Auta firmowe z pełną obsługą to dodatkowe korzyści z leasingu

Przedsiębiorstwa coraz chętniej wybierają finansowanie połączone z pakietem usług serwisowych, bo nie chcą mieć problemów z samochodami i wolą je wymieniać na nowe co kilka lat

Publikacja: 19.11.2008 01:00

W ofertach leasingowych dotyczących finansowania aut pojawiło się w ostatnim czasie sporo zmian. Jak zauważa Mirosław Kamiński, prezes SEB Leasing, zmniejszyła się wysokość opłaty wstępnej, doszedł serwis samochodów i brak obowiązku wykupu pojazdu. Poza tym firmy leasingowe upraszczają procedury, ograniczają formalności związane z zawarciem umowy i przygotowują specjalne propozycje dla konkretnych branż.

Przedsiębiorcy coraz chętniej wybierają tzw. full service leasing (FSL) oferowany zarówno przez firmy stricte leasingowe, jak i zarządzające flotami.

– W ubiegłych latach zakup pojazdów do flot był finansowany głównie klasycznym leasingiem. Ostatnio widać dużą zmianę. Wielu klientów nie chce mieć problemów z samochodami, tworzyć rozbudowanych struktur, wykupywać pojazdów po zakończeniu kontraktu, woli wymieniać auta co trzy – cztery lata na nowe. Klienci flotowi z reguły oczekują nie tylko finansowania pojazdów, ale też nadzoru i komfortu dla użytkowników – mówi Dariusz Tucharz, dyrektor Pionu Car Fleet Management w BRE Leasing.Full service leasing to inaczej leasing operacyjny (z wysoką wartością końcową auta) oraz pakiet usług serwisowych (przeglądy, opony, assistance, ubezpieczenie, karta paliwowa, administracja). Dodatkowe usługi są dostosowywane do potrzeb klienta. Można liczyć na pomoc drogową, nocleg w pobliżu miejsca wypadku, samochód zastępczy itp.

– Dodatkowe elementy oferty dobierane są w zależności od pojazdu, budżetu, jakim firma dysponuje, a także od formy zatrudnienia pracowników w danym przedsiębiorstwie – mówi Leszek Pomorski.

[srodtytul]Stałe raty, niższe koszty[/srodtytul]

Na polskim rynku full service leasing występuje pod wieloma nazwami, m.in. wynajem długoterminowy, car fleet management (CFM), leasing pełnoobsługowy, najem, dzierżawa. Pod tymi nazwami kryje się zwykle ten sam zestaw usług.

– Firmy coraz częściej wybierają tę formę finansowania i zarządzania flotą samochodową. Dziś nie trzeba nikomu tłumaczyć, co oznacza łatwość budżetowania (stała rata leasingu) czy przejęcie przez firmę leasingową ryzyka związanego z wartością końcową pojazdu, zwłaszcza gdy ceny samochodów używanych są jedną wielką niewiadomą – mówi Ireneusz Tymiński, szef KBC Autolease Polska.

Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management, dodaje, że zastosowanie pełnoobsługowego leasingu operacyjnego – dzięki obniżeniu poszczególnych części składowych kosztów – może zmniejszyć łączny koszt użytkowania floty o 10 – 30 proc.

Klient wnosi stałą miesięczną opłatę za leasing, na którą składają się wszystkie uśrednione koszty związane z obsługą administracyjną floty. Zmiany wysokości poszczególnych kosztów przenoszone są na firmę leasingową lub CFM. Podobnie jak ryzyko zmiany wartości końcowej samochodów.

Wysokość miesięcznej opłaty leasingowej liczona jest od różnicy między kosztem netto zakupu pojazdu a wartością auta w chwili odsprzedaży po wygaśnięciu umowy (wartość rezydualna). Dla porównania, w przypadku kredytu rata liczona jest od całej wartości inwestycji.

[srodtytul]Nie tylko dla dużych[/srodtytul]

Full service leasing przeznaczony jest nie tylko dla korporacji, ale również dla firm mających kilka pojazdów. Jak mówi Tomasz Gęsicki, koordynator programów dilerskich BZ WBK Leasing, jest bardziej prawdopodobne, że właśnie duże przedsiębiorstwa czy korporacje o ustabilizowanej pozycji na rynku kupią samochody za gotówkę lub na kredyt.– W ostatnich tygodniach banki są coraz ostrożniejsze w udzielaniu kredytów nawet największym klientom. Może to spowodować wzrost zainteresowania leasingiem, który tradycyjnie jest wybierany przez małe i średnie przedsiębiorstwa lub mikrofirmy – mówi Tomasz Gęsicki.

Dariusz Tucharz z BRE Leasing zakłada, że w ciągu kilku najbliższych lat full service leasing będzie głównym sposobem finansowania zakupu samochodów przez przedsiębiorstwa w Polsce. Według wyliczeń Katarzyny Wiśniewskiej, kierownika działu koordynowania procesów wynajmu w Armada Fleet Management, obecnie 12 – 15 proc. samochodów jeżdżących we flotach firmowych w naszym kraju jest obsługiwanych w formie full leasingu. W krajach zachodnich udział ten wynosi 50 proc.

[srodtytul]Umiarkowany optymizm[/srodtytul]

Jak podał Związek Przedsiębiorstw Leasingowych, w ciągu trzech kwartałów tego roku firmy leasingowe sfinansowały zakup samochodów o wartości około 14,5 mld zł. Udział środków transportu drogowego w rynku leasingu ruchomości wyniósł więc 63,2 proc.

– Rynek leasingu samochodów dla firm od samego początku rozwijał się dynamicznie. Niestety, jest bardzo silnie uzależniony od rynku sprzedaży nowych samochodów oraz od sytuacji gospodarczej – ocenia Mariusz Cnotka, dyrektor Departamentu CFM w Raiffeisen-Leasing.

Tymczasem dynamika sprzedaży w salonach samochodowych maleje. Radosław Sałek, dyrektor Departamentu Kredytów i Leasingu w Volkswagen Bank Polska, szacuje, że wzrost sprzedaży nowych samochodów nie przekroczy 5 proc., osiągając poziom nieznacznie powyżej 307 tys. Globalny kryzys finansowy sprawia, że przedsiębiorstwa powstrzymują się z decyzjami o wymianie lub zakupie pojazdów.

– Dwa pierwsze kwartały 2008 roku były bardzo obiecujące, ale trzeci jest dość słaby. Przy założeniu, że około 50 proc. samochodów jest kupowanych przez podmioty gospodarcze, wzrost wartości leasingu aut osobowych o 17 proc. to dobry wynik. Niestety szacujemy, że na koniec roku ten wzrost będzie niższy – dodaje Mariusz Cnotka.

Grzegorz Korczyński, doradca zarządu w EFL, uważa, że w tym roku rynek leasingu pojazdów wzrośnie o 6 – 8 proc. w stosunku do 2007 r., głównie dzięki dobrej sytuacji w pierwszym kwartale i niezłej sprzedaży samochodów osobowych oraz lekkich dostawczych.

Na wyższy wzrost liczą firmy finansujące oraz zarządzające flotami samochodów (car fleet management).

– Mimo kryzysu na rynkach światowych oczekujemy wzrostu na poziomie 15 – 20 proc. Polski rynek powoli się nasyca i jego rozwój, podobnie jak na Zachodzie, w kolejnych latach z pewnością nie będzie tak gwałtowny – mówi Leszek Pomorski, wiceprezes ING Car Lease.

[ramka][srodtytul]Najwięcej osobowych[/srodtytul]

W ciągu trzech kwartałów tego roku najbardziej wzrosła wartość leasingu aut osobowych (o 17,2 proc., do ok. 6 mld zł) oraz samochodów dostawczych (o 2,1 proc., do ok. 1,7 mld zł). Z kolei spadek (aż o 8,2 proc., do ok. 6,5 mld zł) dotyczył pojazdów ciężarowych, przyczep, naczep i autobusów. Jest to efekt kłopotów branży transportowej, w tym firm zajmujących się przewozami zagranicznymi.

[srodtytul]Jakie są argumenty za[/srodtytul]

Atuty leasingu:

- firmy leasingowe korzystają z atrakcyjnych warunków zakupu pojazdów, usług serwisowych i pakietów ubezpieczeniowych

- możliwość dopasowania warunków finansowania do potrzeb przedsiębiorstwa

- dodatkowe korzyści, takie jak karta paliwowa, serwis

- korzyści fiskalne (odliczenie VAT, wliczenie opłat i rat do kosztów prowadzenia działalności)

- firma może zwrócić pojazd po okresie finansowania, przedłużyć umowę na kolejny okres lub wykupić auto

- leasingobiorca nie zalicza samochodu do środków trwałych oraz nie ma zobowiązań z tytułu kredytu, co znacznie poprawia wskaźniki finansowe oraz bilans firmy

- w przypadku leasingu z wysoką wartością końcową przedsiębiorstwo spłaca jedynie kapitał wynikający z różnicy między ceną zakupu auta a jego wysoką wartością końcową (czyli tyle, ile auto straci na wartości)

- w full servis leasing koszt VAT nieodliczonego od raty leasingu jest mniejszy od leasingu z niską wartością końcową, ponieważ sama rata jest niższa

- leasing operacyjny jest usługą pozabilansową

- przy pojazdach ciężarowych można korzystać z atrakcyjnych stawek podatku drogowego, np. Millennium Leasing rejestruje takie pojazdy w gminach, które proponują najniższe stawki w kraju

- brak konieczności mrożenia własnych środków finansowych

[srodtytul]Bezpieczeństwo i ekologia[/srodtytul]

- Auta coraz częściej są traktowane jako element wizerunku firmy i forma motywacji dla pracownika.

- W leasing chętnie brane są następujące marki: Toyota, Ford, Skoda, VW, Opel. Spośród samochodów dostawczych do 3,5 t do grupy tej należą: Citroen Berlingo, Opel Combo, Renault Kangoo.

- Jak twierdzą specjaliści z BRE Leasing, firmy przywiązują coraz większą wagę do bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Dlatego kupują auta wyposażone w poduszki powietrzne, ABS i klimatyzację.

- LeasePlan Fleet Management podkreśla, że rośnie rola rozwiązań ekologicznych przeznaczonych dla flot. Zwiększa się też zainteresowanie szkoleniami z zakresu ekologicznej jazdy oraz monitoringiem poziomu emisji dwutlenku węgla.

- Najliczniejsze floty mają zwykle firmy farmaceutyczne, handlowe, finansowe, FMCG, z branży energetycznej i szeroko rozumianych usług (np. logistyczne). Zwykle nie mogą one pozwolić sobie na nieodnawianie parku. Kończące się umowy leasingowe zastępują więc nowymi. Ostatnio do grupy tej dołączają także firmy budowlane, co prawdopodobnie wiąże się z przygotowaniami do Euro 2012. [/ramka]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca