Producenci zasugerują cenę przed zakupem

Rolnicy chcą ograniczyć zbyt wysokie marże sieci handlowych. Proponują, aby producenci obowiązkowo umieszczali na opakowaniach ceny sugerowane

Publikacja: 03.06.2009 01:34

Producenci zasugerują cenę przed zakupem

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Dzięki cenom sugerowanym żywności konsument wiedziałby, czy i o ile towar jest droższy niż, zdaniem producenta, powinien być.

– Porównując ceny detaliczne w różnych sklepach, mógłby wybrać produkt najtańszy – mówi „Rz” Zenon Bistram, prezes Pomorskiej Izby Rolniczej, autora propozycji, którą Krajowa Rada Izb Rolniczych przekazała do Ministerstwa Rolnictwa.

Obowiązek umieszczania cen miałby przynieść korzyść również rolnikom i przetwórniom. – Chodzi o to, żeby sieci nie przerzucały na producentów odpowiedzialności za wysokie ceny – zaznacza Bistram. Zdaniem producentów problem polega na tym, że handlowcy, naciskając na obniżanie cen, nadal generują wysokie marże. Na przykład w przypadku serów sięgają one niekiedy 100 proc.

Resort rolnictwa poprosił, aby na temat propozycji izb wypowiedziały się organizacje branżowe. Te w większości skrytykowały pomysł rolników. Ministerstwo także obawia się, że obowiązkowe ceny nie powstrzymają pośredników przed czerpaniem nieuzasadnionych zysków.

– Obowiązkowe podawanie ceny sugerowanej byłoby ingerencją w mechanizmy wolnego rynku – uważa Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Przeciwnicy pomysłu zwracają uwagę m.in. na koszty, które firmy musiałyby w związku z tym ponosić. Chodzi m.in. o opakowania, które należałoby zmieniać za każdym razem, gdyby była konieczna korekta cen.

Propozycję rolników krytykują także duże sieci. „Cena na opakowaniu jest pomysłem wątpliwym pod względem prawnym i sugeruje złą praktykę ceny minimalnej lub maksymalnej, zakazanej prawem” – czytamy w stanowisku Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Podobne rozwiązania chciała też wprowadzić w ub.r. Francja, jednak pod naciskiem przedsiębiorców i instytucji unijnych ostatecznie z niego zrezygnowała. – Takie rozwiązanie najbardziej uderzy w handel tradycyjny, który musi korzystać z większej liczby pośredników niż duże sieci. Nie wyobrażam sobie jego funkcjonowania – mówi Krzysztof Gradecki, prezes Eko Holding. Wojciech Kruszewski, prezes sieci Lewiatan, dodaje: – Nic lepiej nie reguluje cen niż rynek i konkurencja. A to może przynieść odwrotny efekt i przełoży się na ich wzrost.

Wśród nielicznych zwolenników pomysłu izb rolniczych jest Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich. – Uważamy jednak, że cena na opakowaniu musiałaby zawierać marżę handlowców – mówi Waldemar Broś, prezes KZSM.

Polskie prawo już teraz nie zakazuje całkowicie stosowania cen sugerowanych. – Jednak w przypadku rekomendacji cenowych warunkiem jest, aby były to wyłącznie sugestie wynikające z faktu, że dostawca zna rynek lepiej niż detalista – wyjaśnia Małgorzata Urbańska, partner w CMS Cameron McKenna.

Dzięki cenom sugerowanym żywności konsument wiedziałby, czy i o ile towar jest droższy niż, zdaniem producenta, powinien być.

– Porównując ceny detaliczne w różnych sklepach, mógłby wybrać produkt najtańszy – mówi „Rz” Zenon Bistram, prezes Pomorskiej Izby Rolniczej, autora propozycji, którą Krajowa Rada Izb Rolniczych przekazała do Ministerstwa Rolnictwa.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca