Te święta wciąż będą sute

Na Boże Narodzenie wydamy około 23 mld zł - co najmniej 10 proc. więcej niż rok temu. Wiele branż w tym okresie uzyska nawet 20–30 proc. rocznych przychodów

Publikacja: 04.12.2008 03:37

Te święta wciąż będą sute

Foto: AFP

Mimo informacji o spowolnieniu gospodarczym, Polacy nie zamierzają na świętach oszczędzać. Jak wynika z sondażu Gfk Polonia, przeprowadzonego na zlecenie „Rz”, co piąty ankietowany wyda na organizację tegorocznych świąt Bożego Narodzenia więcej niż przed rokiem. Połowa planuje święta na takim samym poziomie jak rok temu.

Wydatki Polaków wzrosną znacząco – niemal 60 proc. gospodarstw domowych w Polsce na organizację świąt wyda 100 – 500 zł. W ubiegłym roku taki poziom zadeklarowało tylko 52 proc. ankietowanych. W porównaniu z ub.r. o 2 pkt procentowe (do 12 proc.) zwiększył się też odsetek osób deklarujących wydatki w przedziale 500-1 tys. zł. Najbardziej wzrosła liczba deklarujących wydanie ponad 1 tys. zł, jednak takie plany ma jedynie co 50. z nas. W sumie w związku ze świętami wydamy co najmniej 23 mld zł – dane obejmują wszystkie deklarowane przez konsumentów wydatki poniesione na ten cel.

Optymistyczne dane płyną też z innych badań – według przeprowadzonego przez TNS AISA na zlecenie GE Money Banku Polacy, Czesi, Łotysze, Rumuni, Rosjanie i Węgrzy na tegoroczne święta wydadzą 43 mld euro, 13,5 proc. więcej niż w ub. r.

Boże Narodzenie wciąż świętujemy w sposób bardzo tradycyjny. 72 proc. ankietowanych przez Gfk spędzi Wigilię w gronie domowników. Widać jednak już także zmiany związne choćby z emigracją milionów Polaków. Już 6 proc. ankietowanych deklaruje, że wyjedzie do rodziny lub znajomych w innym mieście lub kraju. Tylko co setna osoba nie obchodzi Wigilii.

Siła tradycji powoduje, że dobrych obrotów spodziewają się też same firmy. Dla wielu z nich święta to absolutnie kluczowy okres w roku. – W branżach, dla których święta są czasem żniw, nikt nie mówi o spowolnieniu. Wręcz przeciwnie – firmy spodziewają się obrotów znacznie lepszych niż w ub.r. Deklarują to nie tylko producenci żywności czy słodyczy, ale także firmy sprzedające odzież, kosmetyki, sprzęt elektroniczny oraz duże sieci handlowe. W sklepach nie widać żadnej recesji, Polacy nie mają najmniejszego zamiaru na świętach oszczędzać – mówi Krzysztof Badowski, dyrektor zarządzający Roland Berger.

Większość handlowców przewiduje wynik znacznie lepszy niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Duże sieci handlowe już na początku listopada wprowadziły specjalne oferty. Biedronka, największa firma handlowa w Polsce, w związku ze świętami zaoferowała w sklepach komputery, aparaty fotograficzne i drobny sprzęt AGD.

Oblężenie zaczynają przeżywać nie tylko hiper- lub supermarkety, ale też sklepy z elektroniką i biżuterią. W przypadku tej ostatniej branży grudzień odpowiada z reguły obrotom z 2,5 zwykłego miesiąca. – W tym roku spodziewamy się wzrostu sprzedaży o 20 – 30 proc. i o tyle będzie lepszy tegoroczny sezon świąteczny. Utrzymuje się wzrost sprzedaży biżuterii z brylantami i droższych zegarków, wielu klientów traktuje takie zakupy jako lokatę kapitału – mówi Helena Palej, rzecznik Apartu, największej firmy jubilerskiej w Polsce.

Z kolei salony Time Trend w związku ze świętami wprowadziły do 14 grudnia promocję – zegarki znanych światowych marek jak Fredericque Constan, Omega czy Rado można już kupić nawet na nieoprocentowane raty.Tradycyjnie jednak najwięcej wydamy na produkty spożywcze, a z racji tradycji przygotowywania pewnych dań na zyski liczą choćby przetwórcy ryb.

– W naszej branży jest znacznie lepiej niż w ub.r. Po trzech kwartałach zanotowaliśmy wzrost obrotów o 25 proc., a końcówka roku będzie co najmniej na tym samym poziomie – mówi Kazimierz Kustra, prezes Seko, jednej z największych tego typu firm w Polsce. Także inne firmy spożywcze spodziewają się wysokich obrotów.

– Jestem spokojny o popyt na słodycze w okresie świątecznym, ponieważ zgodnie z tradycją Boże Narodzenie obchodzi się hucznie i bogato – mówi Maciej Dąbrowiecki, prezes spółki Storck Polska, która oferuje m.in. czekoladki Merci. W tym roku obroty firmy powinny być 8 – 12 proc. wyższe niż w 2007 r.

[b]masz pytanie, wyślij e-mail do autora:

[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/b]

Mimo informacji o spowolnieniu gospodarczym, Polacy nie zamierzają na świętach oszczędzać. Jak wynika z sondażu Gfk Polonia, przeprowadzonego na zlecenie „Rz”, co piąty ankietowany wyda na organizację tegorocznych świąt Bożego Narodzenia więcej niż przed rokiem. Połowa planuje święta na takim samym poziomie jak rok temu.

Wydatki Polaków wzrosną znacząco – niemal 60 proc. gospodarstw domowych w Polsce na organizację świąt wyda 100 – 500 zł. W ubiegłym roku taki poziom zadeklarowało tylko 52 proc. ankietowanych. W porównaniu z ub.r. o 2 pkt procentowe (do 12 proc.) zwiększył się też odsetek osób deklarujących wydatki w przedziale 500-1 tys. zł. Najbardziej wzrosła liczba deklarujących wydanie ponad 1 tys. zł, jednak takie plany ma jedynie co 50. z nas. W sumie w związku ze świętami wydamy co najmniej 23 mld zł – dane obejmują wszystkie deklarowane przez konsumentów wydatki poniesione na ten cel.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się