowe na lotniskach – rzymskim Fiumicino i mediolańskim Malpensa. Tyle że jeśli to Air One zostanie zaakceptowany jako kupujący, będzie musiał się pozbyć 20 procent z nich.

Włosi, którzy są jednym z najwięcej podróżujących narodów w Europie, są już zmęczeni agonią swojego przewoźnika i niemożnością sprzedania firmy od prawie roku.

Impasu mają dość również pracownicy Alitalii, którzy jednak panicznie obawiają się zwolnień. Firmy konsultingowe, które przygotowywały program restrukturyzacji Alitalii, przewidywały cięcia minimum 2 tys. miejsc pracy. ?

sylwetka prezesa Alitalii [>]B16

Włoski rząd zapowiedział, że jutro wybierze kupca. Do sprzedania jest 49 proc. akcji należących do państwa. Za kandydaturą Air France/KLM lobbował u premiera Włoch prezydent Francji Nicolas Sarkozy, za Włochami – organizacja pracodawców, – potężna Cofindustria.

Pracownicy Alitalii wolą Włochów, władze raczej Francuzów, bo ich oferta oprócz wsparcia politycznego wydaje się rozsądniejsza, tym bardziej że Air France ma już 2-procentowy udział w Alitalii, a linie kiedyś ze sobą blisko współpracowały. Od czasu gdy ta współpraca się skończyła, Alitalia zaczęła tracić po milion euro dziennie. Nie jest możliwe udzielenie Alitalii pomocy publicznej, ponieważ raz już ją otrzymała i nie zdołała przeprowadzić restrukturyzacji. Zasłynęła natomiast zdemoralizowaną załogą, która nie ma sobie w Europie równej, jeśli chodzi o strajki. Jak najszybciej musi również wymienićflotę składającą się z wysłużonych maszyn, wśród których znajdują się przestarzałe trzysilnikowe MDD.

Biznes
Wiceprezes Grupy Elektrolux: Nastroje w AGD wciąż kiepskie, ale spodziewamy się odbicia
Biznes
Kto powie MON, że nie warto brnąć dalej. Nie warto topić kolejne setki milionów złotych
Biznes
Kolejny bałtycki kabel uszkodzony. To nie przypadek
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polacy niegotowi na AI
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Wojny napędzają światowy przemysł zbrojeniowy. PGZ pnie się w górę
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska