Coraz więcej przedsiębiorców, jest świadomych faktu, że znak towarowy jest jednym z najważniejszych instrumentów, jakich można użyć do ekspansji na rynku i wzrostu sprzedaży towarów lub usług. Atrakcyjne i łatwo rozpoznawalne oznaczenie towaru jest bowiem czynnikiem przyciągającym klientów, co w konsekwencji może zadecydować o sukcesie gospodarczym danego przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy szukają więc ochrony znaku poprzez rejestrację, m.in. w Urzędzie Patentowym RP. Jakie podstawowe zasady warto znać przed podjęciem decyzji o nowej nazwie i jej ochronie?
Rejestrowalne znaki towarowe to nie tylko marka towarów lub usług, które przedsiębiorca oferuje i wprowadza do obrotu.
Oprócz klasycznych znaków, takich jak nazwa firmy i logo produktu, jako znak może być chroniony również zewnętrzny wygląd produktu i jego opakowanie, slogan, którym reklamujemy produkt, dźwięk i melodia (np. przysłowiowy jingiel z reklam telewizyjnych i radiowych), szczególne kolory lub kolorystyka charakterystyczna dla produktu, hologramy, grafiki i domeny, jak i niezwykle innowacyjne znaki ruchome, zapachowe lub smakowe, co do których specjaliści od własności intelektualnej spierają się jeszcze, czy i jak mogą być chronione.
Warto też podejść do sprawy ochrony dóbr niematerialnych w sposób jeszcze bardziej nowatorski – znak towarowy na przykład w formie logo lub forma plastyczna towaru i jego opakowania mogą być również zarejestrowane jako wzór przemysłowy, pod warunkiem że stanowi on zewnętrzną postać produktu oraz spełnia kryterium nowości, tj. nie został wcześniej podany do wiadomości publicznej lub wprowadzony do obrotu.
Czołowe produkty są więc obecnie chronione w kompleksowy sposób poprzez wiele różnych rejestracji znaków, jak i wzorów przemysłowych nowych odmian, serii i wersji produktu.