W branży zaczęły krążyć pogłoski, że Penta chce sprzedać liczącą ponad 2,15 tys. sklepów sieć, którą kupiła trzy lata temu za 550 mln zł. Ile Żabka może być warta teraz? Penta w firmowej prezentacji według danych za 2008 r. wyceniała Żabkę na 200 mln euro, co dawało jej trzecie miejsce pod względem wartości w jej portfolio.

Sieć w ostatnich latach błyskawicznie się rozwija – w tym roku chce uruchomić 250 nowych sklepów, weszła także na rynek czeski, gdzie ma już ponad 100 sklepów, a ich liczba w tym roku ma się podwoić. Firma rozwija też nową sieć Freshmarket – w tym roku planowane jest 50 sklepów. Z raportu firmy Roland Berger wynika, że w Polsce jest miejsce nawet na 7,5 tys. sklepów Żabka, dlatego firma ma szanse na dalszy rozwój.

– Żabka nie jest na sprzedaż. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wysokiej dynamiki jej rozwoju i wyników finansowych. Chcemy rozwijać Żabkę na drodze akwizycji. Nie jest wykluczone, że w perspektywie roku – dwóch lat przeprowadzimy jej ofertę publiczną – mówi „Rz” Jozef Janov, partner zarządzający Penta Investments na Polskę.

Moment na wyjście z inwestycji jest na pewno dobry. Mimo spadku koniunktury w branży handlowej w ub.r. Żabka zanotowała 15,3-proc. wzrost przychodów, które przekroczyły 2,1 mld zł. Firma nie podaje zysku netto – ostatni raz zrobiła to w raporcie za 2006 r., kiedy przy 1,32 mld zł przychodów wyniósł 16 mln zł.

Fundusz nie chce podawać szczegółów – jaki pakiet może trafić do obrotu oraz czy spółka przy okazji debiutu przeprowadzi emisję nowych akcji. – Od czasu wejścia funduszu Żabka Polska zwiększyła liczbę sklepów o około 25 proc., obroty o ponad 50 proc., a EBITDA o przeszło 100 proc. Wprowadziła też nowy, bardzo obiecujący format i dopracowała się statusu największej sieci convenience w Europie Środkowo-Wschodniej – mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Roland Berger Strategy Consultants.