Delikatny optymizm

- O wzroście zainteresowania na usługi spedycyjne możemy mówić patrząc na ilość zrealizowanych transportów w marcu i kwietniu - mówi Piotr Iwaniuk, prezes DHL Global Forwarding

Publikacja: 17.06.2009 03:00

Piotr Iwaniuk prezes DHL Global Forwarding

Piotr Iwaniuk prezes DHL Global Forwarding

Foto: Fotorzepa

[b]Rz: Ile wart jest rocznie rynek logistyki w Polsce? [/b]

[b]Piotr Iwaniuk:[/b] W zależności od definicji, jaką przyjmiemy, aby określić „rynek logistyki” możemy mówić o konkretnych danych liczbowych lub nie. W przypadku, gdy mówimy o rynku mając na myśli rynek usług kurierskich, pocztowych, rynek transportu drogowego, morskiego, lotniczego, kolejowego oraz logistyki kontraktowej – magazyny, to takie dane nie są dostępne na rynku. Żadna instytucja badawcza nie zbiera i nie analizuje danych dotyczących tak rozumianego rynku. Jeżeli chodzi o rynek obejmujący spedycję lotniczą możemy mówić o 26,5 tys. ton a morską o 0,9 do 1,1, mln kontenerów transportowanych rocznie.

[b]Czy jego wartość rośnie czy maleje z roku na rok? Może jest pan w stanie oszacować jak będzie wyglądało to w tym roku? [/b]

Wartość i wielkość rynku spedycyjnego rosła do trzeciego kwartału 2008 roku. Obecna sytuacja gospodarczo-ekonomiczna powoduje, iż rynek ten kurczy się o ok. 15-30 proc. w transporcie lotniczym i o ok. 20 proc. w transporcie morskim.

[b]Jest bardzo rozdrobniony, czy można spodziewać się konsolidacji? [/b]

Rynek spedycji morskiej i lotniczej to rynek o bardzo niskiej barierze wejścia. Telefon, komputer i dostęp do internetu wystarczą na uruchomienie działalności i konkurowanie z największymi firmami. Niemniej jednak obserwujemy stopniową konsolidację tego rynku, ale na pewno nie możemy oczekiwać iż stanie się on podobny do rynku usług kurierskich czy pocztowych, gdzie mamy doczynienia z kilkoma dużymi graczami.

[b]Branża zaczęła odczuwać ożywienie.... [/b]

O wzroście zainteresowania na usługi spedycyjne możemy mówić patrząc na ilość zrealizowanych transportów w marcu i kwietniu tego roku. W porównaniu do stanu jaki obserwowaliśmy pod koniec IV kwartału 2008 i początku roku 2009. Może to napawać delikatnym optymizmem, ale nie oznacza to wzrostu w stosunku do analogicznego okresu roku 2008. W branży spedycyjnej odnotowujemy nadal spadek wolumenu zarówno we frachcie lotniczym jak i morskim.

[b]Czy ostatnio można zauważyć zmiany kierunków, w którym i z którego płyną towary? [/b]

Kierunki przepływu ładunków są takie same od kilku lat. Niemniej jednak w zależności od koniunktury zewnętrznej - wartości naszej waluty w stosunku do dolara i euro - zwiększają się lub zmniejszają wolumeny tego transportu. Przy słabym kursie dolara drastycznie zmniejszył się eksport do USA, a wzrósł import z Azji. Przy niskim kursie złotego wobec dolara zauważamy znaczne ożywienie eksportu do USA i zmniejszenie importu z kierunku azjatyckiego.

[b]Jakie są największe bolączki firm spedycyjnych? [/b]

Patrząc na naszą branżę, gdzie optymalizacja kosztów ma znaczenie, wykorzystywane są wszystkie dostępne środki transportu, często firmy ofrują swoim klientom transport kombinowany obejmujący poza transportem morskim i lotniczym również transport kołowy i kolejowy. Patrząc z takiej perspektywy możemy tutaj mówić o braku przede wszystkim odpowiedniej infrastruktury drogowej i kolejowej, portów morskich i lotniczych. Problem są także bariery administracyjne w tym procedury celne.

[b] Która z dziedzin, kolej, transport drogowy, morski czy lotniczy się najszybciej rozwija a które przeżywa teraz ciężki czasy? [/b]

Obecna sytuacja gospodarcza wpływa na spowolnienie w każdej branży. Dotyczy to również rynku spedycji, gdzie obserwujemy zmniejszenie zainteresowania transportem lotniczym na rzecz transportu morskiego. Nie można jednak generalizować, gdyż to, który transport ma większe zastosowanie, nie jest tylko kwestią wyboru klientów, ale tego, jakie potrzeby ma dana firma, w jakiej branży działa i jak kształtuje się dla niej wymiana handlowa. Przy wyborze transportu istotne jest poza optymalizacją kosztów zwrócenie uwagi na ograniczenia geograficzne. Transport drogowy ma zastosowanie wyłącznie w Europie. Transport morski i lotniczy wszędzie tam gdzie samochodem i koleją dojechać nie można, czyli przy wymianie międzykontynentalnej. Transport kolejowy – stosuje się w zależności od wartości towaru i stopnia dostępności oraz bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej.

[b]Rz: Ile wart jest rocznie rynek logistyki w Polsce? [/b]

[b]Piotr Iwaniuk:[/b] W zależności od definicji, jaką przyjmiemy, aby określić „rynek logistyki” możemy mówić o konkretnych danych liczbowych lub nie. W przypadku, gdy mówimy o rynku mając na myśli rynek usług kurierskich, pocztowych, rynek transportu drogowego, morskiego, lotniczego, kolejowego oraz logistyki kontraktowej – magazyny, to takie dane nie są dostępne na rynku. Żadna instytucja badawcza nie zbiera i nie analizuje danych dotyczących tak rozumianego rynku. Jeżeli chodzi o rynek obejmujący spedycję lotniczą możemy mówić o 26,5 tys. ton a morską o 0,9 do 1,1, mln kontenerów transportowanych rocznie.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca