Polacy niechętnie wydają pieniądze na elektronikę

Wartość rynku stopniała o kilkaset milionów. Sprzedawcy nie spodziewają się szybkiej poprawy sytuacji

Publikacja: 11.08.2009 04:08

Polacy oszczędzają na elektronice. Branża przygotowuje się na dalsze spadki sprzedaży.

Polacy oszczędzają na elektronice. Branża przygotowuje się na dalsze spadki sprzedaży.

Foto: Rzeczpospolita

Mocne ograniczenie wydatków konsumpcyjnych widać coraz wyraźniej w przypadku sprzętu elektronicznego. Jak wynika z raportu firmy GfK za okres styczeń – maj, rynek zmniejszył się o 8,4 proc. Według Euromonitora jego wartość na koniec 2008 r. to 17,7 mld zł.

Z większych kategorii zyskują w zasadzie tylko telewizory oraz sprzęt AGD. W pierwszym przypadku wzrost wyniósł 8,3 proc. To zasługa płaskich telewizorów (wzrost o 15,2 proc.), bo sprzedaż modeli kineskopowych spadła o 79,9 proc.

Z kolei wartość zakupów małego sprzętu AGD (czajniki, tostery czy ekspresy do kawy) wzrosła o 4,4 proc., dużego zaś, czyli lodówek, pralek czy zmywarek, o 1,7 proc. W ostatnim przypadku w ujęciu ilościowym rynek już jednak maleje – według danych branżowej organizacji producentów sprzętu AGD CECED Polska w pierwszym półroczu spadek wyniósł 4 proc.

Jednak są takie segmenty rynku, gdzie spadki są jeszcze bardziej znaczące. W pierwszych pięciu tegorocznych miesiącach sprzedaż komputerów stacjonarnych spadła aż o 35,5 proc., sprzętu audio o 24,8 proc., a odtwarzaczy DVD o 24,3 proc. Mniej, ale także wyraźnie, bo od 5,2 do 12,6 proc., spadły zakupy kamer cyfrowych, aparatów fotograficznych czy telefonów komórkowych.

Branża handlowa nie spodziewa się także szybkiej zmiany trendu. W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami trudno się spodziewać wzrostu nawet w tradycyjnie najlepszej końcówce roku. – Ludzie nie wiedzą, co ich czeka, a bez nowego sprzętu mogą się obyć, więc nie ma się co dziwić oszczędnościom – mówi pracownik jednej z regionalnych sieci sklepów. Nie pomagają ciągłe promocje i sprzedaż na raty.

Problemy zaczynają mieć duże sieci sklepów ze sprzętem. W sobotniej „Rz” podaliśmy, że zaledwie po roku z działalności w Polsce rezygnuje niemiecki koncern ElectronicPartner, który próbował pozyskać jako partnera detalicznego sieć Avans. – Potwierdzam, że zamknęliśmy sklepy i pracujemy już w Polsce tylko jako operator hurtowy – mówi Sonja Steves, rzecznik ElectronicPartner.

Ciągle nieznane są dalsze decyzje brytyjskiej grupy DSG International odnośnie do działających w Polsce ośmiu sklepów Electro World. Firma sprzedała już tę sieć na Węgrzech, losy placówek w Polsce i w Czechach są niewiadomą. – W maju ruszył przegląd kilku naszych inwestycji, w tym w Polsce. Nie mamy nic więcej do powiedzenia na ten temat – mówi „Rz” Mark Webb, szef komunikacji w DSG International.

Mocne ograniczenie wydatków konsumpcyjnych widać coraz wyraźniej w przypadku sprzętu elektronicznego. Jak wynika z raportu firmy GfK za okres styczeń – maj, rynek zmniejszył się o 8,4 proc. Według Euromonitora jego wartość na koniec 2008 r. to 17,7 mld zł.

Z większych kategorii zyskują w zasadzie tylko telewizory oraz sprzęt AGD. W pierwszym przypadku wzrost wyniósł 8,3 proc. To zasługa płaskich telewizorów (wzrost o 15,2 proc.), bo sprzedaż modeli kineskopowych spadła o 79,9 proc.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji